Hoi , heb pas de C 5 en nu stottert ,en houd wat in op LPG
Op benzine waar hij op start doet ie dat niet en loopt beter , geeft bij hoger toerental soms een klein snukje ,
lijkt me dat dit niet zo hoort en vraag me af wat dit kan/zal zijn??
Op het jeepforum zijn soortgelijke euvels en heeft men het over een stappenmotor ,ben geen leek maar ook geen volleerd monteur , zou dit hier ook het geval kunnen zijn ?/
en waar vind ik die ,schoonmaken cq vervangen zou dan een optie zijn wellicht .
gr john
C5’s die op LPG het slecht doen maar op benzine goed, hebben vaak problemen met
gasdruk
gasinjectoren
verdamper
Snel naar een LPG boer dus. Stappenmotor zou ook op benzine problemen geven.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Bij nader onderzoek kwam ik even geleden een losse vacuumslang tegen ,ga zo eens kijken waar die naar toe moet ,komt zo te zien van verdamper af en gaat bij splitsing richting blok , moet ff wat weghalen om goed te kunnen zien waarhen nu. keep it posted
Heb de lossse slang nu weer vast en doet het beter nu .
Ging er te makkelijk op ook en even ingekort .
was slang vanaf T-splitsing naar zeg maar de carburateur .
Denk nu de gehele vacuumslang maar te vernieuwen ook ,van vergasser naar een ander kastje mbt LPG ook ,is waarschijnlijk ook een 8 jaar oud nu,moet nu ook weer wat opnieuw inleren denk omdat ie eerst wat rottig liep met een losse slang naar carb.neem ik aan?
werkt nu wel naar behoren maar nieuwe slang kan zeker geen kwaad .
De vacuumslang vertelt de verdamper “ruwweg” hoeveel gas ie moet leveren.Bij volgas minder vacuum dus meer gasdruk als bij stationair. Werkt mechanisch met een membraan. Vroeger was dit de enige regeling van een gasinstallatie. Later is daar een naregeling metstappenmotor op basis van lambda signaal bijgekomen. Tegenwoordig is naregeling door openingstijd gasventiel.
Basis blijft echter de mechanische regeling obv vacuum. Is dat niet goed, dan kan de isntallatie niet goed reageren op lastwisseling en krijg je dus inhouden.
Nu moet ie nog de kenvelden aanpassen aande nieuwe situatie. Kwestie van een tijdje rijden. Is het dan nog niet helemaal goed, dan moet je verder gaan zoeken bij drukregelaar, ventielen of verdamper zelf.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Is al wel stuk beter nu met de losse slang er weer goed aan , wil nog wel de gehele vacuumslang vervangen..
Motor loopt op gas nu beter en constanter ook, trekt ook beter nu.
Maar slang is ook een 8 jaar oud neem ik aan en kan geen kwaad om die te vernieuwen , kosten daarvan zal wel loslopen neem ik aan .
Gaat over ca 1 meter slang totaal denk.
Stationair gaat toerenteller op gas ook ,niet meer ‘‘schommelen ‘‘nu.
is nu dus opnieuw aan het inleren .
Toch al een verbetering , en wellicht op de goede weg nu.
Na de eertse meting Qua tanken heb nu ca 1 op 9 op LPG gereden , 90% binnenweg en lijkt me niet zo slecht , ook nog met losse slang een tijdje erbij ,dus ,
kijk het verder nog ff af nu , moet nu weer opnieuw weer inleren dus ?
keep it posted
Blijft toch nog wat stottren ..
Maar na dat auto stil is gezet en erna weer weg moet lijkt hij beter te reageren en trekt in een lijn door zoals het hoort ....
Nog niet helemaal goed dus zoals ik wil eigenlijk.
Ga de vacuumslang vandaag vervangen , als het dan nog is toch bij gasboer langs denk.
Kan ook wel iets van electro zijn in mijn optie ???
Maak eens het gasfiltertje van je verdamper schoon.
Even de gasleiding die van je tank komt loshalen, wartel losmaken op de verdamper en dan kom je een filtertje van gaas tegen.
Dit wil nog wel eens (gedeeltelijk) dicht zitten wat een goede werking van de verdamper belemmert.
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
zal ik eens doen ,bedankt voor de tip
Zal ik eens doen , bedankt voor de tip ook.;
huh
Kan dat filtertje er zonder probleem uithalen denk , dan schoonmaken en terug
is er evt ook een soort van revisiesetje indien nodig voor verdamper eigenlijk??
gr John
stottert ook af en toe op benzine ..
Zou het ook de stappenmotor kunnen zijn ?/
En waar zit die precies , schoonmaken /vernieuwen wil wel eens helpen
Nog eens een vraagje ops:
Moet bij het’‘inleren ‘’ op als ie op LPG rijd dit op benzine of direct op LPG gebeuren of is dat hetzelfde
Is nu opgelost !!!!!
Nieuwe bobine en bougie,s en was gelijk weer goed
Verdacht er eerst toch de LPG van , maar loopt daar nu ook perfect op
bougie,s gewoon de voorgeschreven soort bij dealer gebruikt etc.
GER john