Hallo Mensen,
Ik hoop dat er hier mensen zijn die verstand van auto’s hebben en mij kunnen vertellen wat er aan de hand kan zijn of is met mijn xantia.
Ik heb een Xantia uit 1997 en sins vandaag wil hij niet starten… De accu is volgens mij nog wel goed is ook nog vrij nieuw maar de radio enzo doen het prima.
Als ik de code heb ingetoetst gaat het groene lampje branden dat ik kan starten maar als ik de sleutel omdraai gebreurt er echter helemaal NIKS ik hoor ook helemaal niks. We zijn er nog mee naar de supermakrt gereden en toen we weer weg wouden deed hij dus niks meer.
Toen hij het nog wel deed hebben we ook geen rare geluiden gehoord.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen waar dit aan kan liggen en misschien een indicatie kan geven van wat het me gaat kosten om hem weer in orde te krijgen want als het het niet waard is kan hij beter weg.
Al vast bedankt!!!
Met vriendelijke groet,
Wander en Ans
Misschien kun je even vermelden wat voor motor het is?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 3025
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ben je lid van de ANWB?
Op basis van de info die je geeft valt er eigenlijk niks zinnigs over te zeggen, maar het eerste waar ik aan denk is de startmotor.
Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
waarschijnlijk een overbodige vraag, maar geen anwb-lid?
EDIT:
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Het is een 1600 motor. En wel lid maar geen eigen woonplaats service…
Totaal aantal Berichten: 15697
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Klinkt toch wel heel erg als een lege accu hoor, je startmotor vraagt natuurlijk nogal wat meer prik dan alleen de radio. Dan volgt natuurlijk de vraag hoe het komt dat je accu leeg is. Lichten laten branden of dynamo stuk of of of… Ik zou er eens iemand bijhalen die er iets vanaf weet.
klinkt als een vastlopende bendex van je startmotor
de vertanding is waarschijnlijk versleten
bijna zeker dat het probleem met een andere startmotor is verdwenen
Totaal aantal Berichten: 5164
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Mensen, het kan o.a. aan de accu, startmotor, dynamo, een relais of het contactslot liggen. Gissen zonder verder onderzoek lijkt me niet nuttig…
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Je zou voor de grap eens een tik op de startmotor kunnen geven en nog een keer proberen te starten.
Totaal aantal Berichten: 5164
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Of even proberen te starten met startkabels…
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 527
- Xantia 1.8i 16v
Hoi,
Het kan zo als gezegt VEEL zijn.
Maar als 1e verdenk ik je startmotor OF startrelais ( zit op de start motor!)
Als je je motorkap open hebt EN je raam open en probeerd te starten hoor je dan een klik of niet?
zo niet dan is het ( als je accu goed is!) zeer zeker het start relais op je start motor.
Een tikje met een schroevendraaier wil wel eens helpen…
Hoor je wel een klik maar gebeurd er niets dan kan je eigenlijk 2 dingen proberen…
1 :
De auto IETS verrollen met de motor in de versnelling
( hierdoor is je vliegwiel iets anders gaan staan dan eerst en heb je nu wel kans dat de startmotor werkt… )
2: de startmotor een tik geven ( met bijvoorbeeld )je wielmoer sleutel..
Mijn ZX 1.9 D had het zelfde euvel, maar nadat ik de koppeling heb vervangen is het weg…
Het wil dus niet meteen zeggen dat je een nieuwe startmotor moet hebben…
Gewoon eens proberen…
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Totaal aantal Berichten: 3025
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Wat je ook nog kan proberen is ‘m aanduwen. Als ‘ie het dan doet weet je gelijk zo goed als zeker dat ‘t aan de startmotor of ‘t startrelais ligt. Denk er dan wel aan dat je, behalve de handrem, waarschijnlijk weinig of geen remmen hebt. En ook geen stuurbekrachtiging.
Totaal aantal Berichten: 527
- Xantia 1.8i 16v
Met aanduwen sluit je de accu OOK niet uit, je gebruikt immers geen start stroom!
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
Waarom heb je in vredesnaam een wegenwachtabonnement zonder woonplaatsservice als je jezelf binnen je woonplaats niet kan redden?
Verder lijkt het probleem zoals gezegd te liggen aan de accu, startmotor of contactslot.
Eveneens ben ik tevens ook.