Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Bull Frog Bleu schreef:Mijn HY heb ik zo vorig jaar ook opgehaald.
Remmen zaten niet geheel vast en remde nog ook, ook al was dit op twee wielen volgens mij.
De motor zat helaas wel vast. Bleek achteraf een lekke koppakking te zijn, in combinatie met dik 20 jaar stilstaan resulteerd dit in een vaste motor. heb toen maar besloten de hele motor grondig te reviseren.
De motor draait inmiddels weer:), nu de remmen nog.Veel succes met deze HY. En zo is het noorden wel weer een HY rijker:)
Bij mijn bus zit eigenlijk alleen de rem links voor erg vast. De overige 3 zitten gewoon los en leveren geen probleem. Waar ik wel huiverig voor ben is de motor. Heb de V-snaar verwijderd om zo te zien of de dynamo/waterpomp vast zit, maar dat is dus niet het geval. Denk dan ook dat deze motor hetzelfde euvel heeft als die van jou vorig jaar.
Heb je de motor zélf gereviseerd of laten doen ? En in hoeverre is de versnellingsbak hierbij betrokken ?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Mits je koppeling het nog doet (er zit een inspectieluikje op het koppelingshuis) staat de motor totaal niet mechanisch in verbinding met de bak als deze ingetrapt is.
Hoe dan ook, zet voor de aardigheid eerst eens een plens kruipolie op de zuigers door de bougiegaten als de motor werkelijk vast zit.
Heel erg spannend is het blijk trouwens niet, en eventueel is er vast wel een vervangend blok voor een redelijk bedrag te vinden als je er nu nog even geen trek in hebt. Zeer waarschijnlijk weet ik wel eentje te vinden, ik kan je in contact brengen als je wilt.
Het is ook geen verschrikkelijk moeilijke klus om het blok + bak uit de bus te halen. Mocht je willen, dan kan ik daar wel foto’s van plaatsen om een indruk te krijgen. Met het uitbouwen ben ik wel even bezig geweest, maar het was dan ook allemaal nieuw voor mij. Het terugplaatsen had ik in mijn eentje in een middagje klaar!
Beste
Heb de motor zelf gereviseerd behalve de nokaslagers en revisie van de kop (kleppen) heb ik laten uitbesteden. Verder nieuwe zuigers en cilinders, lagers pakkingen, kabels slangen etc.
Mijn versnellingsbak was nog goed. alleen olie vervangen. Koppelingsplaat zat vastgeplakt aan vliegwiel. Drukgroep leek wel nieuw dus die laten zitten.
Denk dat het verstandigste is de motor en bak uit te bouwen en vooral de motor te demonteren en (deels) te reviseren. Dan weet je meteen dat alles weer goed is.
Het is even een operatie maar zeker de moeite waard. Vooral als je straks veel met de bus op pad gaat dan wil je wel een bedrijfszekere bus.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
patje74 schreef:Mits je koppeling het nog doet (er zit een inspectieluikje op het koppelingshuis) staat de motor totaal niet mechanisch in verbinding met de bak als deze ingetrapt is.
Hoe dan ook, zet voor de aardigheid eerst eens een plens kruipolie op de zuigers door de bougiegaten als de motor werkelijk vast zit.
Heel erg spannend is het blijk trouwens niet, en eventueel is er vast wel een vervangend blok voor een redelijk bedrag te vinden als je er nu nog even geen trek in hebt. Zeer waarschijnlijk weet ik wel eentje te vinden, ik kan je in contact brengen als je wilt.
Het is ook geen verschrikkelijk moeilijke klus om het blok + bak uit de bus te halen. Mocht je willen, dan kan ik daar wel foto’s van plaatsen om een indruk te krijgen. Met het uitbouwen ben ik wel even bezig geweest, maar het was dan ook allemaal nieuw voor mij. Het terugplaatsen had ik in mijn eentje in een middagje klaar!
Ik heb je raad opgevolgd. Heb gisteren de bougies verwijderd en een volle bus kruipolie leeggespoten op de zuigers. Wacht eerst es of dit het nodige resultaat oplevert. In de tussentijd maar alvast een ‘boodschappenlijstje’ opstellen die ik waarschijnlijk in mei mee zal nemen naar Citromobile !
Voor wat betreft die foto’s. Alle informatie is natuurlijk van harte welkom !
Wim[/img]
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Tipje dan, Citromobile is erg duur doorgaans voor onderdelen, voor zeer zeldzaam spul natuurlijk niet meer dan redelijk, maar er zijn genoeg specialisten in het land te vinden die ook veel kunnen leveren.
Geert Bukkems van http://www.citroworld.com kan behoorlijk veel leveren, bij hem heb ik vorig jaar ook aardig wat gehaald om mijn HY weer up and running te krijgen, hij zit in Heeze (nabij Eindhoven)
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
En is er al nieuws? We zijn bijna jaar verder…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 27-02-2010
- Xantia 1.8 i X
- Xantia 1.8 16V Pallas
- C5 2.0i 16v Ligne Prestige break
- Xsara Picasso 1.8I 16V
- C8 2.2i 16v ligne ambiance
GoodOldDiesel schreef:De eerste foto’s van Wim zijn binnen:
De auto op de kar:
Onderweg, de eerste pomp, de bus iets naar voren gezet om meer druk op de achteras van de auto te creeeren. De aanhanger begon zeer lichtjes te spelen met de achteras nl, nadien lag die als een blok beton op de weg. Kwam tijdens het vastzetten nog iemand uit oost europa naar ons toe; hoeveel ik voor die aanhanger moest hebben Juist al zou ik hem willen verkopen hoe zou ik dan ooit verder moeten :
De auto in het land om zo ruimte te creeeren voor de bus:
En daar heb ik hem achtergelaten:
Ik vind het een hele mooie bus/HY veel succes met je aanwinst !!
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
GoodOldDiesel schreef:En is er al nieuws? We zijn bijna jaar verder…
Jazeker !!
http://www.youtube.com/watch?v=JV2cVYZ3yt4
maar de remmen voor tóch weer demonteren. Had gehoopt dat een revisiesetje voor de cilinders afdoende was maar ben bang dat het tóch nieuwe cilinders moeten gaan worden.
Overigens is dit niet de originele motor maar een exemplaar van Marktplaats die ik in augustus vorig jaar in de bus heb gehangen. Verder is het starten en lopen !!
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Wat een lol zeg, alleen al de schuur waar die in staat en uitkomt, tis net klein Frankrijk daar bij jou…
Maar die oorkappen, ga jij die straks ook de hele reis opzetten en onderweg communiceren met handgebaren en briefjes?
Vind het wel TOP om tezien dat zoiets ook echt wat wordt, ik had er toch een hard hoofd in toen ik hem met moeite daar bij jou in de tuin had geplant…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Ja nou, dat hard hoofd had ik er ook in toen die bus daar zo stond. Bijna geen beweging in te krijgen.
Hebben hem met de tractor van de buurman en met behulp van een trek/duwstang in de schuur geschoven.
Er zit nog een hééle hoop werk aan te komen maar echt, ik was dolgelukkig dat ik hem aan de praat kreeg. En oh oh, wat een werk gehad om die godvergeten remtrommels los te krijgen.. Al met al wel het zwaarste werk gehad denk ik.
Leuk nog wat van je te horen !!
B.t.w., die oorkappen is hopelijk maar tijdelijk. Zal op de beurs volgende week es wat spruitstuk pakkingen mee terug nemen