2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

2- takt olie in hydraulisch circuit
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 24 september 2005 05:28 AM
  [ # 16 ]

Ik heb een keer perongeluk, ook inderhaast, stuurhuisolie in het vat gegooid. Wel 2 liter. Die auto zou eignelijk weggaan, dus maakte me er niet zo druk om, maar heefd uiteindelijk nog 2 jaar hier gereden. En toen die uiteindelijk wegging, was er niets mis met het HP systeem.
Ik zeg niet dat het goed is, maar olie is uiteindelijk gewoon olie….

Test

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 24 september 2005 11:02 AM
  [ # 17 ]
Thijsvandebles schreef:

Mehoela, zo lust ik er nog wel een paar (ik begin maar even niet te fantaseren over paralellen).
Als je de afdichtingen beschadigt door het verkeerde type olie wacht je een hoop ellende.
Het _is_ gelukkig zo dat het HP systeem van Citroën meer op precisie dicht dan op afdichtingen, maar dat neemt niet weg dat je met het verkeerde soort/type olie de boel behoorlijk kunt verzieken.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2230

Gepost: 24 september 2005 02:31 PM
  [ # 18 ]
vortex schreef:

ik heb ook wel vaker alle LHM eruit gedaan, en gewoon met 10W40 gevuld. de pomp en veerpoten blijven dan aanmerkelijk soepeler !!! niet voor heel lang natuurlijk. gewoon een weekje of 3 laten zitten en dan weer leeggooien. werkt prima, en merkbaar verschil Wink

tja, als je je retouren echt extra snel naar de citroenhemel wilt hebben moet je dit al te vaak gaan doen. Citroen heeft het in de handleiding over noodgevallen. Dat wil dus zeggen, om er mee thuis te komen. Niet om er 3 weken mee rond te rijden Shocked

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4569

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 24 september 2005 02:39 PM
  [ # 19 ]

Je moet het zo zien: als ie af en toe aan gaat in een bocht of flauw oplicht/knippert, is er niets aan de hand behalve een laag peil.

Daar moet je toch wel een beetje mee oppassen. Mijn vorige BX had ook destijds ergens een klein lekje. Af en toe bijvullen was afdoende.Inderdaad wanneer het STOP lampje begon te knipperen. Totdat het lampje ook af en toe bleef oplichten na het vullen van LHM. Bleek het peil van de motorolie te laag te zijn.

Jeroen

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 24 september 2005 02:48 PM
  [ # 20 ]
karel schreef:
Thijsvandebles schreef:

Mehoela, zo lust ik er nog wel een paar (ik begin maar even niet te fantaseren over paralellen).
Als je de afdichtingen beschadigt door het verkeerde type olie wacht je een hoop ellende.
Het _is_ gelukkig zo dat het HP systeem van Citroën meer op precisie dicht dan op afdichtingen, maar dat neemt niet weg dat je met het verkeerde soort/type olie de boel behoorlijk kunt verzieken.

Mehoela? Tuurlijk zijn er olieen waar bepaalde rubber soorten niet tegen kunnen. Maar een niet agressive olie, bijv. voor stuurhuizen, tast dat rubber niet aan. Ik zeg toch ook, en ik citeer mijzelf: “Ik zeg niet dat het goed is”.
Olie heefd over het algemeen een smerende, geluiddempende, vuilafvoerende en koelende eigenschap. Je kunt het vergelijken met drinken.  We drinken allemaal, alleen het ene drankje vind je lekkerder dan het andere sapje. En soms ben je misschien wel ergens allergisch voor. Wil niet zeggen dat je gelijk dood gaat natuurlijk.

Test

Profiel  

Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 24 september 2005 05:39 PM
  [ # 21 ]
Thijsvandebles schreef:

Olie heefd over het algemeen een smerende, geluiddempende, vuilafvoerende en koelende eigenschap. Je kunt het vergelijken met drinken.  We drinken allemaal, alleen het ene drankje vind je lekkerder dan het andere sapje. En soms ben je misschien wel ergens allergisch voor. Wil niet zeggen dat je gelijk dood gaat natuurlijk.

Tja, maar als je dan zoutzuur gaat drinken gaan worden je ‘pakkingen’ er niet bepaald beter van Wink

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)

"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 24 september 2005 05:50 PM
  [ # 22 ]

Minerale olie is idd gewoon minerale olie. LHM is ook gewoon een minerale olie. Wat het probleem nogal eens is, zijn de syntetische toevoegingen en dopes die WEL de rubberen afdichtingen (met name de octopus) kunnen afdichten.  Aangezien LHM+ wat schraal is, kan een beetje minerale olie helemaal geen kwaad. Het zal in elk geval prima mengen. Als je er teveel van toevoegt kan het de visositeit nadelig beinvloeden (te dik is niet goed, dunner is beter voor de werking). 2 takt olie smeert echt uitstekend, dus een beetje toevoegen (idd een koffiekopje ofzo) zal de pomp stiller maken en veerpoten minder laten kraken.  2takt olie is vaak wel syntetisch, dus ik durf er geen vergif op in te nemen dat de rubbers niet aantast.

Het vermoeden is dat je maar een klein beetje nodig hebt om het beter te laten werken en dat met die kleine hoeveelheden de schadelijke dopes nog niet genoeg aanwezig zijn om de rubbers echt significant kwaad te doen.

Profiel  

vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1055

- BX 16V
Gepost: 25 september 2005 03:11 AM
  [ # 23 ]

ik heb nog nooit last gehad van lekkages door een andere olie er tijdelijk in te hebben. en toch doen we dit al enkele jaren. als je nu remolie er in gaat gooien kan je wachten op problemen, dat is gewoon aggressief spul. maar 10W40 gaat prima zonder problemen. en nogmaals, alles blijft lekker soepel en gesmeerd. het verschil is duidelijk merkbaar.

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 25 september 2005 05:34 AM
  [ # 24 ]
Thijsvandebles schreef:

Tuurlijk zijn er olieen waar bepaalde rubber soorten niet tegen kunnen. Maar een niet agressive olie, bijv. voor stuurhuizen, tast dat rubber niet aan.

Olie voor stuurhuizen? stuurbekrachtigingsolie?? is volgens mij best wel agressief, jeukt en irriteert als de ziekte als je het op je handen krijgt Confused

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2294

Gepost: 25 september 2005 01:53 PM
  [ # 25 ]

vergeten we niet 1 belangrijk ding!
De HP olie wordt ook gebruikt voor je REMMEN!
Ik weet de natuurkundige achtergrond van de diverse olieën niet maar het lijkt me dat je problemen met de temperatuur kan krijgen als je er verkeerde olie in doet.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 25 september 2005 02:05 PM
  [ # 26 ]
metro2005 schreef:

vergeten we niet 1 belangrijk ding!
De HP olie wordt ook gebruikt voor je REMMEN!
Ik weet de natuurkundige achtergrond van de diverse olieën niet maar het lijkt me dat je problemen met de temperatuur kan krijgen als je er verkeerde olie in doet.

Och, normale motorolie moet ook hoge termperaturen kunnen verdragen. We hebben het trouwens nog steeds niet over grote hoeveelheden. Aangezien de “dode” uiteinden naar de remmen zowieso nooit doorspoelen (tenzij je het handmatig doet) is de kans uberhaupt klein dat de motorolie die je erbij gooit daar terecht komt.

Profiel  

BX-GTI-16V
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57

Gepost: 30 september 2005 05:41 PM
  [ # 27 ]

Persoonlijk zou ik maar opletten met andere olie dan lhm.
Alle minerale olieën zijn noodoplossingen (tijdelijk).
Synthetische olie is gewoon verboden!!!
Ik zou anders helemaal niet begrijpen waarom er verschil word gemaakt tussen onderdelen voor de DS op rode (synthetische) en groene (minerale) olie.
Het staat ook algemeen bekend dat de DS op LHS (zo heet die synthetische olie) nogal zwak is op de dichtingen van de hydraulische circuits.
Neem maar aan dat een rubberen dichting voor LHM na enige tijd begint op te lossen.
Je moet het maar eens testen een stukje LHM leiding in rode stuurhuisolie leggen na enkele dagen ben je verbaast van het resultaat. Shocked
Een bx is natuurlijk een wagen van een andere generatie en de rubbersoorten zijn fel verbeterd waardoor het een beetje langer zal duren.
Ik wil maar zeggen dat je best een beetje oplet met een andere olie.
Je gooit tenslotte ook geen LHM in het remcircuit van een Peugeot.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 30 september 2005 05:45 PM
  [ # 28 ]
BX-GTI-16V schreef:

Persoonlijk zou ik maar opletten met andere olie dan lhm.
Alle minerale olieën zijn noodoplossingen (tijdelijk).
Synthetische olie is gewoon verboden!!!
Ik zou anders helemaal niet begrijpen waarom er verschil word gemaakt tussen onderdelen voor de DS op rode (synthetische) en groene (minerale) olie.
Het staat ook algemeen bekend dat de DS op LHS (zo heet die synthetische olie) nogal zwak is op de dichtingen van de hydraulische circuits.
Neem maar aan dat een rubberen dichting voor LHM na enige tijd begint op te lossen.
Je moet het maar eens testen een stukje LHM leiding in rode stuurhuisolie leggen na enkele dagen ben je verbaast van het resultaat. Shocked
Een bx is natuurlijk een wagen van een andere generatie en de rubbersoorten zijn fel verbeterd waardoor het een beetje langer zal duren.
Ik wil maar zeggen dat je best een beetje oplet met een andere olie.
Je gooit tenslotte ook geen LHM in het remcircuit van een Peugeot.

LHS is een synthetische hygroscopische vloeistof zoals remvloeistof. Synthetische motorolie zal bijv. oliekeerringen in de motor niet mogen oplossenn. Reken echter maar niet dat die keerringen wel tegen remvloeistof kunnen. Je kan dus niet alle synthetische producten over 1 kam scheren. Meja.. je zou chemie expert moeten zijn of labo proeven doen om de echte waarheid te achterhalen, dus verstandig is het wel om er niet teveel mee te experimenteren in de praktijk als je niet weet wat de effecten zijn

Profiel  

vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1055

- BX 16V
Gepost: 01 oktober 2005 03:14 AM
  [ # 29 ]

heel simpel. koop een aantal afdicht ringejes en leg deze allemaal in een andere soort olie.
kijk elke dag wat de staat van de rubbers is en doe dit geduurende een maand bv.
weet je precies wat wel en wat niet kan.
simpel toch Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  

stoterstangen90
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2230

Gepost: 01 oktober 2005 07:14 PM
  [ # 30 ]
vortex schreef:

heel simpel. koop een aantal afdicht ringejes en leg deze allemaal in een andere soort olie.
kijk elke dag wat de staat van de rubbers is en doe dit geduurende een maand bv.
weet je precies wat wel en wat niet kan.
simpel toch Wink

Je brengt die olie dan ook nog even op temperatuur?

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  

2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook