




















Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Nelis Infra schreef:beerpeet schreef:Was deze al ‘s voorbij gekomen? > Een laagdaks Prestige in Brun Scarabee met leer.
Kan geen mailadres vinden!
Staat er ook niet bij. Misschien dat je iemand zo ver krijgt om voor je te bellen…






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Robin Visser schreef:Volgens mij niet. Toppertje. Zo te zien met airco.
Waar zie je bij een serie 1 aan dat die airco heeft?
En toch nog een keer:
T(h)ijs schreef:Ik zou echt even bij die prestige van Rik gaan kijken. Das best een kek karretje hoor.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
De blauwe knop naast de handrem is volgens mij van de airco
Qua roest zit het wel okay bij de Prestige van Rik, maar volgens Nelis’ normen moet hij wel uitgedeukt en opnieuw gespoten worden.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
dubbel
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ree schreef:De blauwe knop naast de handrem is volgens mij van de airco
Aha.
Ree schreef:Qua roest zit het wel okay bij de Prestige van Rik, maar volgens Nelis’ normen moet hij wel uitgedeukt en opnieuw gespoten worden.
Hmm, de laatste keer dat ik ‘m zag vond ik ‘m er juist erg strak uitzien.
Maar het kan best zijn dat ik verblind werd door ‘t -effect.



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Waarom nou weer een C-Matic… jammer, wel een mooi kleurtje! Eens even kijken, welke dat is
Way out in the water, see it swimming.
Maar Nelis, hij heeft ook zo’n afschuwelijk hoog dak, ik dacht dat je daar meer op af zou knappen.



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Ja dat ook… De keuzes, de keuzes… Vind deze toch wel leuk hoor! C-matic is echt een no go trouwens, dus deze is eigenlijk direct al afgeschreven.
Way out in the water, see it swimming.






