























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Jelte Feenstra schreef:Andere suggesties/ervaringen?
Andere suggestie: systeem dicht maken en vullen met R12.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een CX airco is niet bepaald één van de betere. Dat komt metname door de geringe afmetingen van de verdamper, maar ook omdat de blower niet erg krachtig is. Daarbij koelt R134a ook wat minder.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




















Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
feit is wel dat het R12 origineel gas koeler koelde… geloof tot 5 graden, maar so what, de airco op 1O graden zetten is ook niet gezond….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Nee, maar als de airco 12 graden blaast en de blower weinig capaciteit heeft dan krijgt hij de auto niet koel. Dus ik ga nog eens na hoe de lucht kouder te krijgen is.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een blower laten inbouwen van een BMW 5-serie. Er staat ergens op dit forum een link naar een site die een handleiding geeft.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 09-02-2010
- CX CXA 25 GTi Turbo 2
- Xantia 1.8I 16V
- C6 (2005-2012) benzine
In mijn vorige CX GTi ooit m’n airco laten vullen met R12, (toen nog net moeizaam te krijgen) ingeblazen lucht was toen ca. 8 °C. Na een jaar of 6 (inblaas temp was opgelopen naar ca. 15 °C) laten ombouwen naar R134a. (Helaas maar één zomer genot van gehad, auto nu ter ziele)
Inblaastemperatuur was toen ca. 11 °C.
De zwakke blower is idd zwakke schakel.
In m’n CXA ook ongeveer 12 °C, maar al weer vier jaar geleden gevuld.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
R12 is nog wel te vinden, zoals deze. Zo zijn er nog wel een paar.
Legaal? Nee, dat niet…
waterman schreef:Een blower laten inbouwen van een BMW 5-serie. Er staat ergens op dit forum een link naar een site die een handleiding geeft.
Die handleiding ken ik, is voor serie 2. Of past dat ook op serie 1? Want dan is het een mod die ik op m’n programma ga zetten…
Heb je een URL voor die handleiding? Daar ben ik nl wel benieuwd naar.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik heb begrepen dat in Belgie de airco-bedrijven nog wel met ‘oud’ gas mogen vullen ... En de BMW-blower is toch nog best wat werk - niet zo maar de ene er uit en de andere er in.
Wellicht is het veel werk maar als je de handleiding hebt kunnen we in ieder geval zien waar het over gaat
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Dank!
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Tot nu toe krijg ik bij mijn 25GTI genoeg lucht uit mijn centrale rooster (geen vergelijk, maar gevoel).
Op termijn zou ik wel geïnteresseerd zijn in de blower modificatie voor een serie I.
Zouden we dat gezamenlijk kunnen doen in de zin dat de een z’n mechanische vaardigheden inzet voor meerdere exemplaren en een ander een wat groter deel van de kosten draagt?
Het elektrisch deel van een (GTI) S1 lijkt redelijk in orde (volgens Haynes); er zit al een relais en een zekering. De overgang van voorgeschakelde weerstand naar direct geschakeld hoog vermogen zal wat groter zijn door het groter vermogen, maar dat lijkt me geen probleem.
Of je zou de elektro van een S2 kunnen pakken en koppelen aan de S1 blower regeling.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Mocht het lukken, hou ik me aanbevolen. De kracht en de regelbaarheid van de airco vind ik namelijk niet het beste deel van mijn CX.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Nou, we zouden met een aantal S1´ers eens een brainstormpje over dit issue kunnen houden…