Wij hebben een citroen c3 uit 2002. Nu hebben wij een simpele sony autoradio gekocht en het volgende is er aan de hand.
Na inbouwen (door gebruik te maken van de standaard stekkers) van de autoradio hebben wij de radio ingeprogrammeerd. So far so good en lekker snel geregeld. Na een half uur pakte ik de auto voor wat boodschappen maar met de afstandbediening kreeg ik al de auto niet open. Ik dacht aan een lege batterij in de sleutel. Na ik was ingestapt sprong plots de radio aan. Maar toen liet hij de demo zien en kwam ik erachter dat de geheugen niet was vastgehouden en alle voorgeprogrammeerde zenders waren verdwenen.Accu was ook nog goed op spanning. Na de autorit even paar minuten gewacht en auto op afstand dicht en weer open gedaan. Nu kon ik dus wel op afstand de auto openen en weer sluiten. Ik dacht dat de problemen voorbij waren maar je raad het al: na een half uur begon alles weer van vooor af aan. Nu heb ik de gele met de rode draad verbonden (hielp niet) en rood met rood en geel met geel (standaard zoals die vanuit de doos is gekomen), maar niets helpt. Wie weet raad? Elke keer inprogrammeren heb ik ook geen zin in.
Roland
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Waarschijnlijk komen de bedradingen van de stekkers niet met elkaar overeen waardoor de computer in de war raakt. (computers in auto’s… zucht)
Meten is weten… er moet een + aansluiting zijn die de spanning behoudt bij contact uit en er moet een zijn waarvan de spanning wegvalt. Er zijn ook computerbrikken die de spanning nog een tijdje langer vasthouden. Daarvan gaat de radio pas uit nadat de deuren een tijdje dicht zijn geweest. Geen idee of dat met C3’s ook zo is.
In elk geval is het logisch welke aansluiting waar moet: continu spanning = geheugen, de andere is voor de werkspanning.
Daarna ook even kijken of alle andere aansluitingen kloppen en dat er bijvoorbeeld niet een speaker aansluiting verbonden is met de aansluitingen voor een electrisch uitschuivende antenne o.i.d.
Zulke dingen zijn meestal leuke puzzeltjes…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
dat is hier alvaker aanbod gekomen..
je moet verloostekkers voor citroen hebben.. krijg je bij de dealer
anders blijf je storingen krijgen..
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
De radio moet op een constante + aangesloten worden, zodat het geheugen van de radio onder spanning blijft staan
Ondanks de originele verloopstekker van meneer Citroen, had ik het probleem ook met mijn JVC radio.
Even het instructieboekje van de radio bekijken hoe en wat aangesloten moet worden en kijk in het instructieboekje van je C3 waar de constante + voor de radio zit.
Het is niks meer dan een stekkertje omwisselen
P.S. De Meriva van mijn broer had dit probleem ook met een Sony radio.
jeroen-2cv schreef:
Het is niks meer dan een stekkertje omwisselen
Echt niet. Je dient zoals al is geschreven een tussenstekker te monteren.
Je trekt nu de stroom uit de BSI.
Dus lekker hard zetten op de snelweg! boenkie boenkie prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr MOTOR UIT
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Rene schreef:jeroen-2cv schreef:
Het is niks meer dan een stekkertje omwisselen
Echt niet. Je dient zoals al is geschreven een tussenstekker te monteren.Je trekt nu de stroom uit de BSI.
Dus lekker hard zetten op de snelweg! boenkie boenkie prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr MOTOR UIT
.
Het werkte bij mij prima op een C3 uit 2004 om de stekkertjes achter op de radio om te steken….... de motor is in 6,5 jaar tijd (en 220.000 km) met bonke-bonke op de snelweg noooooooit uitgevallen. De radio levert toch 4 x 45 W en er hangen 4 speakertjes aan van 80W / st.
Is hier sprake van een wereldwonder?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
De JUISTE verloopstekker halen bij de dealer is de enige goede oplossing, want als je de BSI opblaast ben je verder van huis.
Sja, je kan ook mazzel hebben.
De meeste hebben helaas pech…
Wij zitten met hetzelfde probleem met een c3 van 2003.
Kan iemand eens een foto van zo een verloopstekker posten ?
Of een verwijzing op het net waar ik die stekker kan zien.
Want de meeste verloopstekkers zijn precies maar een verlengstuk van de aansluitkabel.
Er zitten bij ons sowieso 2 isostekkers op de citroen, die ik kan inpluggen in de radio.
Maar dan werkt het één en ander niet meer.
zoals de cv van de deuren.
Is zo een verloopstekkertje van de Halfords dan voldoende of is dit echt een stukje electronica
die er tussen moet.
Alvast bedankt
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Als je handig bent kan je zelf een verloopstekker maken, maar dan moet je goed uitmeten welke draden je kan laten doorlopen.
En in dr stroom ISO stekker is dat de constante +12V de geschakelde +12V en de MASSA. Al de andere draden laat je niet doorlopen
en dan moet het werken. Tenzij de constante +12V door de BSI gestuurd is,dan moet ge deze laten voor wat hij is,en eentje rechtstreeks
van de batterij leggen,mits zo dicht mogelijk bij de + pool een zekering te plaatsen.
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 06-12-2009
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 VTi by Loeb
- C2 1.4 VTR
Mijn vrouw had in de vorige C2 ook een radio van Sony. Deze heb ik zelf ingebouwd. Bovenstaande probleem kwam ik toen ook tegen. In de installatie tekening geeft Sony al aan dat het mogelijk is twee draden te verwisselen waardoor er continue stroom staat op één van de twee draden.Een verloopstekker is dan niet nodig.Het devies, eerst goed de handleiding lezen.
En de handleiding van de auto heb je overgeslagen?
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 06-12-2009
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 VTi by Loeb
- C2 1.4 VTR
Die heb ik niet overgeslagen, en er ook bij gepakt. De ISO stekker van de autoradio kan in de stekkerdoos van de auto, zonder hierbij in de bedrading te hoefen knippen. Voor de stekker van de Sony radio zitten twee draden welke onderling verwisseld kunnen worden. Ik meen rood op geel en andersom. Maar de beschrijving van Sony is heel duidelijk. Het is één van de weinige merken die dit goed hebben opgelost en beschreven.Iedere auto is weer anders tenslotte.
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Dat bedoel ik dus !!
Op dezelfde manier werkte het ook bij mijn JVC, het stond prima in de handleiding van JVC beschreven. En in combinatie met de originele ISO-stekker van meneer Citroen nooit problemen gehad.
Ook niet op de snelweg tijdens bonke-bonke .
Geen ingewikkeld gedoe met BSI’s en zo.(waar staat BSI eigenlijk voor)
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
BSI staat voor Boitier de Servitude Intelligente
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
I give up.
Op een Citroen met multiplex bedrading kan je gewoon geen andere radio achteloos aansluiten.
Dat het bij sommige wel werkt is geluk… vroeg of laat stopt de boel er mee. en dan heb je pech