Kon je ‘m niet kunnen tegen houden met een imbus ?? nou ik die foto zo zie. Die optie had ik niet op mijn dynamo….......
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
toen ik het zag dacht ik ook, kat in het bakkie, helaas dus niet gelukt…..
Al het goede duurt (heel) lang…..
om alvast op te warmen, een pornofoto van mijn ombouw van de dynamo, de rest volgt…..
Al het goede duurt (heel) lang…..
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
goed bezig!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zoals beloofd
Dus als eerste de 2 dynamo’s naast elkaar
dan beginnen met de oude dynamo, de waaier los en de onderdelen in volgorde
dan de 4 boutjes los maken die het geheel bij elkaar houden
dan er achter komen dat huis niet makkelijk uit elkaar gaat, en omdat er ook nog kabels in zitten die ik heel wil houden besloten het hele ding eerst maar te demonteren, dus dan zwarte kunststof kap eraf
koolborstels losdraaien met de 2 boutjes en de derde tbv koperen stripje
dan de brug die er nog zit demonteren.
Dit begint al op een diepgaande operatie te lijken niet waar? Eerst een slokje whisky om met alle moed de 3 aansluitingen los te maken, wel even met watervaste stift gemerkt wie waar zat
En dan kun je hem in 4 grote delen uit elkaar halen
Nu weet je ook wat je bij de nieuwe dynamo kunt verwachten en dus de waaier los en de onderdelen in volgorde. Let niet op de verfrommelde waaier, dat is het resultaat van het niet loskrijgen van de centrale moer…..
Vervolgens zwarte rugkapje verwijderen (zit geklemd over draaddeel van montageboutjes)
Vervolgens de 4 moertjes en boutjes los maken die het geheel bij elkaar houden
Dan voel je ineens dat deze wel los zit, op een brugje hang je hem op en tikt met een rubber hamer het achterhuis met rotor en stator los van de voorplaat (waar het wisselen allemaal om te doen is)
Vervolgens nieuwe lager uit het nieuwe voorplaat getikt en gemonteerd in de oude voorplaat zodat die ook nieuw is en geen verstoring oplevert na montage en bij gebruik, oude lager is tenslotte ook vele jaren en kilometers oud. Onderstaand zit nieuwe lager in oude voorplaat en moet de borgplaat er nog op
Oude voorplaat plaatsen op rotoras van het nieuwe achterdeel en opletten dat je hem goed positioneerd (montagegat van de voorplaat recht tegenover die van de nieuwe achterplaat). Omdat de boutjes die de dynamo bij elkaar houden (nieuwe en oude dynamo) niet gelijk zijn heb ik de oude boutjes gebruikt die dan in het schroefdraad gaan van de oude voorplaat. Dat gaat echter niet zomaar aangezien deze boutjes niet door de gaten passen van het nieuwe achterdeel van de dynamo dus die moet je even opboren zodat ze erdoor passen. Als je ze dan plaatst dan kom je er achter dat de boutjes ver doorsteken en dat heb ik enigszins teniet gedaan door een opvulling onder de kop. Hierdoor steken ze al iets minder uit, de rest zaag ik af (voordat de waaier er overheen loopt te ratelen…)
Omdat met de oude (ander type) boutjes het zwarte rugkapje niet meer vastgezet kan worden heb ik deze nu maar met 2 kleine witte ty-raps vastgezet
ringen erop, oude waaier erop, ja,ja het is bijna klaar, dat lijkt mooi, poelie erop… Shit! Is ook zo, de as van de rotor is korter en dus past uiteindelijk de centrale moer niet meer, dat maak ik op maat als hij in de SM komt en ik met de uitlijning bezig ga.
Tot die tijd heb ik deze dynamo klaar.
En van de andere restanten heb ik ook nog wat in elkaar gezet maar of die ooit gaat werken????....
Zo, dat was dat, veel plezier met uw eigen ombouw
Nu ben ik benieuwd of dit in 1 keer past op het forum of dat ik overnieuw kan beginnen en meerdere posts….
edit: Ja het paste in 1 keer! Toppie
Gert-Jaap
Al het goede duurt (heel) lang…..
Zo en inmiddels is de revisie van mijn drukgroep en koppelingsplaat ook klaar, ziet er mooi uit, hopelijk doet hij het ook net zo.
Voor revisie:
Na revisie:
btw weet iemand ook of er vervangers zijn voor het druklager??
Al het goede duurt (heel) lang…..
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gewoon een DS druklager gebruiken! Da’s namelijk dezelfde
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
wat kunnen sommige dingen eenvoudig zijn als je het weet
maakt niet uit welk type DS?
Al het goede duurt (heel) lang…..
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DS injectie vanaf 1970 en alle overige DS en ID modellen vanaf 09-1971.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ik ga er achteraan!
Al het goede duurt (heel) lang…..
Zo en vandaag ook de radiateur terug met een 3-rijenblok erin. Kan ze de kop koel houden. Tevens nieuwe condensor, en de binnenunit is gespoeld en afgeperst en ok bevonden. Nieuw expansieventiel erin en een nieuwe thermostaat. Heb langzaamaan alweer voldoende geld uitgegeven…..
Betreffende firma meldde mij dat hij binnenkort een partij compressoren binnen kreeg met daarbij zogenaamde Japanse York compressoren. Volgens hem veel mooier lopend dan de Amerikaanse. Heeft iemand een idee wat die Japanse York compressoren zijn en of die idd een alternatief zouden kunnen zijn voor het origineel? Voor het oog zou het natuurlijk wel weer leuk zijn.
Al het goede duurt (heel) lang…..
Mag ik vragen wat zon nieuwe condensor kost?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
8 tientjes
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
In dat geval ben ik erg afgezet
Al het goede duurt (heel) lang…..
dus effe gegoogled op het merk Hella en het type, ze zijn er goedkoper dan ik heb betaald maar voor 8 tientjes kwam ik hem gelukkig niet tegen
Al het goede duurt (heel) lang…..