De zoektocht gaat verder ->
Na veel getwijfel was ik tot de conclusie gekomen dat de CX die het voor mij ging worden in ieder geval leer en het liefst ook airco ging hebben. Nu, na een ochtendje CX-en bekijken op internet ga ik toch weer twijfelen. Een bepaalde groene in departement Pau is qua opties perfect maar de vonk springt niet over.
Dat gebeurt wel bij de volgende twee:
- Een waanzinnige rode in de buurt van Avignon: http://www.leboncoin.fr/voitures/108264918.htm?ca=5_s
GTI, belastingvrij en gewoon prachtig. Waarschijnlijk een harde wagen.
- Nummer twee is deze mooie TRD bij Nantes in de buurt: http://www.leboncoin.fr/vi/106915120.htm?ca=10_s
Leer, Diesel dus dat is fijn in de portemonee, wordt volgend jaar belastingvrij, ik vind het klimmerek leuk
Maar, daar ik nog nooit in een diesel, laat staan een CX-diesel heb gereden; wordt je niet horendol van het lawaai en is het een beetje vooruit te branden?
Beide passen, inclusief RDW en inbouw LPG, binnen het budget. Nummer een is wat mooier maar de Diesel heeft leer en daar hoeft ook geen LPG meer in om het rijden betaalbaar te maken. Voor het totaalplaatje zullen ze elkaar dus niet zoveel ontlopen.
Dus een vraag voor de ervaren Frankrijk-gangers: Wanneer en als ik mijn keuze heb gemaakt en naar Frankrijk af te reizen; wat dient er dan te gebeuren, wat voor stappenplan zou ik af moeten lopen, en hoe zorg ik (als leek) dat ik met een goede CX terug kom?

Totaal aantal Berichten: 943
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Die diesel is een turbodiesel, dus voor het nederlandse verkeer zeker snel genoeg. (ik vind mijn platte diesel al snel genoeg )
Bovendien net ingereden dus daar kan je nog heel erg lang mee vooruit.
En als je als leek naar een CX gaat kijken is de belangrijkste tip: neem iemand mee die er verstand van heeft….

Totaal aantal Berichten: 3025
- BX 19 GT
- BX 16 RS
De CX turbodiesels waren de snelste diesels in hun tijd, waarmee Mercedes en BMW werden afgetroefd. Naar huidige maatstaven kunnen ze nog heel goed meekomen. De Turbo 1 diesel (95 pk) staat als wat betrouwbaarder te boek als de Turbo 2 met intercooler (120 pk), maar die laatste zal als ‘ie nu nog rijdt toch ook wel alle aanpassingen of revisie gehad hebben. Vooral de kop van dat blok is een kritisch punt.
Ik heb nooit op snelwegsnelheid met een turbodiesel gereden, maar volgens mij wordt je echt niet horendol in zo’n ding. Ik heb wel met een gewone diesel meegereden en vond ‘t geluid vooral wel stoer
M Citroen schreef:Dus een vraag voor de ervaren Frankrijk-gangers: Wanneer en als ik mijn keuze heb gemaakt en naar Frankrijk af te reizen; wat dient er dan te gebeuren, wat voor stappenplan zou ik af moeten lopen, en hoe zorg ik (als leek) dat ik met een goede CX terug kom?
De auto moet een geldige, niet per sé een nieuwe, CT (APK, Control Technique) hebben en een Carte Grise, de eigendomspapieren. Je kunt ‘m in Nederland bij sommige verzekeraars op chassisnummer verzekeren, en op die manier kun je verzekerd en al vanuit Frankrijk terugrijden. Wel handig is om vantevoren aan de Belastingdienst/Douane nog door te geven dat je even (max. 2 weken) in een auto met buitenlands kenteken rijdt. Duurt ‘t langer dan 2 weken voordat je naar de RDW gaat, dan moet je formeel een 1-dagskenteken aanvragen voor de dag van de keuring.
bonetone schreef:En als je als leek naar een CX gaat kijken is de belangrijkste tip: neem iemand mee die er verstand van heeft….
Eh, naar Zuid-Frankrijk?
En mooi dat een TRD een goede optie is voor het verkeer in NL.

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Vergeet niet dat je voor die diesel nog een jaar wegenbelasting moet betalen. De GTI staat op TRXen. Dat heeft ook zo zijn voor- en nadelen.
Voordat je besluit te gaan heb je veel meer info nodig. Veel foto’s doen wonderen omdat een expert aan een halve foto al vaak genoeg heeft. Je wilt van te voren ook graag een kopie van de carte grise zien en de CT.
Wanneer je je keuze hebt gemaakt:
- regel verzekering
- regel tijdelijke belastingvrijstelling (moet altijd)
- print voor de zekerheid franse overschrijvingspapieren uit en neem die mee
- zorg voor cash
- regel iemand die met je mee wilt rijden die verstand heeft van CXen
Op de terugweg zal de Wegenwacht je niet helpen, een paar reserveonderdelen zullen je dus een goed gevoel geven.
Daarna eerst naar het RDW en dan APK, daar heb je in totoaal maximaal twee weken voor, tenzij je haar op eigen terrein (of bij een garage) kwijt kan.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
M Citroen schreef:Eh, naar Zuid-Frankrijk?
Dit moet je niet alleen doen. Als je daar staat kan je niet objectief naar die auto kijken
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Het is trouwens ook een optie om de GTi op een aanhanger op te halen. Dan hoeft de verkoper geen CT op de auto te zetten, zo kan je nog wat onderhandelen.
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ree schreef:Rees tips.
Ree, hartelijk dank voor de waardevolle tips. Het klinkt als een flinke operatie maar ook als een groot avontuur, ik kijk er dan ook tegelijkertijd enigsinds tegenop en heb er ontzettend veel zin in om zoiets te doen.
Ik laat het eea even bezinken en dan morgen kijken of ik meer foto’s en een copy van de Carte-gris kan regelen van beide auto’s.
P.S. Kan je de voor en nadelen van TRX-en svp in het kort nader toelichten?

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ree schreef:Het is trouwens ook een optie om de GTi op een aanhanger op te halen. Dan hoeft de verkoper geen CT op de auto te zetten, zo kan je nog wat onderhandelen.
Maar best kans dat ‘ie nog een geldige CT heeft, dat ‘ie alleen langer dan 6 maanden geleden gekeurd is. In dat geval hoeft ‘ie niet opnieuw gekeurd te worden en kun je gewoon rijdend naar huis.
Edit: Als de CT al afgelopen is, maar de auto gewoon rijdbaar, is een nieuwe CT provisoire wellicht toch goedkoper dan ‘m met ‘n aanhanger ophalen ondanks eventuele onderhandelingsruimte.

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
vwb TRXen
Voordelen:
- stoere banden
- redelijke presaties bij droog wegdek
- 15,3 inch: stijvere wangen dan de 14” banden dus theoretisch beter bochtenwerk
Nadelen
- slijten snel
- duur (€350 per stuk)
- slechte prestaties bij nat wegdek
- vaak oud rubber en daarom slechtere prestaties
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
beerpeet schreef:Maar best kans dat ‘ie nog een geldige CT heeft, dat ‘ie alleen langer dan 6 maanden geleden gekeurd is. In dat geval hoeft ‘ie niet opnieuw gekeurd te worden en kun je gewoon rijdend naar huis.
Dat zou mooi zijn, want dan kan er nog wat van de prijs af én kan je de wagen terug rijden.
Het is trouwens het goedkoopst om alleen die kant op te vliegen en alleen terug te rijden. Als je dat risico wilt nemen (zo duur is die auto niet) is dat natuurlijk ook een optie.
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Wat in geval van de turbodiesel wel een aandachtspunt is: wanneer is de distributieriem vernieuwd? Daar staat niks over in de adv. Logischerwijs zou die met de koppakking vernieuwd zijn, denk ik, maar je weet het niet.
De GTi heeft een distributieketting, dus daarbij hoef je daar normaal gesproken niet over na te denken.
In beide gevallen staat er niets over roest vermeld, dus dat is absoluut een aandachtspunt, ook al komen ze uit het zuiden.
Edit: bij de turbodiesel is airco wel een eis in combinatie met dat leer, anders is het zomer’s echt niet uit te houden in die auto.

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Is deze 22 TRS niet ook een optie: http://www.leboncoin.fr/voitures/94911004.htm?ca=10_s
Staat heel dichtbij, is beter geschikt voor LPG dan die GTi, met leer en airco en volledige onderhoudsgeschiedenis. Wel wat duurder (te duur vind ik eigenlijk). Staat ook weer op TRX’en.
Edit: in een beetje morbide omgeving gefotografeerd, trouwens
M Citroen schreef:bonetone schreef:En als je als leek naar een CX gaat kijken is de belangrijkste tip: neem iemand mee die er verstand van heeft….
Eh, naar Zuid-Frankrijk?
Met het vliegtuig ga ik wel mee ! Vloeiend Frans en roest aan een CX weet ik helaas inmiddels ook wel te vinden.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Robin Visser schreef:M Citroen schreef:bonetone schreef:En als je als leek naar een CX gaat kijken is de belangrijkste tip: neem iemand mee die er verstand van heeft….
Eh, naar Zuid-Frankrijk?
Met het vliegtuig ga ik wel mee ! Vloeiend Frans en roest aan een CX weet ik helaas inmiddels ook wel te vinden.
Als ik zou vliegen…....
De hierboven genoemde TRS is ook een optie al is hij duurder dan de diesel en de GTI als je alles door rekent. De kleur is zeer on-spannend maar daar tegenover staat dan weer wel dat hij leer en airco heeft.
Deze CX-en zijn nu alle drie even interessant, allemaal op een andere manier, ze zullen dus moeten afvallen adh van de foto’s en of er wel of niet te onderhandelen valt (aan de andere kant, ze vallen allemaal binnen het budget).