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
deze nieuwe koppeling er in en gaan!!
zwart leer en ik denk hydraulische koppeling !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
cxj schreef:Maar Nelis, hij heeft ook zo’n afschuwelijk hoog dak, ik dacht dat je daar meer op af zou knappen.
Of het mooi is, is een discussie waard, dat klopt, maar dat het praktisch is als je i/d auto zit, dat kan ik beamen en ik ben ‘nog maar’ 1.80m… Het went
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ik heb dit draadje eens doorgelezen, en verbaast me dat er 30 pagina’s over zo weinig volgeschreven kunnen worden…...
Ik begrijp dat iemand een aparte CX zoekt, alle toeters en bellen moeten er op zitten, alles moet werken, en de aanstaande koper in kwestie is zelf niet bekend met het fenomeen CX…...Over het budget wordt echter de nodige mist opgeworpen.
Alle goed bedoelde raad hier ten spijt, ik denk dat het verhaal vrij eenvoudig ligt.
Allereerst moet je als je zelf niet handig bent moet je gewoon niet zeiken en open kaart spelen over je te besteden budget. Als je zelf handig bent, of bereid bent bloed zweet en tranen in een auto te stoppen mag je van het reële budget ongeveer 2/3e deel afhalen.
Ik kan wel een behoorlijke inschatting maken van de te verwachten kosten:
1. Je koopt altijd andermans ellende, iemand die een perfecte auto heeft doet hem namelijk niet weg, dus begin maar eens met 1500,- euro opzij hiervoor te zetten
2. Aanschaf is misschien nog wel het minst interessant, maar reken op een EUR 2000,- voor een gezonde basis voor een instapmodelletje (met goed zoeken in frankrijk) en 6000,- voor een leuke auto met toutes options.
3.Een goede spuitbeurt kost minimaal 5000,- als je de auto wegbrengt en weer kant en klaar op wilt halen. En dan heb je nog geen laswerk aan de bodem en aan de wielkasten. Heb je een schuifdak wat ellende geeft dan reken maar op EUR 3000,00 om dat weer goed in orde te krijgen.
4.Revisie van de techniek: Voorwielophanging revisie zal ongeveer 2000,- kosten, goed en met nieuwe onderdelen, motor en koppeling als snel een 2500,- met allerlei leidingen, pakkingen, en onverwachte zaken.
5. Antiroestpreventie al snel een EUR 1000,-
6. Rondje banden: minimaal 400,- en wil je trx of de originele maat Michelin dan kost je dat 1000,- tot 1500,-
7.Rondje bollen en wat hydrauliekonderhoud is ook al snel EUR 400,-
8. Remrevisie is ongeveer EUR 500,- met slangen schijven rondom en blokken, evenals handremkabels etc etc….
9. Achterwielophanging: EUR 600,- als je het moet laten doen
10. Rondje leidingen: EUR 1000,- zo kwijt in een garage…..
Ik heb laatst uitgerekend wat we kwijt waren om een fantastische simpele athéna die een echt een knetterharde basis was met een fantastisch mooi interieur van een kameraad van mij weer netjes te krijgen en dan kom je uit op een bedrag van rond de EUR 10.000,- (een auto zonder schuifdak, zonder airco en de auto had maar 95.000 kilometers op de klok) daarvan was ongeveer EUR 2000,- de aanschaf van de auto. Het spuiten uitbesteed, en de techniek allemaal zelf gedaan…..
Dus ik wil je wel een goede raad geven, ben gewoon open over wat je wil besteden, of ben bereid om vieze handen te maken, maar laat je niet verleiden door de schoonheid van een CX, want simpel gezegd is het gewoon een oude auto, een roestbak bovendien, en niks geen moeilijke techniek. Echter bij een CX zit alles dusdanig klote in elkaar dat het veel tijd (of geld) kost, je er niet bij komt, de onderdelen schaars en duur zijn.
Als ik jou een goede raad mag geven, begin met een eenvoudig exemplaar, investeer in goed gereedschap, begin een lascursus, en probeer eerst maar eens 30 pagina’s vol te krijgen over het “echte” CX rijden….Het is heel simpel, wat je erin stop krijg je dubbel en dwars terug als plezier.
Wellicht een ongezouten mening, maar ik denk dat ik recht van spreken heb met ongeveer 10 jaar cx ervaring met een cx als dagelijkse auto.
Veel suc6 met je zoektocht!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Eindelijk iemand die het snapt














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb de afgelopen 30 pagina’s ook hier en daar al eens gepost met welke factoren er allemaal rekening gehouden moeten worden, maar zoals Cee iks het nu neerzet is het gewoon allemaal maar eens goed duidelijk. Ik sluit me helemaal aan bij zijn verhaal. Ik meen dat dat ook mag, na 15 jaar cx-sleutel ervaring waarvan 10 jaar als dagelijkse broodwinning.
Wat betreft de opmerking over het duidelijk zijn en gewoon open en bloot neerzetten van wat het budget nou echt is:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
@CEE-IKS:
Heerlijk! Goed gesproken! Deze realistische en bondige samenvatting zou eigenlijk bovenaan elk “[Forumnaam] op zoek naar een CX” topic moeten staan!!
Hopelijk dringt het door, maar da’s weer wat anders….
Overigens is mijn vuistregel altijd, dat een ‘behoorlijke’ CX linksom of rechtsom begint bij E 6000. Dit bleek gisteren ook weer in de praktijk, tijdens een aankoopadvies op onze brug: Aanschaf E 2500, eerste noodzakelijke technische werkzaamheden beraamd op E 3000 als er niet al teveel tegenzit.
En met veel achterstallig onderhoud (andermans ellende idd) kan dat fors oplopen, zoals CEE-IKS zo treffend omschreef.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
ik heb ‘t bij mijn T2 nog niet opgeteld, maar de bovenstaande bedragen komen zeker in de buurt, en zijn dus reëel als je van een CX wat wil maken.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje