Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Op verzoek van Kees plaats ik onderstaande foto.
Kees zal zelf evt.er nog wel iets bij vertellen.
Jeroen
Prachtige foto. De latere DS koplampen lijken hier al sterk op.
Jammer dat de 4-cylinder er niet is gekomen. Hoewel de GS-motor?
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Deze Panhard 24CT 1965 M10S heb ik nieuw kunnen bouwen van de onderdelen die ik als dank mee kreeg toen ik Citroen Amsterdam in 1971 verliet.
De afspraak was dat ik en nieuwe Panhard 24 CT zou opbouwen.
Zelf vind ik dat dat aardig gelukt is, zelfs het spuitwerk deed ik toen zelf.
Heimwee, eerder zei ik dat ik dat niet had, maar bij het zien van deze foto maakt het toch iets los.
Citroen aan het Stadionplein jarenlang voor mij een fantastische werkgever met tot op heden geweldige herinneringen.
Citromobile plaats No:53, veel oud Citroen collega’s zullen zich daar als elke keer weer melden, om oude tijden te laten herleven. Tot over een paar dagen…
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mooi verhaal Kees!
Vandaag de 1656-motor maar eens open gemaakt. Deze motor heeft een tijdje in de break gezeten toen de motor die erin zat toen ik de auto kocht het begeven had.
De 1656-motor is er bij 100 km/u mee op gehouden omdat het Celeron tandwiel sneuvelde. Je verwacht dan dat de kleppen krom zullen zijn (nokkenas staat plotseling stil, krukas en zuigers blijven gewoon bewegen), maar ze waren niet krom en sloten nog heel goed. Voor de zekerheid heb ik de cilinders gedemonteerd en de kleppen ingeslepen op hun zetels.
De motor zal nog in- en uitwendig worden schoongemaakt en er komt een aluminium nokkenastandwiel op.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Ook dit is een motor die niet in deze Panhard Break thuis hoord.
Deze komt uit een Dyna. Het is een hele oude motor.
Het systeem met de dubbele olieschraapveer komt al heel lang niet meer voor.
Let op de spleet die in de zuiger zit de ene kant boven de andere kant onder, dat hoort zo dat heeft met de draairichting te maken. Volgende week zal ik je uitleggen hoe je die krukas schoon moet maken
absoluut geen lucht er bij…doe er maar effe niks aan.
En, zitten er ringen onder de cilinders daar kan je de cilinder inhoud aan beide zijden gelijk mee maken, of de compressie mee verhogen of verlagen. Die ringen horen bij die cilinders.
Als je ze meeneemt, mijn speciaal gereedschap woont tegenwoordig daar vlak bij de veemarkt. Om die cilinder inhoud te meten heb je een wel heel speciaal stuk gereedschap nodig met een microklok en dat is daar.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
En Ruud, ook de 4 cilinder Panhard motor is er gekomen ik heb er wel foto’s van.
Waar heb ik eigenlijk geen foto’s van.!, ik ga Jeroen is vragen me uit te leggen hoe ik die zelf kan plaatsen.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Visa GTI 115 schreef:En Ruud, ook de 4 cilinder Panhard motor is er gekomen ik heb er wel foto’s van.
Waar heb ik eigenlijk geen foto’s van.!, ik ga Jeroen is vragen me uit te leggen hoe ik die zelf kan plaatsen.
Is goed. Voor nood mag je ze mij wel weer sturen. Plaats ik ze voor je.
Jeroen
Visa GTI 115 schreef:En Ruud, ook de 4 cilinder Panhard motor is er gekomen ik heb er wel foto’s van.
Waar heb ik eigenlijk geen foto’s van.!, ik ga Jeroen is vragen me uit te leggen hoe ik die zelf kan plaatsen.
Dat maakt me erg nieuwsgierig. Ik sprak een jaar of 2 terug een clublid. Heringa ik meen uit Hengelo (ov) die wist mij te melden dat Panhard op het einde van z’n bestaan de 4-cylinder had ontwikkeld. Met een hele speciale krukas. Men wilde de technische gegevens niet aan de Citroen-leiding overhandigen. Ik weet niet wat hier van waar is, misschien weet jij hier meer van? Heeft dit misschien wel geleidt tot de gs-motor?
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Heringa uit Geneve en of Hengelo is helemaal geen lid en heeft van ons allemaal de grootste duim.
Voor de duidelijkheid die 4 cilinders zijn in grote aantallen gemaakt maar waren niet bestemd voor de auto lijn, deze zitten in de legervoertuigen die heel veel jaren zijn gebouwd die allen op wielen en banden rondrijden.
Nadat Panhard was verdwenen, waren de technische mensen dat natuurlijk niet.
En zie je (ik) snel, dat de technische mensen van Panhard een vinger in de pap hadden bij de constructie van de GS Motor.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Leuke discussie, het lijkt waarschijnlijk dat de Panhard-ingenieurs een vinger in de pap hebben gehad bij de ontwikkeling van de GS-motor. Aan de andere kant hoorde ik juist, dat de mensen van Panhard er alles aan deden om hun werk bij Citroën weg te houden.
@Kees: Bedankt voor het aanbod om naar de krukas te kijken. Ik zal deze meenemen naar Citromobile.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Geweldige foto’s van de 4 Cil. Panhard motor je ziet qua grote had deze best in de auto gemonteerd kunnen worden, maar dat is helaas nooit gebeurd.
Ooit heb ik het genoegen gehad een paar technische militairen tegen te komen op het circuit van Paul Ricard die daar juist op dat moment een net gereviseerde viercilinder in een AML 90 aan het inrijden waren. Je begrijpt dat dat vele foto’s van deze AML opleverde.
Een geweldig geluid dat me altijd zal bijblijven, ik droom er nog wel eens van…
Er is een boek dat lang geleden uitgegeven is maar nog wel te bekomen is, over de geschiedenis van dit merk. “Panhard la doyenne d’avant garde”
“Panhard militair” en belangrijke Franse bron via PSA van inkomsten, ik heb deze fabriek ooit in 1978
en laatst in 2006 kunnen bezoeken. Bij het zien van nog zoveel activiteit kon ik weer rustig slapen…
“Panhard” het bestaat nog steeds….
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Inderdaad, wat een mooie foto’s! Je kan wel zien waar het idee voor de GS-motor vandaan kwam…
Vreemde ontsteking, volgens mij?
Is dit de motor die in de AML zit/zat?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Nav Kees zijn verhaal even gegoogeld op AML 90
Er zijn er toch nog heel wat in gebruik anno 2010 las ik.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zo ding wil ik ook!!!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste