Gaskleppotentiometer slecht stationair lopen en afslaan
markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 30 maart 2010 02:01 AM

Waar kan ik de gaskleppotentiometer vinden in een 2.0 16 V?
Het gasklepcontact vind ik wel.
Mijn dame loopt stationair slecht en slaat soms af. Heel soms loopt de wagen ook goed.
Misschien is het een vervuilde connector maar de connectoren die ik los heb gehaald zijn schoon.

Groet,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  
 
markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 19 april 2010 12:40 PM
  [ # 1 ]

Forummers,

Ik heb helaas mijn probleempje nog niet opgelost en post maar even mijn bevindingen in de hoop dat jullie nog tips hebben om het op te lossen.
De afgelopen week heb ik de gaskleppotentiometer doorgemeten en vergeleken met een donorwagen.
Deze zijn goed.

Ook heb ik de wagen laten uitlezen en daar kwamen geen foutmeldingen uit.

Voor de zekerheid heb ik de stappenmotor overgezet uit de donor maar dat helpt ook niet.
Kortom iemand een idee waar ik het in moet zoeken, vooral het afslaan ben ik wel zat van.

Ik las in een ander topic iets over een groene sensor.
Ik neem aan dat als deze bij mij defect zou zijn dat dat met het uitlezen een foutmelding had gegeven.

Groet, 

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 19 april 2010 12:43 PM
  [ # 2 ]

Stappenmotor even loshalen en goed schoonmaken van binnen Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 19 april 2010 09:36 PM
  [ # 3 ]

Hallo Mark,

het probleem dat je beschrijft had ik tot een uur geleden ook (behalve dan het afslaan van de motor). Bij mij was het inderdaad die groene sensor die je in je post meldt.
Voorheen enorme fluctuaties in toerental (voornamelijk stationair) en schokken bij abrupt gas loslaten. Na de senor te hebben vervangen gelijk het gewenste resultaat : een regelmatig toerental van om en nabij de 1.000 tpm, én geen schokken meer bij het loslaten van het gaspedaal.
Ik zou, als ik je was zéker eens de proef op de som nemen (als je tóch een donor auto ter beschikking hebt). ‘t Is echt maar een kwartiertje werk.

Groetjes, Wim

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 19 april 2010 10:37 PM
  [ # 4 ]

Aan het probleem te horen zou het inderdaad wel eens de temperatuursensor kunnen zijn. Alleen zou je dit wel kunnen uitlezen. Hij moet daaar een melding van geven, maar het allicht het proberen waard.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 19 april 2010 11:41 PM
  [ # 5 ]

Als de sensor helemaal stuk is zie je dat wel terug bij het uitlezen. Als die een beetje stuk is, zodat de meetwaardes niet meer kloppen, zie je dat niet terug.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 20 april 2010 12:45 AM
  [ # 6 ]

Wim,

De groene sensor is van het koelwater geloof ik dus dat betekent een hele snelle wissel van de ene naar de andere?
Overigens heb ik ook na het starten dat mijn motormanagementlampje heel even blijft branden na het starten ( hooguit 1 a 2 seconden , voorheen direct na starten uit) Heb jij dat misschien ook?
Kan dat komen doordat de wagen stationair slecht loopt?

Groet,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 20 april 2010 08:11 AM
  [ # 7 ]

Nee, het is me in ieder geval nooit opgevallen dat ie langer bleef branden. De wisseling van de sensoren hoefde bij mij niet echt snel. Had vóóraf de druk van het koelsysteem eraf gehaald door de dop van het expansievat los te draaien; daardoor bleef het verlies aan koelvloeistof beperkt tot een paar druppels.
Ik heb overigens ook ergens een term Lambdasonde horen vallen; wellicht iets om aandacht aan te besteden ?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook