Totaal aantal Berichten: 4870
- Xsara Scootertje.
Dat moet dan grafiet afzetten zijn!?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 3440
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nou nee hoor.
Hydrauliek olie veroudert, onder meer doordat het hygroscopisch is (water aantrekt)en degradeert als het heet wordt. Het wordt zeker heet in de remmen, maar ook in de pomp wordt nogal wat energie toegevoerd.
Naarmate dat proces voortschrijdt komen er steeds meer verkoolde deeltjes en die gaan klonteren.
Automaten die gaan haperen hebben last van hetzelfde probleem. Er is maar één remedie: regelmatig olie verversen. Als dat lang niet gebeurd is krijg je rotzooi zoals in het plaatje. Die deeltjes gaan overal in en tussen zitten, dus ook in de hoogteregelaars.
Die hoogteregelaars zijn uiterst essentiele onderdelen, die overigens sinds 1955 niet veranderd zijn (behoudens de leidingdiameter bij de XM).
In de hoogteregelaar zit een klein gaatje dat bepaalt hoe lang het duurt voordat de auto reageert op beladingsverschillen. Standaard ergens in de buurt van de 4 sec. Zit daar rotzooi voor dan duurt dat veel langer of helemaal niet.
Dus: Na ontluchten eerst hoogteregelaars schoonmaken als je rare hoogteverschijnselen hebt.
Schroeven aan instellingen is dom zolang je de oorzaak niet hebt vastgesteld.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Maar LHM is niet hygroscopisch voorzover ik weet, het oudere LHS wel maar dat tref je niet aan in een XM.
Totaal aantal Berichten: 3440
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik weet niet beter dan dat dat wel zo is. Maar wel of niet: De shit die zich ophoopt na langdurige veroudering leidt tot veel gedoe.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Waar die rommel vandaan komt weet ik niet, maar LHM is een minerale olie en zoals je weet drijft olie op water maar vermengt zich er niet mee. Ik vermoed dat die prut afkomstig is van slijtage van de bewegende delen. Maar ik denk dat er mensen op dit forum rondhopsen die het beter weten.
Total vindt het zelf niet hygroscopisch:
http://www.peakoil.com.au/elf_total_lhm_fluid.html
Zal o.a.ook wel te maken hebben met de kookpuntsverhoging als voordeel die je daarmee bereikt.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
LHM is niet hygroscopisch. Dat is één van de voordelen geweest van de overstap van LHS naar LHM.
Toch LHM wel verouderen en dar geeft idd rommel, precies de rommel die in je filtertje in je voorraadvat gaat zitten. Maar dezelfde rommel vervuilt idd ook je hoogteregelaars, hydractiefkleppen etc.
De LHM in het remgedeelte van je systeem wordt inderdaad heet, maar dat gebeurt vooral in de doodlopende leidingen. De vervuilingen die daar ontstaan zal je dus niet terugvinden in de rest van het systeem.
Volg je hart, gebruik je hoofd.