Ik ben er over aan het denken om een momentsleutel aan te schaffen. Heb zélf nog nooit een bout kapot gedraaid maar weet wél wat voor miserie het is als je een bout kapot draait.
Maar dan, welke momentsleutel heb ik nodig? Ik ben fan van goed gereedschap (liever 1 keer goed gereedschap kopen dan 4 keer slecht gereedschap) maar mijn achternaam is ook weer niet Rockefeller, dus het moet ook nog een beetje te doen zijn qua prijs.
Kortom, welke sleutel en welke schaalverdeling is een goede allrounder voor een beginnende sleutelaar die wel graag sleutelt.
Ow, in andere topics heb ik al gelezen dat een momentsleutel onzin is, maar had er toch graag 1 gehad
Is een gebruikte momentsleutel een optie trouwens?
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Wat de beste momentsleutel is hangt af waar je hem voor gaat gebruiken. Voor wielbouten aan te draaien kan je het best een 1/2” sleutel hebben omdat de 3/8 meestal bij dergelijke momenten al aan het eind van hun bereik zitten. Voor het fijnere werk is een 1/2” sleutel alleen helemaal niet geschikt.
En dan heb je inderdaad nog de verschillende kwaliteiten, kies voor een wat beter merk.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Twee jaar geleden heb ik een “Hazet” aangeschaft.
Via eBay in Duitsland.
Dat scheelde toen best veel.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik heb vandaag mijn momentsleutel gemold
N.a.v. je tip denk ik dat ik deze ga kopen.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Mjah… geen idee waar je het allemaal voor nodig hebt. Er werd geopperd voor de bouten van het subframe en voor de wielbouten.
Voor de bouten waarmee je de V-riem spant voorbeeld ben je met een momentsleutel weinig omdat je er zelfs met een ratel moeilijk bij komt, toch? Cilinderkoppaking zie ik mezelf nog niet vervangen (maar dat zeg ik nu natuurlijk… als het zover is zou dat wel eens anders kunnen uitdraaien).
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Waar je een momentsleutel voor nodig hebt? Nou, je Haynes Manual staat vol met aanhaalmomenten. Die hoef je lang ziet allemaal precies te handhaven, maar er zijn er bij waarbij dat moment erg belangrijk is.
Dat bedoel ik er dus mee Dat je bepaalde dingen op het gevoel mag/kan vastzetten. Maar ik zoek dus een momentsleutel waarmee je degene die je best met gepast moment vastzet kan vastzetten
Als je het goed wil doen, dan kun je het beste meerdere moment sleutels kopen.
Ik heb er 2, de eerst in het bereik van 15nm t/m 60nm, de andere van 50nm t/m 250nm.
Een momentsleutel gebruik je voornamelijk voor het aandraaien van kopbouten, wielbouten en verstuivers.
Voor de wielophanging is het aanbevolen om dit met een momentsleutel te doen, zodat het de volgende keer ook weer makkelijk los gaat.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zoiets bij de Conrad gekocht: momentsleutel
Voor 27 euro kan er niet veel fout gaan. Ik gebruik heb nog geen 10x per jaar, daar zal die niet snel stuk van gaan. Is die na 5 jaar stuk dan koop ik gewoon een nieuwe. Een duurder merk schiet zo dik boven de 100 euro, daar kan ik er een hele hoop voor kopen die een paar jaar meegaan
Als ik het dagelijks zou gebruiken zou er zeker een goede komen, maar voor de hobby voldoet een goedkope naar mijn idee prima.
En een dure kan ook stuk
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Ik wil ook een momentsleutel aanschaffen. Weet iemand welke je moet nemen voor het wisselen van banden op een CX? 40-210?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. En neem geen goedkope want dan weet je nooit zeker of het moment ook klopt *Arjan*
Ik heb een TengTools van een euro of 80. Elke 5 jaar ijken…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Je zit al gauw op €60,= voor een iets degelijke…. Maar kies wel 1 tussen > €60,= en < € 90,=
Nu heb je in die klasse ook nog verschillen…......qua “tanden” ratelmechanisme (45 en 60 gezien).
Hoe meer tanden hoe fijner de afstelling, of hoe minder iets sterker?
Hoe moet je dat zien?
Is de lengte ook nog van belang, i.v.m. de kracht?
Las ik ook nog bij Hazet:
* Met automatische afslag, hoor- en voelbaar bij het bereiken van de ingestelde waarde. (Hebben de andere dit ook automatisch dat ze het niet vermelden?)
* Ratel met doorsteekvierkant (Wat betekent dit doorsteken?)
* Calibreren mogelijk. Zit zeker alleen op de duurdere varianten Deze was ook > €150,=
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 30-12-2012
- C5 2.0 16V Break Exclusive G3
Met Tengtools heb je proffesionele gereedschap voor een schappelijke prijs.
De duurte ligt aan welke sleutel je kiest en wat voor aanhaalmoment , en of er een koffer om heeen zit of niet.
Voor tengtools momentsleutel 40 - 220 NM dacht ik dat ik er zón 60 euro voor neer geteld had , maar de prijzen varieren nogal per winkel (webshop)
En bij deze momentsleutel zit een calibreer bewijs.
* Met automatische afslag, hoor- en voelbaar bij het bereiken van de ingestelde waarde. (Hebben de andere dit ook automatisch dat ze het niet vermelden?)
* Ratel met doorsteekvierkant (Wat betekent dit doorsteken?)
* Calibreren mogelijk. Zit zeker alleen op de duurdere varianten Deze was ook > €150,=
* Alle momentsleutels hebben een voelbaar knik bij het bereiken van het aanhaalmoment
* Doorsteekvierkant houd in het vierkantje waar je de dop op zet kan je doordrukken naar de andere zijde zodat hij ook andersom bruikbaar is (losdraaien) wordt wel ontraden met een momentsleutel
* Calibreren is voor professioneel gebruik wel aan te raden , maar als je de moment sleutel (hobby gebruik) altijd weer terug op nul zet (onlast) zal deze nauwlijks afwijken.
Greetz Timo
———————————————-
Citroen C5 Break 2.0 16v exclusive 2006 (lpg3)
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:En een dure kan ook stuk
Nou… mijn hazet en snap-on sleutels zijn de afgelopen 15 jaar zeer zwaar mishandeld (pijpen van 2 meter er op enzo.. ) en behoudens iedere 3 jaar ijken/afstellen nog steeds niet stuk. De Kraftwerk sleutel die ik ooit tijdens een vakantie moest kopen om de koppakking van mijn cx mee te vervangen was na 2 jaar normaal gebruik gaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
De enige goeie Kraftwerk is het elektomuziekbandje, zei een Duitser ooit tegen me.
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime