Van mijn c5 break 2.0 HDI 120 000 km uit 2003 die ik vanaf 28000 km in mijn bezit heb, slipt de koppeling !! Bij eerdere beureten heb ik aan de garage gevraagd de koppeling bij te stellen omdat hij zo “hoog” zat, dit was niet mogelijk omdat het een hydraulische koppeling is. Ik trijd veel over de grote weg en in de stad word de auto nauwelijks gebruikt ook bij mijn vorige citroens heb ik nog nooit en koppeling versleten
Heeft een van jullie daar ervarinen mee??
Heeft iemand soms een tip om voordelig aan koppelingsset te komen ??
Bij die kmstand je koppeling al versleten is wel heel erg snel inderdaad!
Is het niet gewoon een fabrieksfout waardoor de koppeling erg snel versleen is? of heeft de vorige eigenaar constant met zijn voet op de koppeling gereden, dan kan het natuurlijk snel gaan.
Probeer een coulance regeling met je dealer te treffen anders.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
ik denk niet dat de dealer daar op in gaat vanwege het feit dat de auto al 120000km gelopen heb en de auto ook al 2 jaar oud is
Oorzaak is niet toevallig olielekkage waardoor de koppelingsplaat vet geworden is?
Voelt de koppeling ook raar aan als je hem intrapt of maakt hij een bijgeluid tijdens het intrappen?
de koppeling voelt helemaal goed aan, ik ben er twee maanden geleden nog met de caravan mee op vakantie geweest en heb toen niets gemerkt. Pedaal gaat niet zwaar, kraakt niet ed. Allen met ongeveer 50 /60 km in zijn vier en als je dan gas geeft merk je dat de kloppeling slipt. Olielekkage is niet aan de onderkant van de bak te zien, heb ik van de week nog gecontroleerd
citroenc2 schreef:ik denk niet dat de dealer daar op in gaat vanwege het feit dat de auto al 120000km gelopen heb en de auto ook al 2 jaar oud is
Er zit toch 3 jaar garantie op zo’n ding
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
je hebt een 110 pk, en je trekt er een caravan mee, dat kan de reden zijn dat de koppeling wat harder slijt dan normaal.
en @ metro2005, garantie 2 jaar of 100.000 km. En sowieso niet op slijtage gevoelige delen. En coulance bij de dealer? na 90.000 km?
Als zoiets nou kort na de aankopp voorkomt, maar bij deze termijn heet dat gewoon pech….
en ik zou gewoon een koppleing bij de dealer bestellen, lekke rop chassisnummer besteld. Krijg je zekerste weten de juiste en dat is wel belangrijk, zeker met een 110 pk HDI. Als je hem op periode order (PO) laat betsellen denk ik dat je best wat korting kan krijgen.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Dan hier maar even de cijfers van mijn hdi break met 110 pk en een speciaal voor deze hdi gemaakte tuningbox waardoor vermogen ongeveer 135 pk zou moeten zijn
verbruik sterk afhankelijk van gebruik
autosnelweg duitsland gemiddeld 123 km oevr 800 km veel op cruisecontrol vol bagage en 4 volwassenen 7.5/100
rustig rijdend circa 90-100 km in de nederlandse drukte met de stroom mee op cruise control alleen in de auto 6.2/100
met de caravan (1300kg) op de duitse autobaan op de cruise control 100km dan is het verbruik 9-10/100
Kortom voor het comfort, de snelheid het vermogen vind ik dit een heel goed verbruik.
ik lees net dit berichtje van je bij het verbruiksdraadje van de C5…. en dan afvragen waarom de koppeling er zo snel uit ligt…
die is niet gemaakt voor dit vermogen
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:en ik zou gewoon een koppleing bij de dealer bestellen, lekke rop chassisnummer besteld. Krijg je zeker weten de juiste en dat is wel belangrijk, zeker met een 110 pk HDI. Als je hem op periode order (PO) laat betsellen denk ik dat je best wat korting kan krijgen.
Kun je dat bij iedere dealer doen, bestellen op “PO” :
Bedankt voor jullie recaties even een paar aanvullingen. De tunngbox zit er pas van af juni op, dus het zou vreemd zijn als die laatste 15.000 km de slijtage zouden veroorzaken en van groot belang is hoe je met de auto rijd en wanneer je dat extra vermogen gebruikt.
Daarnaast rijd ik al jaren met een caravan, zelfs met mijn eerste BX diesel heb ik een sooortgelijke caravan getrokken met alle bagage/speelgoed/spullen van drie kids. De auto heb ik na zo,n 250d verkocht en had toen 310d gelopen. Nooit problemen gehad met de koppeling, dit verhaal kan ik ook opschrijven voor de andere auto’s ( bx TD verkocht met 250d, xm d 12 280d, xmtd 270d) . Dus ik ga er van uit dat mijn rijstijl met caravans voldoende voorzichtig is om het materiaal niet te snel te laten slijten.
Uit de reacties begrijp ik dat ik de enige ben die deze snelle slijtage heeft, kLopt dat ?
Zal zeker even bij de dealer informeren naar de prijs bij PO
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
misschien heeft je vorige eigenaar van de auto ook niet goed met de koppeling om gegaan?
je weet nooit hoe diegene erin gereden heeft?
lijkt me moeilijk om een schuldige aan te wijzen.
ik denk koppeling vervangen en kijken of deze het wel gewoon lang volhoud
arjan_verkade schreef:misschien heeft je vorige eigenaar van de auto ook niet goed met de koppeling om gegaan?
Heel goed mogelijk, er zijn klunzen die nog altijd met de voet op de koppeling rijden, de koppeling ipv de (hand)rem gebruiken voor het stoplicht/helling .
Bij een duurtest in een Duits blad (AMS of AB : ) met een C8 2.2HDi16v was na 100.000km ook de koppeling d’raan. Zij vonden dit niet echt vreemd, aangezien ze er veel bergtochten met volle belading mee hadden gedaan. Mar konden meen ik wel op een coulance regeling rekenen (van de Duitse importeur), aangezien een C8 natuurlijk gemaakt is voor juist zulk gebruik.
Koppelingen gaan zo’n 20-200.000km mee, afhankelijk van rijstijl, vermogen, etc.
Het probleem met die gechipte dingen is vaak dat ze niet zozeer meer vermogen leveren maar dat het zo veel minder geleidelijk vrijkomt
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
oldenhage schreef:Dan hier maar even de cijfers van mijn hdi break met 110 pk en een speciaal voor deze hdi gemaakte tuningbox waardoor vermogen ongeveer 135 pk zou moeten zijn
verbruik sterk afhankelijk van gebruikautosnelweg duitsland gemiddeld 123 km oevr 800 km veel op cruisecontrol vol bagage en 4 volwassenen 7.5/100
rustig rijdend circa 90-100 km in de nederlandse drukte met de stroom mee op cruise control alleen in de auto 6.2/100
met de caravan (1300kg) op de duitse autobaan op de cruise control 100km dan is het verbruik 9-10/100
Kortom voor het comfort, de snelheid het vermogen vind ik dit een heel goed verbruik.
ik lees net dit berichtje van je bij het verbruiksdraadje van de C5…. en dan afvragen waarom de koppeling er zo snel uit ligt…
die is niet gemaakt voor dit vermogen
Sorry, maar een niet slippende koppeling slijt ook niet. Alleen met ruig optrekken (vooral met die caravan) heb je wel een aardg risico. Ik vind dat de koppeling dan aardig krap is bemeten.
Met mijn BX nog geen problemen gehad met een TD koppeling 215 mm met de 2.1 Turbo d12. Die is normaal (in de XM) gecombineerd met een 235 mm koppeling die de 110 pk HDI ook wel zal hebben.
Ik heb natuurlijk nog maar 40.000 gereden met deze koppeling (waarvan ong. 30.000 met Turbo D12) maar 3000 km geleden met bakwissel geen noemenswaardige slijtage aan de plaat kunnen ontdekken.
Als de koppeling echt slipt kun je binnenkort niet meer rijden. Deze gaat bij een steeds lager koppel slippen en meer slip versnelt de slijtage.
Ik erger me ook aan de hoge koppelingstand en de automatische stelinrichting. Misschien werkt die wel niet goed en je kunt er zelf niks mee. Weet iemand hoe deze werkt (Oldenhage?).
Ik heb ook eerder opmerkingen gemaakt over de koppelingstand. Zie
Dit is toch wel een minpunt in het comfort (had ik maar een automaat genomen).
Mijn koppeling voelt ook alsof ie slipt maar is volgens mij nog niet versleten maar vettig?
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
tom13 schreef:Als de koppeling echt slipt kun je binnenkort niet meer rijden. Deze gaat bij een steeds lager koppel slippen en meer slip versnelt de slijtage.
Ik erger me ook aan de hoge koppelingstand en de automatische stelinrichting. Misschien werkt die wel niet goed en je kunt er zelf niks mee. Weet iemand hoe deze werkt (Oldenhage?).
Ik heb ook eerder opmerkingen gemaakt over de koppelingstand. Zie
Dit is toch wel een minpunt in het comfort (had ik maar een automaat genomen).Mijn koppeling voelt ook alsof ie slipt maar is volgens mij nog niet versleten maar vettig?
Mijn reactie op de koppeling het is inderdaad wat eveltwin schrijft dat het koppel er vaak veel te ongecontroleerd bij komt.
En als de koppeling vet zou zijn, moet je wel ergens lekkage zien, verder komt het nog wel eens voor dat het koppelingscilindertje in de auto kapot gaat,
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115