weet er soms iemand wat het verschil is tussen een
1.6hdi van 55kw(75pk)
1.6hdi van 66kw(90pk)
Het logische zou zijn enkel software.
Nu vertelde de dealer mij :
- andere krukas
- andere vliegwiel
- andere koppeling.
Denk persoonlijk dat het wel zou kunnen dat koppelingsplaat anders is gezien de ene minder
koppel heeft (NM).
Hebben deze zelfde versnellingsbak? en wat is het maximium koppel deze aankan?
(sorry voor de zeer technische vragen)
Nu we toch bezig zijn,weet iemand waar een goeie chiptuner zit voor deze motoren.
Die volgende punten in gedachten neemt :
- de gechipte kenvelden maar worden gebruikt bij voldoende warmte van koelwater en ook bij oververhitting motor naar standaardnormen terug ga.
- koppelbegrenzing(gechipte) in 1ste en/of 2de versnelling.
- betere gasrespons
- wijziging stationairetoerental
- mogelijkheid om ERG-klepfunctie weg te schrijven.(ideale verstoppers van roet.)
- vermogensbank.
- geen standaardchip,wel maatwerk.
Kweet dat veel merken downsiding doen van sommige motoren en zeker hier in belgie voor minder inverkeerstelling te moeten betalen.
Maar naar mijn weten doe citroen dat niet echt of ben ik mis?
mvg
crusty123
wat ik me heb laten vertellen door een mechanicien van Citroen is dat er in de berlingo twee koppelingen gebruikt zijn (ik spreek over het nieuwste model)
ik vroeg m erachter omdat ik mijn 92pk wilde laten chippen naar iets van 120-125pk en ongeveer 280Nm koppel.
dan zou ik meteen de koppeling laten vervangen (als die moeilijk zou doen) door die van de 110pk. Nu blijkt dat niet te kunnen omdat daar toch wel wat verschillen inzitten….
dus de 75pk (55kW) en de 92pk (66kW) hebben dezelfde koppeling.
Wat bedoel je met de downsizing???? Bij de DS3 doet Citroen dat met de 156pk sterke THP. Die krijgt in Belgie 150pk, dan moet je minder BIV (Belasting op inverkeerstelling) betalen. Dat is het enige verschil, maar dat heet geen downsizing.
downsizing is het verkleinen van de cilinderinhoud. Dat doet PSA al best lang. Zij waren een van de eersten die geen (ongeveer) 2liter blok nodig hadden om 110pk te ontwikkelen, zij gebruikten er een 1.6 voor, de alom gekende 1.6 HDI
ook de DS3 THP kan je een gedownsized blok noemen. Vroeger gebruikte PSA een 2liter Turbo (2.0 Turbo C.T. uit oa de XM, Xantia en Evasion) om 150pk te hebben, nu nog slechts een 1.6.
of de komende DS3 Racing, die heeft 200pk uit een 1.6 blokje
je kan bijna zeggen dat die de 3.0V6 benzine uit de C6 zou kunnen vervangen (iets van 215pk dacht ik??)
VW weet ook goed wat downsizing is met hun 1.4TSI blokjes
downsizing was hier niet juiste woord,sorry.
Mijn berlingo is een 55kw/75pk,het heeft me doen nadenken of deze niet kan veranderen naar 66kw/90pk(originele software).
Kon inderdaad een 66kw/90pk nemen op de eerste plaats,klopt.
Maar had wagen dringend nodig en de prijs was daarvan uitstekend en zeker om dat deze nog in stock stond en geen 2 maanden moest wachten.
vb : een volvo 2.4D of D5 zijn compleet zelfde motor en enkel door software veranderd.
een 138pk kan je perfect naar 195pk krijgen door originele software want is dezelfde motor,omtrent versnellingsbak ben ik niet zeker.
de nieuwe mercedes 200cdi en 220cdi zijn ook zelfde motor maar hier zou er in de versnellingsbak iets veranderd zijn tss deze twee versies.
vw 2000 cc diesel 137pk op papier in echt 140pk(biv belgie.) enz….
Denk dat 110pk eerder andere turbo zal hebben…..?
Als de koppeling idem is van 75pk en 90pk komt het dichterbij de logische verklaring dat het enkel softwarematig verschil is )
Enig idee wat maximium koppel zou zijn van de koppeling zelf???
iemand grafiek van 75pk en 90pk versie.
mvg
crusty123
Edit Mod: Quoten op het laatste bericht is storend en onnodig.
grafieken van de 90(92) en 75pk versie heb ik niet.
maar het zou dus wel goed kunnen dat die twee versies identiek zijn op de software na.
bij VW is de 140pk TDI in belgie idd teruggeschroed naar 136pk (100kW) om de BIV laag te houden en dat beetje verschil merk je helemaal niet tijdens t rijden…
de garage waar ik de berlingo kocht zei me wel dat t perfect mogelijk is om de mijne te chippen… Denk da ik da wel eens ga laten doen…. er zit altijd wel wat marge op een koppeling….
de 92pk versie heeft kortgeleden ook een update gehad, in de DS3 levert die blok voortaan nog 92pk, maar wel 230Nm koppel. Dus 230 moet ie zeker aan kunnen, dan kan ie volgens mij iets meer ook nog wel aan. De 110pk levert intussen 260Nm (overboost 280Nm)
de volgende link gaat naar CTH, dat is een erg goede chiptuner uit Overpelt. Het is de grafiek van een 75pk berlingo HDI hij heeft nu 90pk en 209Nm
http://www.cth.be/nl/chiptuning/chiptuning-en-eco-tuning-voor-uw-wagen/diesel-motoren/Citroen/Berlingo/1600+Hdi/72
de 92pk verchipen zij naar 114pk en 260Nm. de gegevens komen van een C4, maar da is in principe t zelfde… in de grafiek had de C4 92pk zelfs origineel al 237Nm en na het chippen 284Nm.
CTH chipt m voor u zodat alles wel heel blijft. Het kost bij hun wat, maar ze zijn ook goed!!!