Initieel zijn de kleppen gesteld op U:40 I:20 I:20 U:40 U:40 I:20 I:20 U:40
Eerste Meting U:40 I:25 I:35 U:45 U:40 I:30 I:25 U:40
Tweede Meting U:40 I:25 I:40 U:40 U:45 I:20 I:25 U:40
Meetwaarde van afgelopen week had de dealer niet meer voor mij die had ie weggegooid om het toch hopeloze zaak was.
Ben benieuwd wat jullie van standen vinden.
De dealer is de Citroen Dealer in Utrecht op de autoboulevard.
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gedurende het verloop zie je dat de spelingen van de uitlaatkleppen steeds gelijk is gebleven. Dat is een goed teken. Normaal zijn het altijd de uitlaatklepzittingen die verslijten. Dan zou er geen of sterk verminderde speling waarneembaar zijn. dat is niet geval. De laatste meting is van 185.000 km zo’n beetje als ik het goed heb. Dan kan er in 20.000 km geen sprake zijn van een compleet versleten kop.
Nogmaals: ik krijg sterk de indruk dat men je een verhaaltje aan het vertellen is. Zoek een andere garage en laat de boel opnieuw meten en stellen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik hoop dat je gelijk hebt. Want dat zou mij een hoop knikkers schelen.
Reuze bedankt voor je hulp, ik ga morgen een afspraak maken met een andere garage en zal zodra mijn xm langs is geweest bij die andere garage, posten wat het resultaat was.
Ik ben het geheel met Waterman eens en ik zal je vertellen waarom: bij de TCT is er sprake van een bovenliggende nokkenas welke direct de nokvolgers/stoters naar beneden drukt. Dat zijn een soort ronde pannetjes van staal waarvan de bodem naar boven is gekeerd waar de nok overheen loopt. In dat pannetje zit een rond plaatje dat in de veerschotel ligt en direct op de klepsteel drukt.
Je kunt dus die stelplaatjes niet zien, daarvoor moet de nokkenas er uit, het ‘pannetje’ worden gelicht en pas dan kun je dat stelplaatje er uit halen en met een micrometer de dikte opmeten. Dat is voor een doehetzelver een behoorlijke onderneming en de garage doet dat niet voor 150 euro want het is een behoorlijke klus en zoals opgemerkt moet je als je het goed doet een nieuwe D snaar monteren.
Ik neem aan dat je technisch gezien niet op het nivo verkeert van iemand als Waterman, maar je kunt hem met een gerust hart blindelings geloven want de man weet exact waar hij het over heeft.
De dealer die je bedoeld, is overigens een ERG dure jongen… Of er nu wel of geen algemene troen prijzen zijn, hij is stevig aan de prijs.
Heb er ook wel eens prijs opgaves laten doen… werd je niet vrolijk van.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@cobels: Heb het hele topic gelezen. Raad je aan het advies van Waterman op te volgen: Zoek een andere garage en laat daar de klepspeling meten en eventueel afstellen.
Citroen!
Inderdaad, Waterman schrijft hier precies neer, wat ik vanaf het begin al denk, dit zaakje stinkt gewoon. Zoek snel een andere garage waar ze wel de moeite nemen om je goed te helpen.
Ik een afspraak gemaakt met fokker in Amersfoort hij gaat de 20e naar de kleppen kijken.
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed idee. Hou je ons even op de hoogte?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zekers de 20e zal ik zeker posten wat fokker er van zei.
Jawel het was zover. Heb mijn auto bij fokker opgehaald.
En in tegenstelling tot de Citroen Dealer (laat u de kleppen maar reviseren) kon fokker zonder problemen de kleppen stellen. Voor een kleine 300 euro.
Kleppen Revisie zo ongeveer 1700 Euro en niet eens bij de dealer. Toch al 1400 honderd euro verschil.
Kortom advies van jullie voor een second opinion was right and the mark. En scheelt een hoop ping ping voor mij geen dealer meer.
Greetz…........
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En ga je dit ook nog even melden bij die fijne EX-dealer van je? Lijkt me een mooie manier om afscheid van ze te nemen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ga dat zeker nog aan ze doorgeven. Wat nog het mooie was aan fokker, mijn antenne was afgebroken in de wasstraat. Fokker heeft voor niks tweede hands antenne op de auto gezet. Das service met een !.
Kan me niet herinneren van de dealer ooit zulke service te hebben gehad.