Beste kenners van een SM
Jullie zullen ze ook vast wel gezien hebben een SM waarvan de motor vervangen is door een DS motor.
Ik kan er momenteel een kopen met een DS 23 motor met carburateur erin. Dit rijd natuurlijk veel goedkoper en zonder veel kosten. Maar wat is nu zo’n waarde daar hij niet meer origineel is. Een goede SM zou ik graag willen hebben maar is voor mij toch net te duur.
Graag jullie reacties op zo’n wagen.
Al vast bedankt voor jullie reacties.
Ton.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ik zou me verder weinig er van aan trekken wat anderen van de originaliteit vinden, zaak is voor jou dat het probleemloos loopt en de reparaties te overzien blijven.
Je koopt zo`n bolide natuurlijk ook voor de schitterende lijnen??
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Volgens mij wil de topic starter juist weten hoeveel zo’n Sm waard is omdat hij dan kan beoordelen of de aangeboden Sm een redelijke vraagprijs heeft.
Zo vat ik het tenminste op.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
@toniclight je hebt gelijk!
Maar, Maurice heeft wel een goed punt en is mijns inziens de discussie die normaliter opwaait wel voor, de meesten vinden dit (DS motor in een SM) namelijk heiligschennis.
Wat de waarde betreft, ik denk dat je een een goede SM (carrosserie, bodem etcetera, maar dan EX motor) kan kopen vanaf een mille of 10 (correct me if I’m wrong). Daar komt dan nog een motor (kan ook DS zijn) bij…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Een SM met DS motor is een beetje wat de gek ervoor geeft, de DS motor past niet lekker in een SM (wat ik de experts begrepen heb) dus het blijft altijd een beetje een houtje touwtje oplossing. De laatste SM met DS motor die ik te koop heb zien staan stond voor 5000,- te koop.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Voor 5 k, dan moet het wat mij betreft wel een heel mooie zijn. Het is trouwens wat mij betreft niet zo zeer de heiligschennis, maar de Maserati-motor geeft de auto dat beetje meer, dat magische. Bij de SM gaat het niet alleen om de schitterende lijnen. Het rijden met de Maserati-motor is een belevenis op zich. Ik zou zeggen, koop in ieder geval nooit een opknapper met DS-motor. Alles moet perfect zijn, de bekleding, de carosserie… Je loopt net zo hard leeg op een SM met DS-motor en daar zie je helemaal niets van terug. Een goed opgeknapte SM met Maserati motor vertegenwoordigt in ieder geval nog een beetje waarde.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tja, of het nou wel of niet origineel is boeit niet zo veel. Het is wat thijs al zegt: het past wel, maar ‘t is het allemaal net niet. Wat kosten betreft: het blijft een SM, het enige voordeel wat je hebt is het goedkopere onderhoud aan de motor. Verbruik zal het zelfde zijn: een goed afgestelde SM loopt tussen de 1 op 7,5 en 1 op 9,5. Met die DS motor ga je niet veel beter halen. ( Lees: gelijk verbruik). Verder mis je een aantal SM-eigenschappen die het het nou net zo leuk maken: Snelheid en stilte. Een DS motor maakt lawaai.
Wat waardes betreft: Voor 5k koop je niet veel soeps. Reken voor een goed rijdbare auto waar het ds-blok dus netjes ingezet is op zo’n 6000 euro. Wil je een hele mooie, dan ben je al snel 8000 euro kwijt. Let wel: een hele mooie waar een V6 van maserati inzit die ook nog eens fris is kost je minimaal het dubbele.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mijn inschatting was vanwege één die ik een tijdje terug ergens zag voor iets meer wat betreft vraagprijs, rekening houdend met een wat lagere laatprijs en ook omdat ik geen gevoel heb bij een SM met DS-motor. Wat betreft verbruik, zijn mijn eerste 2 metingen op een keurige 1 op 8,5 uitgekomen en dat was inclusief bengeltjes-gedrag.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
bedenk wel dat de 23 niet de meest solide DS motor is !
is een beetje te ver opgedreven 2 liter blokje .
En neem daarbij dat met een 23 gewoonlijk wat meer “sportiever ” is gereden ....
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Niet dat ik het heiligschennis vind,maar de Maserati is voor mij nou net de top rede waarom ik een SM heb gekocht! Het zicht en de lijn komen bij mij niet op de eerste plaats. Maar ja,waarom niet? En gelijk Walter zei,is de 23 niet het ven het DS blok! Te opgedreven blok met te kleine koelkanalen in het blok. En dan nog eens geplaatst in een zware SM?? Das niet het beste voor dat blokie.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wellicht is een extra voordeel dat een DS 23 blok wat makkelijker op LPG te zetten is dan de V6? Dat zou evt. wel de kosten van het rijden wat omlaag brengen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Natuurlijk is dat een voordeel. Origineel is ie toch niet meer. Overigens valt het 2300 blok best wel mee, mits er geen water maar koelvloeistof in gaat en de boel niet verstopt zit. De radiateur van een sm is véél groter dan die van de DS, dus dat heet lopen van het 2300 blok in een sm gaat wel erg meevallen.
Enige nadeel is dat sm rijders een smrijder met een ds motor niet als sm rijder erkennen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nee, da’s lekker belangrijk.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zolang je de kap dicht laat en de motor niet start ziet niemand het verschil
Nee, doe mij maar een V6…
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ieder zijn meug natuurlijk. Maar als ik een DS blok wil,dan ook met een DS er omheen!
Ik heb een 21 IE gehad en wat rijd dat heerlijk relaxed. Een SM rijd ook heel relaxed, maar
als je het gas pedaal eens intrapt, besef je plots niet meer wat een DS is.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik kan me op zich wel voorstellen dat iemand voor een andere motor in een SM kiest, maar een DS motor is niet de meest geweldige keuze. Hij past makkelijk aan de bak, maar daar is alles mee gezegd. De motorsteunen lenen zich niet heel goed om het blok op te kunnen hangen op de plek van de maserati motor, en een SM is gewoon te zwaar voor dat vermogen. Het wordt gewoon geen fijn rijdende auto. Een SM motor pak je met z’n tweeen compleet op zonder al te veel moeite. Dat hoef je met een DS blok niet te proberen. Toch is een SM zwaarder dan een DS, en dat extra gewicht zit dus echt niet in de motor. Met een DS motor in een SM heb je een apparaat van 1650+ kg schat ik en dan zeker 50pk minder. Een soort amerikaan heb je dan. Ik vind het geen sukses.
Maar dat was niet de vraag. Ze zijn waard wat de gek ervoor geeft. Ik weet er een die verkocht is voor 9500 euro. Dat vond ik teveel, ook al was het een gave auto met een net interieur. Stel dat interieur en carosserie echt mooi zijn, dan vind ik het nog wel veel al kan ik me voorstellen dat zo’n combinatie voor 6000-8000 gaat, maar ik vind zelf Robin z’n 5000 meer dan genoeg voor een goeie.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!