Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Nou dat weer
Ik heb een paar duizend kilometer met spoelolie rondgereden, vervolgens álle bollen vervangen én het systeem opnieuw voorzien van nieuwe LHM. Hierdoor is het veergedrag (natuurlijk) aanzienlijk verbeterd maar het volgende probleem(pje) dient zich alweer aan : Na het starten gaat de auto aan de achterzijde normaal omhoog, echter aan de voorzijde gaat ze direkt naar de hoogste stand alwaar ze blijft staan. Door de hoogteregelaar op de laagste stand te zetten zakt ze uiteindelijk ook aan de voorkant op de normale rijhoogte.
Is er iemand die herkenning heeft met dit probleem of beter nog een oplossing ? (Zo kan ik me natuurlijk niet vertonen op CitroMobile)
Alvast bedankt voor evt. reakties !
Wim
Kan zijn dat je hoogteregelaar nu `ie schoon is weer bijgesteld moet worden .
Wellicht is `ie toen `ie vies was al eens verkeerd bijgesteld en moet nu teruggesteld worden.
Of hij is losgeschoten van het stangenstelsel voor.
Ik had zelf ook na de spoelolie en vooral na de bollenwissel wat vreemde gedragingen , gingen echter wel weg na flink gymnastieken.
Succes,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik zie 1990 met een wel erg hedendaags kenteken.
Eigen import?
Heb je een Organisatienummer? Linkerportierstijl, gele cijfers.
Ik zou zeker niet zomaar aan een hoogte regelaar gaan schroeven als je niet zeker weet wat het echte probleem is. Eerst een serie gymnastische oefeningen doen: hoogste stand - laagste stand en weer terug, een keer of vijf. Met lopende motor deur open en deur dicht in stand hoog en laag. Daardoor worden de middenbollen bij- of afgeschakeld.
Zo mogelijk ook even een diagnose doen. Gaat je hydractieflampje kortstondig aan als je contact aanzet? Zo niet dan heb je een storing.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
De hydractiefbollen (middenbollen) kunnen de hoogte niet beïnvloeden.
Mij lijkt ook de hoogteregelaar voor eerste verdachte, maar ik ben het wel met JanSr eens, dat je daar niet zo maar aan moet gaan zitten prutsen.
In ieder geval eerst goed gymmen, maar volgens mij heb je dat noodgedwongen al gedaan.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Klinkt als vuil wat losgekomen is en in de hoogteregelaar zit.
Ik zou er nog even mee blijven rijden en zorgen dat de auto met de hand op rij-hoogte is.
Bij mijn vorige bx ging het na een week weg, bij Timo zijn bx pas na een maand.
(@ Jan, hydractive heeft niets met de auto-hoogte te maken)
Stang zit vast in messing busje, gangbaar maken en invetten
Denk ook niet dat er hydraktief op zit , 1990
Mijn oude 2.0 inj., ook uit `90, had tenminste nog 5 bollen.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Edit René...quote gewist..quoten op het laatste bericht is onzin
Echt wel!!
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Sjaak81 schreef:Stang zit vast in messing busje, gangbaar maken en invetten
Dit moet het haast wel zijn.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Hola,
ik zeg ook niet dat middenbollen iets met hoogte te maken hebben.
Wel dat in dat deel van het systeem een hoop lucht en een hoop vuil kan zitten.
Lucht en vuil doen rare dingen in zo’n complex systeem.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Na mijn 4 bollenwissel van de wielen ging , tot verbazing van de monteur , de auto van de hoogste naar de laagste stand en terug .Leek wel een jojo.
Na 2 x gymmen was het weg en bleef `ie keurig op de goede rijhoogte.
Hoe veel bollen zijn er vernieuwd Wim?
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Ik heb in totaal zeven (!) bollen vernieuwd waarbij een achtste bol níet vernieuwd is (zit ergens onder de linker koplamp). Ik heb het hele stangenstelsel aan de voorzijde ingespoten met WD40. Moet eigenlijk geen pobleem zijn. De oplossing van het losgekomen vuil dat nog ergens in het systeem vastzit lijkt me plausibel, maar zal vandaag toch nog eens naar die stangen kijken.
Overigens is na de LHM wissel de HD pomp ook wat kuren aan het vertonen; hij lijkt wel zwaarder te zijn gaan lopen; zo af en toe (bij het aanslaan van de pomp) begint de V-snaar te gieren, iets wat ie voorheen niet deed. Wellicht ook aan het einde van zijn Latijn ? En zou dit misschien iets te maken hebben met het probleem ?
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
JanSr schreef:Ik zie 1990 met een wel erg hedendaags kenteken.
Eigen import?
Heb je een Organisatienummer? Linkerportierstijl, gele cijfers.
Organisatienummer is (in witte cijfers) 4978. Wat kunnen we hieraan herleiden ?
Ik heb de auto anderhalf jaar geleden gekocht in Noord Holland. De vorige eigenaar had haar in België gekocht met als doel haar een oldtimer te laten worden, maar zag op een gegeven moment hier het nut niet meer van in…
De toenmalige kilometerstand van ongeveer 120.000 (aantoonbaar !)maar de auto heeft wel erg veel achterstallig onderhoud.
Wellicht kun je die V-snaar nog wat aanspannen of anders vernieuwen.
Lijkt me toch niet het echte probleem , anders zou `ie helemaal niet of met moeite omhoog komen.
Kan wel zijn dat de pomp harder moet werken door een verstopping , bijv. in je hoogteregelaar , die dan weer plotseling LHM gaat doorlaten en de auto omhoog schiet.
Veel Gymmen , kijk het nog even aan en als dat niet helpt toch maar weer de boel doorspoelen met een lange slang op je remnippels en die in je voorraadvat .
Er staan in verschillende draadjes wat meer uitleg over het hoe en wat .
Op de brug kun je bij het gymmen nog een beetje op de hoogteregelaar tikken met een hamertje of zo om het vuil er uit te krijgen.; doe ik ook altijd en denk dat dat wel scheelt .
Maar zou toch eerst het hele stangenstelsel controleren inderdaad.
Succes,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een boel lucht zou mij niet verbazen. Als eerste zou ik als hij in de hoogste stand staat de dikke leidingen naar de voorbollen ontluchten. Als daar geen lucht uitkomt weet je dat tenminste zeker.
Als de hydrauliekolie lange tijd niet ververst was helpt spoelolie ook maar ten dele:
Hierbij een plaatje van een hydractiefklep van een verwaarloosde XM na enkele weken spoelolie,als die rotzooi ook in je hoogteregelaars zit kan je best wat geks verwachten.
Let wel: dit is geen roest!
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ongelovelijk!
Waar komt het vandaan hè?
XM TCT Ambiance`94