2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
XM V6 ES9J4 van Ted op LPG
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 26 april 2010 09:33 PM
  [ # 16 ]

Hey Bjorn,
Goed je hier weer tegen te komen. Wel weer een snelle switch terug naar XM. Loterij gewonnen? Wink

Zonder gein, mooie XM die ik van je gekocht heb. Genieten? Tja, laat ik zeggen dat ze mij niet meer uit een grote hydropneumatisch geveerde Citroen krijgen. Dat is toch het allermooiste.

Sinds ik hem van je over heb genomen heb ik de D-riem/multiriem/rollen/waterpomp/bougies vervangen, alsook de schijven/blokken van de voorremmen. Ook nog een lekkage aan HD pomp verholpen, alle dashboardlampjes vervangen. De aircopomp heeft ook zijn beste tijd gehad. Die ga ik laten vervangen evenals (preventief) de condensor, ventielen, droger, O-ringen. Oh ja, ook nog een originele Citroen radio met CD-wisselaar en stuurbediening erin gezet, het matrix display weer werkend gekregen en de kabel van het linker raammechanisme vervangen (was doorgeroest).
Oh ja, en ongeveer 1.000.000 hondenharen weggezogen, daar heb ik nu nog een tenniselleboog aan overgehouden cool smile
Dat is zo ongeveer wat ik er aan gedaan heb. Ik zal wel wat vergeten.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 26 april 2010 09:41 PM
  [ # 17 ]

Ik ga trouwens nog wel even aan Van Orsouw vragen waar die 400 euro verschil met Allround LPG vandaan komt. Mot toch ergens vandaan komen… En dan al helemaal niet te spreken over die vent in Baarlo met z’n Eur 2900,-.

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 26 april 2010 10:52 PM
  [ # 18 ]

Ik ben blij om te horen dat je nog steeds van haar geniet. Ik heb er ook altijd met erg veel plezier en genot in gereden. Ik las inderdaad al dat je de db-riem vervangen had. Was het nog een grote klus of viel het enigszins mee? Een originele citroenradio is inderdaad wel het mooiste. Die had ik er zelf ook altijd al in willen zetten. Wel vervelend dat de airco nu aan de beurt is, want dat zijn vaak niet de goedkoopste zaken. Ik heb bij een vorige auto (van een ander frans fabrikaat) hem ook eens laten reviseren. Ik heb toen een goed revisie bedrijf gevonden wat de kosten nog iets drukte.

Ik rij nu zelf ook een V6 op gas. Is zeker aan te raden. Het verbruik valt alles mee en het tanken gaat met een glimlach. Ik denk inderdaad dat je er wel goed aan doet om een tank in de koffer te gooien in plaats van een donut. Ik heb nu een donut eronder van ca 60 liter, maar dat betekend wel regelmmatig naar de pomp. Als ik in jouw schoenen stond had ik ook een 100 liter tank genomen. En qua problemen hoef je je denk ik geen zorgen te maken. Het gaat perfect op dit type motor.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 26 april 2010 11:07 PM
  [ # 19 ]

Ik heb overigens onlangs een tweede xm gekocht van familie van me in zuid-frankrijk. Echt een parchtig ding waar ik (als ze op nl-kenteken staat) ook lpg in wil zetten. Ik hoor dus graag hoe jouw belevingen zijn van de gas-specialist. Min huidige gaat dus tzt de verkoop in, dus mocht je de groene onverhoopt verkopen en interesse hebben… Wink

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 26 april 2010 11:21 PM
  [ # 20 ]

Voor de plaatsing van de LPG schakelaar heb ik nog wel een tip:
Als je in de middenconsole in de rijtjes knoppen nog een lege plaats hebt, kun je het Prins VSI knopje met wat handigheid heel mooi inbouwen in de lege knop; past precies. Uiteraard blijf je zien dat het niet origineel is, aangezien de stijl van het knopje anders is dan de omringende, maar het misstaat niet.
Zo heb ik het tenminste gedaan, en persoonlijk vind ik het nog steeds de mooiste oplossing die ik gezien heb: toch goed zichtbaar en bedienbaar maar geen dissonant..

(Uiteraard wilde mijn inbouwer destijds niet de moeite nemen om dat netjes te gaan doen, maar hij wilde mij gerust de schakelaar van te voren meegeven, zodat ik die er alvast netjes in kon zetten, en hij ‘m tijdens de inbouw kon aansluiten)

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 26 april 2010 11:59 PM
  [ # 21 ]

Dat is een goed advies! Ik heb nl geen stoelverwarming dus er zijn nog twee plekken over. Ik zal inderdaad eens vragen of ik zo’n schakelaar alvast mee kan krijgen.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 27 april 2010 12:11 AM
  [ # 22 ]
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:

Ik ben blij om te horen dat je nog steeds van haar geniet. Ik heb er ook altijd met erg veel plezier en genot in gereden. Ik las inderdaad al dat je de db-riem vervangen had. Was het nog een grote klus of viel het enigszins mee? Een originele citroenradio is inderdaad wel het mooiste. Die had ik er zelf ook altijd al in willen zetten. Wel vervelend dat de airco nu aan de beurt is, want dat zijn vaak niet de goedkoopste zaken. Ik heb bij een vorige auto (van een ander frans fabrikaat) hem ook eens laten reviseren. Ik heb toen een goed revisie bedrijf gevonden wat de kosten nog iets drukte.

Ik rij nu zelf ook een V6 op gas. Is zeker aan te raden. Het verbruik valt alles mee en het tanken gaat met een glimlach. Ik denk inderdaad dat je er wel goed aan doet om een tank in de koffer te gooien in plaats van een donut. Ik heb nu een donut eronder van ca 60 liter, maar dat betekend wel regelmmatig naar de pomp. Als ik in jouw schoenen stond had ik ook een 100 liter tank genomen. En qua problemen hoef je je denk ik geen zorgen te maken. Het gaat perfect op dit type motor.

D-riem vervangen viel erg mee! Je moet alleen wel secuur werken. Airco is aan de beurt, maar dat zijn kosten die je nu eenmaal soms hebt. Qua investering lach ik mijn buurman nog steeds uit die in een krap Golfje met de kop eraf rond stuitert. tongue wink

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 27 april 2010 01:51 AM
  [ # 23 ]

Ik heb in de 16v dat knopjes ook op de console laten plaatsen bij de middenarmsteun. Je moet er dan wel specifiek op kijken als je wilt weten hoeveel gas je nog hebt. Voordeel is wel dat je in het donker niet tegen die ledjes zit aan te kijken. Daarbij, als de tank leeg is gaat de boel gewoon piepen en schakelt zelf over.

Wat de prijs betreft..

Ik heb destijds van Prince Nederland begrepen dat de prijzen vrij zijn. De hoofddealers mogen vragen wat ze willen. Bij de inbouw van mijn 16v was het topdrukte bij alle inbouwers en waren er met een maand wachttijd minimaal. Die vroegen zonder meer 2700 euro.
Ik heb er toen 1 gevonden die bij de Duitse grens zat en waar het rustiger was. Was daar toen 1999,95 Incl 2 extra nippels.

die in Spijkenise wilde me zonder probleem vast een dop op sturen zodat ik die in de juiste kleur kon spuiten. Zo;n knopje was ook geen probleem, maar die wilde hij ook plaatsen naar mijn wens.

jammer is wel met die G3 dat de brandstof meter in het dashboard niet de gasinhoud aangeeft zoals met de oude installaties die je met de knop zelf moest omzetten.

Qua tank is geloof ik 160 liter het max dat erin past, maar ja… dan kun je er geen kratje bier meer in kwijt….

