BunnY schreef:ik heb enkel zicht op de bouten
Je moet zicht hebben op de naaf en het schroefdraad in het gat, dan kun je pas besluiten wat je gaat doen.
Net gedaan wat jullie zeiden, conclusie is dat ik nog een kapotte bout heb (en een kapotte tandenborstel). Eerst toer neemt hij mooi en dan stopt hij gewoon.
En ow, IN een gat voor een bout kijken kan ik niet hoor
Ik heb dus goede hoop dat er opnieuw draad gesneden zal kunnen worden. Anders… tsjah. Pech dan maar, dan vliegt hij buiten. Ben niet van plan op een sloop een veerpoot te gaan demonteren, risico te lopen dat die lagers slecht zijn, die onder mijn BX te knutselen, nog een halve m² roest tegen te komen enzovoort.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Het is achter he, dat is dan toch geen probleem?
Ga gewoon naar de Hegru en laat er voor 90 euro een gereviseerde arm onder knutselen, ben je meteen van dat gezeik af.
Als je nu dat gat laat ruimen en tappen moet er ook weer een grotere bout in, zit je met 3 dezelfde en 1 grotere bout bij je achterwiel, allemaal gekloot dat op den duur toch voor ellende gaat zorgen (je zou de auto maar eens uitlenen en dan net zien dat die band lekraakt bijvoorbeeld)
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik ga de draad laten hérsnijden (dus zelfde maat als er nu inzit). Er zijn trouwens 2 kapotte gaten.
En de Hegru optie is (voor mij) geen optie
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ah ok, maarrr als de draad echt kapot is, dan valt er niet veel meer te hersnijden, dan wordt het ruimen en opnieuw tappen maar kom je altijd een maat groter uit.
Aan de andere kant, het kan natuurlijk ook zijn dat je net een randje beschadigd hebt of dat er nog wat oud vlees van een van die kapot gedraaide bouten in zit, dan is hersnijden natuurlijk geen enkel probleem.
Waarom is de Hegru trouwens geen optie? Ik weet dat die twee gaten aan dezelfde kant van het wiel zitten maar voor een 100 kilometer rustig rijden hoeft dat niet persé een probleem te zijn, als je het boeltje maar goed in de gaten houdt!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Heb in die garage nog maar weinig vertrouwen. Krijg de indruk dat er aan hun (lage) prijzen ook een negatief kantje zit.
En ik heb exact dat vermoeden. Want het materiaal dat er van die bouten verdwijnt moet toch érgens heen. Dit plus het feit dat er sowieso langere bouten inkomen (voor alu’s dus) zorgt ervoor dat het opnieuw snijden wel eens goed zou kunnen uitvallen (of dat maak ik -en anderen- me toch wijs)
Zou het ruimen en opnieuw tappen van (een dus grotere) draad eigenlijk ook gaan? Of moeten wielbouten altijd M12 zijn?
En desnoods is er blijkbaar ook nog de Helicoil-optie. Kortom, als het opnieuw tappen zou mislukken kan ik altijd die denkpiste nog eens verkennen.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Tsja, op zich zou je nog voldoende vlees moeten hebben, zeker als je de verkeerde bouten gebruikt hebt dus dan zal dat wel goed gaan komen, als ze het maar recht doen natuurlijk.
En de wielbouten hoeven niet M12 te zijn natuurlijk, dat mag iedere maat zijn als het maar stevig genoeg is. Als jij er een M13 draad in laat tappen, dan moet je dus een M13 bout gaan gebruiken, maarrr dat gaat ook niet ongestraft, M13 zal denk ik nog wel passen in de boutgaten van de velg maar veel groter moet dat echt niet gaan worden want dan kun je dat gat van je velg gaan opboren om de bout te laten passen, maar dan moet ik ook weer gebalanceerd worden omdat je materiaal kwijtraakt enzovoorts.
Wat eventueel ook nog een oplossing is alhoewel ik niet weet of je zoiets voor dergelijke toepassingen hebt, bij mij is er anderhalf jaar geleden een bougie uit mijn motor geploft en die heeft het bougiegad perfect glad achtergelaten, geen schroefdraad meer dus. Toen heb ik van Midlock een setje gekocht dat bestond uit een krijtje van een bepaald vet, een ruimer/tap en busjes. Met de ruimer/tap werd het gat eerst groter gemaakt en vervolgens werd er een nieuwe draad getapt, deze is een maatje groter en daar komt het busje dan bij kijken, dat busje heeft zowel aan de binnen als de buitenzijde schroefdraad en kan om de bougie geschroefd worden en vervolgens past de bougie weer prima in de kop (niet te verwarren met een helicoil!)
Wellicht dat zoiets ook bestaat voor je wielgaten, als je zo’n busje met locktide vastzet zal dat ook zo snel niet meer losgaan.
Overigens, over Hegru gesproken, zo aan de telefoon en vaak ook in persoon zijn het niet de meest vrolijke jongens, althans een gesprek met ze aangaan heeft vrijwel geen zin tenzij je iets wilt kopen van ze, maar sleutelen kunnen ze, en snel en goedkoop, ik doe altijd alles zelf maar veel vrienden van me heb ik wel eens naar ze toegestuurd en ik moet zeggen, niets dan goede ervaringen daarmee! Maar goed, das subjectief natuurlijk.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik ga ze niet zwart maken… maar krijg hoe langer de indruk van ‘wat je zelf doet, doe je beter’ (en als je het zelf verprutst kan je tenminste op jezelf kwaad zijn). Ben niet meer zo geneigd om mijn auto bij een specialist binnen te doen eigenlijk.
Maar eerst maar eens kijken dat ik een tap hier krijg om de draad te hertappen
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
hahaha maar dát is wel heel bekend inderdaad!
Als je het zelf verprutst dan is er ook maar éne waar je tegen kunt schoppen, precies om die reden besteed ik aan mijn BX ook niets meer uit.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Vandaag even een nieuwe pomp + de bouten gaan halen voor het beestje. Maandag nog even rondbellen voor een tap en dan kan er getapt worden
De pomp wordt ingebouwd wanneer ik eens veel tijd heb. Want er moeten een paar pas-stukjes gemaakt worden waarschijnlijk. Moet het eens eerst bekijken.
BunnY schreef:Maandag nog even rondbellen voor een tap en dan kan er getapt worden
O ,dan wacht ik nog even met opsturen , ik ga niet voor de kat zijn staart
tappen inpakken en naar het postkantoor brengen
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik vraag me af wat meer werk is, draad tappen of andere draagarmen monteren met nieuwe lagers.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
nanko schreef:BunnY schreef:Maandag nog even rondbellen voor een tap en dan kan er getapt worden
O ,dan wacht ik nog even met opsturen , ik ga niet voor de kat zijn staart
tappen inpakken en naar het postkantoor brengen
Ik ging je nog een mailtje sturen hoor. Maar papa heeft daarstraks gebeld met nog wat mogelijke mensen (in de buurt) die zo’n tap hebben liggen.
Het moet niet nodeloos moeilijker worden dan het al is me dunkt
Ok
Probeer de er tap aan de achterkant van de flens in te
draaien , de draad is daar wsch. nog goed .
De kans dat je niet in de originele draad zit te tappen
is dan een stuk kleiner
Om de lengte van de tap kwijt te raken kan je gebruik maken
van het gat in de plaatstalen afschermplaat
Dat is een prachtige tip