Inmiddels heb ik zo’n dikke 5000 (probleemloze) KM gereden met mij CX GTI.
Echter vanmorgen wilde ik de auto starten en uit de garage rijden en sloeg de motor niet aan.
Nog eens 2 maal geprobeerd, maar zonder succes.
Nu is het zo dat de auto net na het starten stationair iets in toerental terugliep waarna het wel weer corrigeerde. Gisteravond startte de auto nog prima.
Wat nu? Waar zou ik het eerste naar moeten kijken, ik heb een extra setjs bougies, contact punten heb ik recent met WD40 ingespoten.
Wie heeft antwoordt?
Groeten, Eric

Totaal aantal Berichten: 2777
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Eerste verdachten bij erg plotselinge problemen: vervuiling in de brandstof en daardoor verstopping van sproeier(s). Of bobine/condensator
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
da’s vervelend,
gewoon logisch te werk gaan, is er een vonk, is er bezine en volgens mij wil bij de GTI er wel eens een relais kapot gaan of de BDP sensor.
Lukraak alles met WD40 inspuiten is geen oplossing, snap ook niet waarom iedereen zo verslaaft is aan dat spul, als er slechte contacten zijn gewoon ff goed schoon schuren en daarna in de zuurvrije vaseline zetten.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Zowieso even brandstofinjectierelais tsjekken, rechtsonder bij de koplamp, groot blauw relais.
CX GTi Turbo 2 - All Black

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Contactpunten, in een GTI? Wat bedoel je daarmee?
Het eerste wat ik even zou proberen is de stekker(s) van de BDP sensor(en) (zijn het er 1 of 2 in een ‘88-er GTI?) lostrekken en weer terugduwen. Als mijn GTI niet wil starten, dan doe ik dat. Bij mij tot nu toe 3x gebeurd.
Als ze dan wel start, dan is het zaak om die contacten goed schoon te maken en in te smeren met zuurvrije vaseline.
BDP sensoren zitten achterop het blok, een flink stuk naar onderen. Het zijn 1 of 2 stekkerdopjes die je kan lostrekken. Haal even het reservewiel er uit.

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
88’er GTI, 1x BDP sensor. Zit opd e rand tussen motor en bak achterkant blok. Stekker loshalen en inpsuiten, zelfde doen met de stekkers onder het reservewiel, en de stekkers aan de AEI vlak achter en boven de accu.
Ik zou zelf de BDP handeling gaan uitvoeren nog voordat ik uberhaupt ging kijken of ie vonkt, is negen van de tien keer het probleem. Als hij het dan niet doet, dan vonk controleren, en hier weer melden, dan volgt de gang naar het brandstofrelais en de minder voorkomende problemen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Ok, daar kan ik wel wat mee.
Na een aantal keren proberen,(de startmotor ging we rond maar de motor sloeg niet aan)
startte de motor wel, koppeling in, gas los, haperend en stotterend sloeg de motor aan.
Wat me wel opvalt is dat wanneer de motor net loopt na het starten is dat het toerental een aantal keren wegzakt, of ie bijna wil afslaan en zich dan weer corrigeert en verder goed loopt bij 900/1000
toeren stationair.
Dat deed de CX in het begin niet, moet er iets opnieuw afgesteld worden?
het direct na het starten even wegzakken van het toerental (bij koude motor) heb ik ook gehad. Eigenlijk identiek aan wat jij in je eerste post meldt. Omdat mijn gti(t2) verder prima liep was het niet heel storend. Toch heb ik wel naar de oorzaak gezocht maar eigenlijk nooit gevonden. Het toerental zakte weg precies op het moment dat de auto zich verhefte naar rijhoogte. En eenmaal in die stand was het toerental weer normaal. Het leek er dus op dat de motor direct na de start nog te weinig vermogen kon leveren. Na zo’n 2 jaar is het euvel verdwenen, vermoedelijk omdat ik een andere storing verhielp.
Het kan dus goed zijn dat het nu niet (goed) willen starten niets met dat even wegvallen van het toerental te maken heeft.
Ik sluit me verder geheel aan bij de andere posters.