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 27 april 2010 12:38 PM
  [ # 24 ]

Wat je ook zou kunnen doen met de schakelaar is hem in een lege schakelaar naast de aan-/uitknop van de cruise inbouwen. Als je die eruit wipt en de schakelaar daar inpast zit hij netjse weggewerkt. Vier gaatjes erin boren en met een figuurzaak heel voorzichtig eruit zagen. Vervolgens het randje tussen de echte en de nepschakelaar afplakken op de rand en met een minimaal randje zwarte kit afwerken. Zit hij mooi in het zicht om de ledjes af te lezen en is hij ook mooi ingebouw.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 27 april 2010 02:35 PM
  [ # 25 ]

dat zit je als bestuurder wel steeds met die ledjes in het blikveld. In het donker kunnen die dingen best irritant zijn hoor.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 27 april 2010 05:41 PM
  [ # 26 ]

Ik ga er een Prins VSI installatie met 100 ltr tank in laten leggen.

Ik had destijds de keus uit verschillende tanks:

- onderbouw, 45 liter ofzo (lelijk en snel leeg)
- lengterichting kofferbak, 55 liter ofzo (dat schiet nog steeds niet op)
- breedterichting kofferbak, 100 liter (kofferbak niet meer handig bruikbaar maar veel gas)
- breedterichting kofferbak, 160 liter (kofferbak nog 5 cm extra minder bruikbaar, maar wel heeeeel veel gas)

Ik heb voor die laatste gekozen, omdat bij een tank in de breedte de kofferbak toch al niet meer handig is. Die 160 litertank scheelde in de diepte maar 5 cm, dus dat leek me het handigst.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 27 april 2010 05:43 PM
  [ # 27 ]

meer gas idd, das wel handig, maar ik zelf heb destijds rekening gehouden met de grens van de volgend staffel in de MRB….

doe je dat niet dan kan dat best een duur tankje wordne.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 27 april 2010 10:35 PM
  [ # 28 ]
gompy58 schreef:

dat zit je als bestuurder wel steeds met die ledjes in het blikveld. In het donker kunnen die dingen best irritant zijn hoor.

Daar heb je zeker een punt! Ze komen bij mij in de middenconsole op de plaats van de stoelverwarmingsdummies.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 27 april 2010 10:38 PM
  [ # 29 ]
Harm schreef:

Ik ga er een Prins VSI installatie met 100 ltr tank in laten leggen.

Ik had destijds de keus uit verschillende tanks:

- onderbouw, 45 liter ofzo (lelijk en snel leeg)
- lengterichting kofferbak, 55 liter ofzo (dat schiet nog steeds niet op)
- breedterichting kofferbak, 100 liter (kofferbak niet meer handig bruikbaar maar veel gas)
- breedterichting kofferbak, 160 liter (kofferbak nog 5 cm extra minder bruikbaar, maar wel heeeeel veel gas)

Ik heb voor die laatste gekozen, omdat bij een tank in de breedte de kofferbak toch al niet meer handig is. Die 160 litertank scheelde in de diepte maar 5 cm, dus dat leek me het handigst.

Ik blijf met de 100 ltr tank precies 4 kg binnen de wegenbelastingsstaffel, dus de 160 ltr valt voor mij af. Ik heb trouwens wel de foto’s van je 160 ltr tank bekeken. Wat een enorme sigaar zeg! cool cheese

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 27 april 2010 10:45 PM
  [ # 30 ]
ted.kampen schreef:

Ik ga trouwens nog wel even aan Van Orsouw vragen waar die 400 euro verschil met Allround LPG vandaan komt. Mot toch ergens vandaan komen… En dan al helemaal niet te spreken over die vent in Baarlo met z’n Eur 2900,-.

Nou, ik heb vanochtend Van Orsouw gebeld met de vraag. Hij gaf aan dat het bij hun toch gewoon Eur 2600,- kost, kon verder niets zeggen over het verschil. Hij reageerde wel sportief want hij gaf aan het geen probleem te vinden als ik op basis hiervan de afspraak zou cancelen. Ik heb dat gedaan want ik vind Eur 400,- toch wel een heel groot verschil, en heb een nieuwe afspraak met Allround LPG gemaakt (ik werd hier trouwens zeer netjes te woord gestaan). Het grote voordeel van Allround LPG is dat ze ook een airco service hebben. Dus mijn airco wordt meteen meegenomen, dat is lekker makkelijk!
In ieder geval bedank ik Xsara Coupe en Gompy58 voor hun tip.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook