Hey allemaal,
De keuring komt in zicht en er staan weer eens wat klusjes aan de Orange Bastard op het programma.
De rubberen slangetjes van de remleidingen moeten eens vervangen worden. Ik hoorde dat ze er vrij lastig af kunnen gaan. Zijn dit gewoon normale rubberen slangetjes bij de automaterialenzaak of zijn het speciale (metalen huls van binnen)?
Er zit speling op het stuurhuis en ik moet de spoorstang rechtsvoor vervangen. Ik zie het zo niet in de Heynes staan (of ik kijk erover heen ). Heeft iemand dit klusje ooit gedaan?
Groet
vaas
EDIT: Of is dat gewricht op de spoorstang (stuurkant) afstelbaar?
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Stuurhuis vervangen is niet moeilijk, staat ook in de Haynes. Als je er niet uitkomt geef je maar een gil.
Wat wordt precies bedoeld met een spoorstang? De draagarm? Ik weet zo niet of de fuseekogel te vervangen is. Het hoesje in ieder geval wel, en de silent-blocs ook. Het vervangen van de silent-blocs maakt de vooras echt veel stiller, en die dingen zijn niet duur.
De remslangen zijn te bestellen bij elke automaterialengrossier.
Voor een stuurhuis of draagarm kun je bij de visadokter terecht
GV
Dat onderdeel aan het stuurhuis heet in de Haynes een track rod, heb de reparatie gevonden op blz 10.14. Dit is niet hetzelfde onderdeel als de draagarm. Check eens, heb je die al eens vervangen?
Groet
vaas
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Die stuurkogel is los te koop, en kost een euro of 12. Niet erg ingewikkeld, dat moet wel in je Haynes OWM staan.
Aan de ‘track rod’ zitten twee platte kantjes, waar je een steeksleutel op kunt schuiven (13 oid.). Met 16 of 17 draai je dan de borgmoer van de stuurkogel los, een half slagje is zat, als ‘ie maar los is. En dan de moer niet verder verdraaien, want als je dan je nieuwe kogel naast de oude houdt kun je de bormoer van je nieuwe kogel op dezelfde positie draaien. Je weet dan precies hoever je de nieuwe stuurkogel in de arm van het stuurhuis moet schroeven. Borgmoer vasttrekken en klaar is Vaas.
GV,
Het is niet de stuurkogel aan de wielzijde die vervangen moet worden, maar het onderdeel tussen kogel en stuurhuis in (PE-AX-5701). Op dat kogelgewricht zit de speling. Heb je die al eens vervangen?
Groet,
vaas
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
GV,
Ik heb het artikelnummer van dat onderdeel doorgekregen toen ik de auto laatst met een monteur heb nagekeken. Je kunt het zien op de site waar ik wel eens onderdelen bestel: http://start.mijngrossier.nl/catalog/stuurdelen.aspx?s=OOPV&o=&t=PMQWOKOXOMOO&ref=QMRRRPQWQNPRQKPVQSRI&strip=12222&link=27427
Daar heet het een spoorstang. Voor zover ik weet is dit onderdeel één geheel en is dat kogelgewricht niet los verkrijgbaar. Is het zo helder welk onderdeel ik bedoel en waar de speling op zit?
Groet,
vaas
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
De link werkt niet, maar via Hbase heb ik ‘t gevonden. Dat onderdeel heb ik nog nooit losgehaald van het stuurhuis, maar dat moet niet ingewikkeld zijn.
Als ik die prijs zo zie kun je volgens mij beter een ander stuurhuis eronder schuiven. Als je in de gaten hebt hoe dat moet ben je in een half uur daarmee klaar.
Ik heb nog wel ergens een spelingsvrij stuurhuis liggen, PB maar als je die nodig hebt.
OK man bedankt
Dat is gewoon de binnenste stuurkogel.
Niet moeilijk om te vervangen.
Zit een borgplaatje achter en verder met een grote griptang kan je hem er zo uitdraaien.
Alleen moet je hem eignelijk altijd daarna uitlijnen.
De lengte van die stangen zijn wel verschillend is mijn ervaring.
En dat lukt je niet precies met een rolmaat…
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
OK thanks,
Kijk eens even bij Hbase; als ik het heb over de slangetjes die op het eind van de metalen leiding naar de wielkasten gaan, moet ik dan 2x SL3254 en 2x SL3387 hebben? Geen goedkope slangetjes trouwens…
SL3254 is voorzijde
SL3387 is achterzijde
Kortom als het voor is moet je de SL3254 hebben
En zo heel duur zijn ze nou ook weer niet toch?
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Nou, ik had even niet gerekend op € 19 voor een rubberen slangetje, en dat maal vier is toch best aardig
Nog even dit, de laatste twee jaar heb ik telkens Okar half-synthetische motorolie in het blok gemikt. Wat er van te voren in ging heb ik geen idee van. Het blokje is intussen steeds meer gaan verbruiken. Wat is jullie advies, gewoon half-synthetische blijven gebruiken (bepaald merk?)
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Dat is wel een vrij normale prijs voor remslangen. Ik heb overigens nog nooit meegemaakt dat een auto werd afgekeurd op alle vier de slangen tegelijk.
Wat de olie betreft: ik mik er meestal 15W40 in van Comma, maar ik ben niet erg merkgebonden wat olie betreft.
Wat voor motor heb jij eigenlijk? *googelt even…*