Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
gompy58 schreef:Je vervangt binnen 8 jaar toch wel eens een accu ???
Natuurlijk niet. Als ie het doet dan doet ie het.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij is een accu een beetje een lot uit de loterij, je moet er geluk mee hebben. Sommige gaan erg lang mee, andere zijn met 3 jaar stuk.
Als is te lang niet gebruiken niet goed lijkt me.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik gebruik de SM van september tot maart niet meer. Dan haal ik de min-pool er van af, maar zet er geen lader op. Accu is natuurlijk helemaal leeg na 6 maanden. Uurtje of 4 aan de lader, startkabeltjes er bij, starten, lopen. En de accu doet het daarna weer prima.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Netjes, je kan ze slechter treffen.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik heb er nu een deep cycle accu in en die gaat helemaal plat en als de SM weer wakker word gemaakt, komt ze een nachtje aan de lader en we kunnen weer verder voor een jaar.
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
@Boogaard: Hier een foto. Ik neem aan dat de spoel met de dubbele contactpunten de bekrachtiging regelt?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Juist. Hier dus de zeldzaam mooie paris rohne. Het moertje onderaan waar het veertje vlak boven zit is de afstel moer. Strakker voor hogere spanning. Losser voor lagere.
Met draaiende motor de regelaar aftellen. (+ 2000 rmp)
Voor de zekerheid je dopsleuteltje isoleren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Had ik al gedaan, but thanks anyway! Dat viel best wel mee, luisterde minder nauw dan ik had verwacht. Ik heb hem nu op een mooie 14,15 V afgesteld. Is voor de puntjes ook beter denk ik. Mijn gloednieuwe 123 ging namelijk na 5 min. ter ziele. (regelspanning was 14,8 á 14,9!) Waarom bouwen ze bij die 123 niet wat meer veiligheidsmarge in? Juist klassieke auto’s, waarvoor ze bedoeld zijn hebben nogal eens last van fluctuerende boordspanning!
Wat vandaag niet meeviel was het monteren van een nieuwe remaccu. Zou probleemloos moeten zijn, ware het niet dat nou net de wartel die het makkelijkst zat (voor als laatste bewaard), die aan de buitenkant dus, er niet in wilde. Wel 100 keer denk je: de leiding zit mooi in het midden; hij moet dus gaan, maar nee hoor. Net toen een van mijn dochters de straat in kwam rijden om gezellig iets bij pa te komen drinken ging hij plotseling. Ik denk dat ze een overmaat aan karma had.
Morgen spatbord vastzetten en met een plaatboor een gat maken voor de buitenspiegel.
Afstellen met stroboscoop: heeft iemand dat wel eens overdag gedaan? Voor goed zicht zit er een hydraulische leiding akelig in de weg en ik kan geen getallen onderscheiden!
Wordt vervolgd! Donderdag naar Ierland. (met de sm!)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja wel eens gedaan. Is geen feest bij een i.e.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik ben behoed voor een grote ramp!! Misschien dat er nog een kleine is; onderzoek moet dat uitwijzen.
Op 30 april bij aankomst in Harwich de motor gestart, auto komt omhoog, ik begin te rijden en dan zegt een van de mannen van de ferry: zet je motor uit, je lekt olie!
Nou dat was geen lekken, er lag 6 liter op het autodek. Een van de gloednieuwe olieslangen bij de koeler van de terminal afgeschoten. Als dat tijdens het rijden was gebeurd was de motor mooi in de soep gelopen! Mij werd gevraagd of ik het kon fixen. Ik zei: ja, als iemand een oliefiltertang heeft ben ik over een uur klaar. Dat duurde veel te lang, dus hebben ze me naar een parkeerplaats gesleept. Toen hebben ze 2 mannen van een nabijgelegen garage gecharterd en die kwamen met een heel handige tang. Een soort tapeindverwijderaar, maar dan voor oliefilters. Kun je van bovenaf bedienen. De goede slang heb ik toen teruggeleid naar de motor als een soort bypass. Omdat het de eerste lange rit zou worden was ik toch al van plan rustig te rijden. Het vreemde was dat mijn zoon en ik allebei zouden durven zweren dat het oliedruklampje niet is gaan branden. De motor had misschien iets meer dan een halve minuut gedraaid. Ik had nog 5 l olie achterin; dat kon er allemaal bij. Olietemp wordt iets hoger dan daarvoor, maar dat is logisch. De koeler is weg en er zit een liter minder in. Verder ruim 2000 km probleemloos gereden. Waterverbruik nihil; olieverbruik 1/3 liter op 1000 km. Allemaal erg netjes dus. Maar: sinds het gebeuren hoor ik wel een “ratel” in de motor bij stationnair als de motor warm is. Toch maar eens naar Abbenes of Doetinchem om een expert te laten luisteren. Wel een heerlijke vakantieauto! Zeker op de slechte wegen aan de Ierse westkust. Ik moet nu weer wennen aan de saxo! koppeling gaat veel te licht, ik moet heel veel aan het stuur draaien en hij trekt niet!
O ja, de voorruit lekt. Stilstaand lekte hij helemaal niet, zelfs niet van smeltende sneeuw. Maar met raampje open krijg je toch wat onderdruk. Opnieuw kitten dus.
Ik houd jullie verder op de hoogte!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Klinkt beangstigend, dat van het motorgeluid. Ik hoop voor je dat het meevalt.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Ik hoop voor je dat het uiteindelijk meevalt. Heb je trouwens nog mooie foto’s (van je SM) tijdens de vakantie kunnen nemen?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Nog geen olie/water wisselaar gemonteerd? Dat zijn nou de risico’s van die stomme slangen!
Ben ik blij dat die er bij mij niet meer zijn.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoe kwam je aan die slangen dan? En, was de slang van de koppeling afgedonderd of was het schroefdraad gewoon losgelopen?
Jan, kun je misschien een filmpje maken van het motorgeluid? Als je dat op youtube zet en hier de link plaatst kunnen we even met je meeluisteren
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Zijn het de slangen van op de eerste foto’s in Uw topic,Jan?