Patrick’s 2cv6 Special ‘81
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 18 april 2010 07:46 PM

Best gek, de auto die ik al het langst in bezig heb, namelijk al 10 jaar, heeft nog geen topic! Aan de andere kant is dat natuurlijk erg positief. Ze heeft dan ook al 10 jaar probleemloos voor mij klaargestaan.

Maar nu…

Vrijdag wilde ik van mijn werk naar huis rijden en toen bleek dat de accu plat was. In al mijn haast heb ik er een andere accu naast gezet en met kabels overgestart. (had ik toevallig beide in de kofferbak liggen)
Eenmaal weer onderweg viel het mij op dat ik wit stof op mijn linkerschoen had liggen. Vandaag dus toch even nogmaals gekeken en wat bleek… de accu lekte als een gek! Overal lag accuzuur, aangekoekte klonten en stoffige hopen. In de accubak (gegalvaniseerd NB!) is een gat gerot, en ook daaronder zat een klein gaatje. Op het chassis is niets te zien maar ook daar is natuurlijk het nodige opgevallen.

Ik heb de accubak met de staalborstel op de boormachine kaal gemaakt, afgespoeld en in de dinitrol gezet en heb het chassis, het schutbord en alle andere onderdelen met de hogedruk in de wasbox afgespoten. Heeft iemand een idee hoe ik het accuzuur wat er eventueel nog aanwezig is kan stoppen met het slopen van mijn ooozo geliefde metaal?

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 18 april 2010 09:02 PM
  [ # 1 ]

Oei wat vervelend. Ik heb gehoord dat schoonmaken met water en soda de enige manier is om accuzuur weg te spoelen. Succes!

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
punky
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003

- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Gepost: 19 april 2010 09:44 AM
  [ # 2 ]

Zat er ook accuzuur aan de binnenzijde, want als het dan op het chassis is gekomen, dan kan het ook tussen het chassis en de voetenbak zitten. Maar dan had je wel een spoor gezien.
Ook goed spuiten onder de motorkap, tussen de vooras en de koets.

Wel balen zeg!!!

"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"

Profiel  
 
Ami8
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 18-03-2004

- Ami 8 berline
- CX 20 Familiale
Gepost: 19 april 2010 01:19 PM
  [ # 3 ]

Spoelen met SODA en water (veel! het is gelukkig niet duur) Enige remedie om het spul te neutraliseren.

Met amicale bye groet,

Ami 8 berline, 1977, Bleu Myosotis.
Ami 6 club berline, 1969, wit met rood dak
C5 2.2hdi berline

Kijk ook eens op: www.amivereniging.nl

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 26 april 2010 07:16 PM
  [ # 4 ]

OK jongens, bedankt voor de soda-tips! Gisteren heb ik de accubak nogmaals er uit geplukt en alles flink met sodawater gesopt. Achter het stukje isolatie tussen de accubak en het dashboard (nou ja… dashboard…) was het zuur toch nog aardig gaan bloemkolen. Hoe dan ook, alles is nu kaal, schoon en gesopt met soda, en om dat te vieren heb ik er gelijk maar een rit van 250 km achteraan geplakt om het zaakje droog te rijden. Volgend weekend zal ik alles maar weer eens checken en dan in de menie o.i.d. zetten.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 17 mei 2010 04:28 AM
  [ # 5 ]

Ai, da’s ellendig. Erg smerig spul. Ik heb er ooit een stuk vloerbedekking mee gemold. Eén drupje was goed voor een brandgat van bijna vijf cm in diameter. Alleen haarshampoo met veel water werkte effectief als neutraliserend middel.

Pas op met soda. Dat neutraliseert het zuur maar is tegelijkertijd zelf ook een bijtend middel, dus goed afspoelen!
Nabehandelen met iets minder aggressieve, basische stoffen, zoals terpentine of zeep, lijkt me verstandig.

Bakmeel schijnt ook te werken maar dat kan ook een broodje aap zijn… Maar dan nog, het kost niks en het kan zowiezo geen kwaad.

[Edit] ‘k Zie net dat het bijna een maand geleden is gebeurd. Nog drama’s ontstaan?

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 18 juni 2010 05:59 PM
  [ # 6 ]

Vandaag heb ik haar naar de 55555 gereden, geen idee wat voor cijfer er voor zou moeten…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook