Alleen als ik de wielen ver naar links of rechts heb gedraaid. En ik hoor dat geluid dan 1 keer, een doffe kloenk, komt uit de buurt van de voorwielen. Iemand een ideetje wat dat kan zijn?
Misschien zit het in de lagers of de fusee kogel.
Greetz ZX1.4
ZX 2.0 16V
soortgelijk iets heb ik bij een vorige auto gehad, daarvan bleek één van de voorveren doormidden, en bij draaien aan het stuur klapte de 2 delen over elkaar…..
alles is te maken, ook mijn ZX
Dat zijn waarschijnlijk de bovenste veerpootlagers, ik heb hetzelfde geluid bij mijn ZX.
Bij draaien aan het stuur soms een kloenk van de veer en bij optrekken en afremmen een pok.
Emiel
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009
- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
is het misschien je homokineet? dat had ik namelijk als ik scherp een bocht omging!
x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13
@BX19trs
Ik heb ook het vermoeden dat het de veerpootlagers zijn. Weet jij/ iemand waar die dingen zitten? Is dat aan de bovenkant van mijn veerpoten?
@Henk
Nee, ik denk niet dat het de homokineet is. Gebeurt namelijk zowel naar links en rechts bij een langzame bocht. Dan zouden ze ineens allebei tegelijk kapot moeten zijn.
Alsje de kap opendoet zie je aan de zijkanten , waar de veerpoten zitten aan elke kant een grote bout/moer zitten.
je ziet daar ook een rubberen soort afdichting. Daaronder zitten die lagers.
Bedankt Gompy! Die rubbers zjn bij mij aardig poreus. Zijn die lagers gewoon los te krijgen?
even met je chasis nummer en orga code(in je deurpost) naar de dealer. Ik zou ze links en rechts vervangen.
Wees wel voorzichtig met het lostrekken want volgens moet je wel weten waar je mee bezig bent met dit klusje.
Oke thanks, ik ga dat ook niet zelf doen, even kijken waar ik dat kan laten doen tegen een redelijk prijsje als die lagers inderdaad de oorzaak zijn.
ik weet het niet zeker, maar ik meen dat je de boel hiern aook opnieuw moet laten uitlijnen. Controleer dat ff…
Als je een redelijk setje gereedschap hebt en een verenspanner is dit prima zelf te doen. Auto omhoog, wiel eraf, stabi los, fusee bovenop vrij maken van remslangen, plaatjes e.d., pen welke veerpoot vastklemt losmaken en dan met een paar ferme klappen fusee eraf slaan. Los? Dan veerpoot bovenaan losmaken, eruit pakken, inspannen in veerspanner, centrale bout bovenop veerpoot los maken, hele spulletje uit elkaar halen, lager vervangen en poot weer opbouwen. Daarna veerpoot terug plaatsen, half vastzetten bovenin, in fusee zetten en fusee ergens op laten rusten, gewicht van auto erop laten zakken en met voorzichtige tikken van een hamer het fusee weer over de veerpoot heen helpen. Poot bovenin vastzetten, bij fusee bout erin, spulletjes weer terug op fusee, stabi terug zetten, wiel terug zetten, auto op de grond en klaar is kees! Uitlijnen lijkt mij niet nodig, want je hebt verder geen afstellingen gewijzigd. Aan de andere kant, een keer goed (!) degelijk (!!) laten uitlijnen kan nooit kwaad. Let wel op dat dit dus inderdaad goed gebeurd. Er zijn genoeg bedrijven die maar half werk leveren (als ze dat al halen…). Als je een beetje doorwerkt is het in een uur per kant te doen.
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
En oh ja, setje lagers kost een tientje of acht.
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
“Dat zijn waarschijnlijk de bovenste veerpootlagers, ik heb hetzelfde geluid bij mijn ZX.
Bij draaien aan het stuur soms een kloenk van de veer en bij optrekken en afremmen een pok.
Emiel”
Hoi, bovenstaande heb ik bij mijn ZX (1.8i) ook (ook bij het rijden over een hobbel). Daarbij trekt hij bij flink dooraccelereren naar links en vertoont hij vaag stuurgedrag (vooral bij sneller genomen bochten krijgt hij zomaar abrupt enorme overstuur ). Zijn dit nu de lagers (rubbers zijn geheel opgevreten), of is/zijn de veerpoten rot?
Kan het eventueel ook aan de veren achter liggen (vind de ZX nl. nogal ver omhoog staan voor)?
Als ik dit zou laten doen bij een garage, wat ben ik dan ongeveer kwijt?
Groetjes, Rogier
Doet u mij maar een BX in rally-uitvoering (maar ja, waar vind je zoiets…)
@ramjet
achter heb je gene veren maar een torsie stang.
Als je normaal met je zx omgaat en de auto is niet heeeel erg oud en moe dan zou ik eerder eens naar je rubbers kijken dan naar je veerpoten. Vers rubber in de ophanging doet echt wonderen.
Hoi, bedankt voor je reactie, maar over welke rubbers heb je het dan? Ben beginnend sleutelaar (met werkplaatshandboek, dat wel), vandaar. Kwil het het liefst zelf gaan doen, dus weet ik graag naar welke rubbers ik kijken moet…
Groetjes, Rogier
Doet u mij maar een BX in rally-uitvoering (maar ja, waar vind je zoiets…)