Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 05-07-2007
- AX AX 14 TZX U9
- AX AX 1.1i SPOT
- AX AX 1.1i Volcane
- Saxo Saxo 1.6i VTS
- Xsara Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- Saxo Saxo 1.6i VTS 8v
- 2CV 2cv6
- Xsara Berline 1.6i 16V
- C1 1.0i 12V Ambiance 5drs
- AX 1.1i Spot
- ZX 1.9i Volcane U9
Even voorstellen dan maar. Ik ben Marco, woon in Den Hoorn(ZH) en ben 27 jaar.
Heb zo’n 11 auto’s gehad, het lijstje:
-1994 Citroën AX 1.1i First Impression E2;
-1990 Ford Falcon XF Panel Van (Australië);
-1993 Citroën ZX 1.9i Volcane U9;
-1994 Honda Civic 1.5i Coupé DX;
-1994 Citroën AX 1.1i First Impression E2 (als 2e auto);
-1993 Citroën AX 1.4i TGS (schade auto, voor onderdelen);
-2001 Citroën Xsara Coupé 1.6i 16v VTR
-2003 Citroën Saxo 1.6i VTS;
-1995 Citroën AX 1.1i Volcane;
-1995 Citroën AX 1.1i SPOT;
-2003 Citroën Xsara Break 1.6i 16v Différence II.
Eind vorig jaar besloten m’n vriendin en ik om weer een AX te kopen. Een beetje in de zin van “het bloed kruipt waar het niet gaan kan”. Ik had inmiddels 3 AX-jes op naam gehad en stuk voor stuk heerlijke autootjes.
De Volcane die ik op het oog had was van een opaatje geweest (86jr.) en zijn kleinzoon had er een korte tijd in gereden. De kleinzoon kreeg een lease-auto en de Volcane moest het veld ruimen.
Op een goede dag besloten te gaan kijken, maar eigenlijk had ik, ongeacht de staat, al besloten om ‘m te kopen. Hij was wel wat duurder dan de gemiddelde AX op ‘t net, maar daar was een goede reden voor.
De foto’s van de advertentie destijds:
Slecht te zien op de foto, maar er stonden slechts 31.290kms op de klok bij aanschaf!
De AX had wel z’n plekjes bij aanschaf. Zo sloot de deur niet goed (bleef op een kier staan), was het knopje van het achterklepslot afgebroken, startte de AX pas de tweede keer (eerste keer wel aanslaan, maar meteen uitvallen, tweede keer starten bleef ie meestal wel lopen, maar soms was iets gasgeven wel noodzakelijk).
Na dit opgelost te hebben liep ik een leuk setje wielen tegen ‘t lijf:
Verder kon ik een Remus op de kop tikken, die lek bleek te zijn toen de postbode ‘m had bezorgd…
De AX is echt m’n hobby-autootje. Onderhoud is goed zelf te doen, dus op een gegeven ogenblik de bougies vervangen, olie ververst en oliefilter vervangen en vervolgens de motorruimte gepoetst.
M’n vader had op een sloop in Frankrijk goede tweedehands mistlampjes op de kop getikt, nieuwe raamrubbertjes en een nieuwe ruitenwissermotor. Het resultaat:
Tevens de Remus vervangen voor een Type-X demper en een dakspoilertje gemonteerd:
De AX remde belabberd, al sinds ‘t moment dat ik ‘m had. Een blik op de remschijven gaf wel aan dat er iets niet helemaal goed zat:
Dit moest natuurlijk opgelost worden. Ben meteen voor een remmenupgrade gegaan, van 238mm naar 247mm (GT-remmerij). Nu ik toch bezig was meteen m’n GT-veerpootjes lekker in de stonechip gespoten en APEX-verlagingsveren, JAMEX schokdempers en GT-aandrijfassen gemonteerd. Aangezien ik er nu toch goed bijkon, ook meteen de wielkasten in de tectyl gezet.
Toen de AX weer op z’n wielen moest, uiteindelijk meteen maar de verbrede stalen 14” GT-velgen gemonteerd.
Omdat ik 1 spoiler niet genoeg vond:
Het stuurgedrag mocht wel wat strakker, om dit te realiseren heb ik een veerpootbrug gemonteerd. Tevens had ik een setje Morettes weten te vinden. Omdat ik het contrast van de witte knippers niet mooi vond ten opzichte van de spatborden en de zwarte kappen van de Morettes heb ik de knippers ook maar zwart gespoten:
De Type-X vanwege de herrie (en de daarmee gepaarde problemen met de Politie…) vervangen voor een z.g.a.n. Devil einddemper:
Er zijn nog veel meer dingen aan de AX gedaan en veranderd, maar dit is wat ik me nu zo ff snel voor de geest kon halen.
Er zijn nog wel plannen:
-Achter verlagen;
-Centrale vergrendeling;
-Electrische ramen;
-1.4-1.6;
-Etc.
Citroën AX: 8x, Citroën ZX: 2x, Citroën Xsara: 4x, Citroën Saxo: 2x,
Citroën 2cv: 2x, Citroën C8: 1x, Citroën C1: 1x
hee marco ook hier.
welkom.
grts stan
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 05-07-2007
- AX AX 14 TZX U9
- AX AX 1.1i SPOT
- AX AX 1.1i Volcane
- Saxo Saxo 1.6i VTS
- Xsara Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- Saxo Saxo 1.6i VTS 8v
- 2CV 2cv6
- Xsara Berline 1.6i 16V
- C1 1.0i 12V Ambiance 5drs
- AX 1.1i Spot
- ZX 1.9i Volcane U9
Lees al wat jaartjes mee hier, maar betrapte mezelf erop dat ik nog nooit een stukje over m´n AX had geschreven hier! Dat moest ik even rechttrekken!
Citroën AX: 8x, Citroën ZX: 2x, Citroën Xsara: 4x, Citroën Saxo: 2x,
Citroën 2cv: 2x, Citroën C8: 1x, Citroën C1: 1x
In elk geval heb je wel de liefde voor de AX, ziet er netjes uit, niet overdreven maar knap.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 05-07-2007
- AX AX 14 TZX U9
- AX AX 1.1i SPOT
- AX AX 1.1i Volcane
- Saxo Saxo 1.6i VTS
- Xsara Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- Saxo Saxo 1.6i VTS 8v
- 2CV 2cv6
- Xsara Berline 1.6i 16V
- C1 1.0i 12V Ambiance 5drs
- AX 1.1i Spot
- ZX 1.9i Volcane U9
Kleine update:
Citroën AX: 8x, Citroën ZX: 2x, Citroën Xsara: 4x, Citroën Saxo: 2x,
Citroën 2cv: 2x, Citroën C8: 1x, Citroën C1: 1x