Vandaag de achterpanelen met daarop de speakers opgehaald. Gisteren gebracht. Was dus snel gefixt. Gisteren ook een tweede offerte gehad voor het spuiten.Identieke prijs. Uitgerekend mijn vriendje Wim gaf heeft geen concurrerende offerte gedaan. Hij had moeite met het feit, dat ik geen perfectie nastreef met deze SM en ‘slechts’ net spuitwerk met lokaal laswerk. Wim was graag voor spuitplamuur gegaan voor een perfect resultaat. Ik vind met primer behandelen na het plaatwerken genoeg. Nu dus de keus maken tussen D’Oro en de plaatwerker / spuiter die ik via CJ heb aangeraden gekregen. Ik hoop de auto bij de viering klaar te hebben. Voor het spuiten staat 3 weken en er zijn wachtenden voor me bij beide plaatwerkers / spuiters. De heren bekleders zijn hopelijk ook binnen een week of 2 zover en dan kan tegelijk met de onderhoudsbeurt alles erin. Past net voor het grote feest…
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Fotootjes van de geplaatste speakers op de deurpanelen:
MTX Roadthunder, voor degenen (ik denk iedereen) die het niet kan lezen. Het past mooi en ik hoop op redelijk geluid met alleen een aansturing vanuit de radio en dus zonder versterker.
Net gehoord, dat één van de spuiters in ieder geval over 2 weken tijd heeft. En dan 3 weken weg. Begin juni af, dat zou mooi zijn.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Mooi,maar dit lukt enkel als ze opnieuw bekleed worden die panelen??? Of passen die speakers op de originele bevestigingen???
De bekleding hoeft er niet af. Het is simpel gedaan. In het gat van de speaker is op 4 plaatsen een inkepinkje gemaakt, een gleufje. Daar is een boutje ingeschoven, met de kop tussen de bekleding en het plastic van het paneel en vastgeschroefd met een ringetje en een moertje op het paneel. Dat biedt inderdaad de mogelijkheid een speaker erop te zetten, waarbij je niet bent gebonden aan de maat. Het roostertje is onafhankelijk met kleine parkertjes in het paneel geschroefd. Eigenlijk zou het ook op dezelfde wijze kunnen worden gedaan als de speakers. Maar de crux zit erin, dat je het roostertje en de speaker niet op dezelfde bout moet zetten.
Voor de rest per toeval en fijn op tijd een klein defect ontdekt. De achterruit lekt. Paul had de ruit opnieuw laten kitten. Maar kennelijk was dat niet genoeg. Zoals bij Paul, staat de auto nromaal gesproken binnen en kom je er niet achter. Gisteren was ik laat terug en vanochtend moest ik vroeg erop uit, naar Citromobile. Nog effe wat dingetjes in de bak…. Oei, plasje links achter de wielkast. Ach ja, de vaker voorkomende lekkage dacht ik. Jammer, maar niet erg. Ik vertelde Paul vanochtend de bevinding. Toen hij vertelde, dat de ruit was gekit, dacht ik niet direct meer aan de ruit. Vanmiddag terug bij de auto met Michel, deed ik wat spulletjes in de koffer en vertelde Michel over de lekkage. Nou, die voelt gelijk even onder aan de bekleding van de klep en zegt: “nou, lek gevonden, de bekleding is helemaal nat”. Na het thuis afzetten van Michel, keek ik nog even naar de ruit. Ik zag wat vocht en luchtbellen onder aan de ruit aan de binnen kant. Hatsikidee, lek boven ! Ach, de auto moet toch worden gespoten. En met de ruit is het toch beter spuiten zo’n klep. Dus dat wordt snijden over een paar weken. Zo’n ruit eruit halen dat kan ik zelf doen. Het kost me even tijd, maar ach, dan heb ik wel het beste resultaat. Beter spuitwerk. Beter kitwerk. Gewoon opnieuw, maar dan beter dus. De taktiek van Paul voortzettend, geen lapwerk, maar preventief gaan voor het beste resultaat. Misschien moet ik de voorruit er ook maar preventief uit. Vandaag ook zo’n verhaal gehoord, een keiharde SM zonder roest langs de voorruit, ding eruit en toch wat plekjes. En als je dan toch moet gaan spuiten, is het nu wel het moment. Wordt vervolgd.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Leuk!!
Maar wat is dat toch met die achterruiten?? Jij bent niet de eerste waar de ruit opnieuw lekt na herkitten!
Volgens mij,ik kan ook mis zijn,maar zit het probleem daar waar de klep geplooid is?? Daar word volgens
mij bij het opnieuw kitten te weinig kit aangebracht. Mijne is ook al herkit geweest in Frankrijk nog voor dat
ik haar kocht en heb haar al herhaaldelijk gedoucht en gewassen en daar komt geen lek door. Wel krijg ik
water binnen door de bijde achterste zij ruiten en ga ik nu die rubbers vervangen. Deze zijn nu ook beschikbaar
bij de Franse SM club.
Gisteren op een klinkerweg hoorde wat klapperen, aan het geluid te horen, glas. Ik trek de conclusie, dat de ruit dus grotendeels gewoon los zit. Als dat één keer zo is, kun je volgens mij afdichten met kit wat je wil, het zal weer los gaan en dan weer lekken. Ik schijn voorzichtig met mijn technische uitspraken te moeten zijn. Maar logisch redenerend, kan ik lijmende kit simpelweg niet goed aanbrengen in een al gemonteerde ruit. Je kunt er niet bij. Eventueel aangebrachte afdichtkit heeft onvoldoende kleefkracht om de ruit vast te houden. Daarom denk ik, dat de eerder aangebrachte afdichtende kit waarschijnlijk heeft losgelaten. Ik verwacht het euvel te verhelpen door de ruit opnieuw te laten monteren bij een specialist met de juiste materialen. Suggesties zijn welkom.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vrees dat men de ruit gekit heeft zonder de speciale “activator” primer te gebruiken. Als je dat vergeet werkt de kit niet en pleurt je ruit er gewoon uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Is dat dezelfde als bij jouw voorruit ? Zijn de aanwijzingen daarover ook van toepassing op de achterruit ?
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wat handig toch zo’n forum….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Robin Visser schreef:Fotootjes van de geplaatste speakers op de deurpanelen:
Ik begrijp dat je dus geen 12 cm speakers hebt laten monteren, maar gewone 13 cm? Hmmm…. jammer, ik had gehoopt dat jouw inbouwmannen wél aan 12 cm speakers waren gekomen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zojuist effe gebeld. Inderdaad 13 cm. Maar wel zo gemonteerd, dat je er niets van ziet. De roosters zitten er gewoon voor. Ze hebben wel nieuwe gaatjes gemaakt voor de roosters. Denkbaar is ook de roosters op de originele wijze te monteren en de speakers op de wijze als bij mij, namelijk met afzonderlijke boutjes waar je eerst vulringen op doet en dan de speaker. Het punt is, dat goede speakers blijkbaar in 13 cm beschikbaar zijn. Ik heb niet gevraagd voor de goedkoopste oplossing te gaan, maar voor een heel goede wat betreft geluid. En ach, het verschil zie je niet zolang de deurpanelen erop zitten….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Het wordt even afzien. Eigenlijk is dat al begonnen. De auto rijdt in technisch opzicht nog steeds heerlijk, daar niet van. Maar toen het interieur eruit ging om te worden aangeboden op Citromobile, was de lol er wel vanaf. Ik ben blij met de geboden service van David, maar zijn setje stoffen stoelen, dat de overstroming van de Hérault een paar jaar geleden heeft meegemaakt en waar de vellen aan hangen vanwege losgelaten lijm, da’s niet bepaald bevordelijk voor het feestelijke gevoel van 40 jaar SM. Nou weet ik, dat er een net interieur zit aan te komen, maar toch. Eerst gaat de auto een onderhoudsbeurt krijgen. Ik heb het blok verkeerde olie te drinken gegeven, omdat de auto daaraan gewend is. Daarbij is de auto toe aan de beurt volgens de door Paul gehanteerde onderhoudsinterval van 5.000 km. De verkeerde olie zorgt voor grote bezorgdheid. Luisteren naar elk geluidje. Loopt de motor nog wel goed ? Zou ik geen vastloper krijgen ? Dat uitgerekend nu ook de CX uit de roulatie is… grrr. Nou dus bellen met één van de koningen SM van hier. Daarna kon ik het niet laten ook nog te informeren bij de CX-garage. Het kon geen kwaad even met 10 W 40 te rijden. Voor mijn gemoedsrust is het goed, dat de SM morgen avond op het onderhoudsadres wordt afgegeven.
Om een goed gevoel in het vooruitzicht te hebben, heb ik de afspraken gemaakt alles gelijk maar in orde te laten maken. Het merendeel van het interieur ligt er toch uit en dan kan mijn vaste audio-adres gelijk nog verder met het demonteren van de zijpanelen op de middenconsole om de radio erin te zetten en gelijk een I-pod aansluiting en carkit erbij te maken.
Gisteren heb ik het afdekpaneel rechts onder het dashboard eraf gehaald om te verwisselen met een exemplaar, waar geen speakergat in zit. Je moet immers wat doen op je verplichte vrije dag. Helaas kreeg ik het ‘nieuwe’ exemplaar niet terug geplaatst. Ik dacht gelijk: ‘schoenmaker, houd je bij de leest’. Pokke ding. Toch bleek dit een geluk bij een ongeluk. Ik hoorde net van de mogelijkheid in het zijpaneel onder de A-stijl onzichtbaar een speakertje te plaatsen. En om daar bij te kunnen, moet dit ding er ook af. Na het plaasten van de speakers, links op de originele plek en rechts op de onzichbare plek, kunnen de mannen van de Muziekboerderij dus lekker gaan uitvinden, hoe alles terug moet.
Tijdstechnisch zou het mooi zijn als de mannen van de muziekboerderij na de onderhoudsbeurt gelegenheid hebben aan de slag te gaan. Over krap 2 weken kan de auto namelijk al terecht bij Jeroen, de plaatwerker en spuiter die de SM gaat voorzien van een nieuw huidje. Die heeft ongeveer 3 weken nodig. Wel typisch trouwens, hij doet zowel het plaatwerk als het spuiten zelf. Vaak zie je dat dit gescheiden disciplines zijn. Jeroen is zowel met plaatwerken als met spuiten een ‘Pietje precies’. Hij last gaten dicht door er op maat stukken in te maken en dus niet door die erop te lassen. Zulk gepruts zag ik pas nog op een SM die bij Ben, de buurman van David staat en daar herstel van het broddelwerk en andere ellende ondergaat. Wat een drama is dat, erg slecht laswerk, veel te onregelmatige en allemaal oneffenheden in de overlopen tussen de nieuwe en oude plaatdelen en dat vervolgens vlak geplamuurd in plaats van geplaatwerkt. Die SM gaat dus ook weer een slag in kwaliteit maken. En zo wordt de SM-vloot beter en beter. Gelukkig zit mijn SM grotendeels nog in haar oorspronkelijke huidje en is te zien, dat er niet van die hiervoor beschreven narigheid op zit. En dan het spuiten, het liefst met zo min mogelijk sinaasappeleffect. Op de Pagode van bekleder Jan was dat in ieder geval gelukt. Ik heb Jeroen uitgelegd, dat ik wat dat betreft een zeikerd ben en hetzelfde resultaat als de Pagode wil. Hij zou ervoor zorgen.
Last but not least komt het nog te herstellen interieur erin. Ik heb zojuist Carli aan de lijn gehad en het goede nieuws verteld, dat de eerder gemaakte afspraak om de achterbank dit weekend klaar te hebben, niet hoefde door te gaan. Dat was het goede nieuws voor hem. Geen nachtwerk dus deze week. Gelukkig kopte hij de bal daarna zelf in. Hij trok de conclusie, dat de auto over een maand dus toe zou zijn aan het leren interieur. Dat klopte. “Nou”, zei Carli, “dan zorgen wij, dat het interieur ook over een maand klaar is”. Leuk, leuk, leuk.
Het biedt ook nog een ander perspectief. Nu er wordt gewerkt aan spullen van mij en niet van iemand anders, die zit te zeiken over 2 dagen later waardoor liefhebbers blij kunnen worden gemaakt, kan ik vragen om een uitje binnen afzienbare termijn om tekst en uitleg te krijgen over het herstel van leren bekleding van een stoel. Misschien kan dat tegelijk met wat tekst en uitleg over de nieuwmaak van leren bekleding op een stoel. Dit is een open uitnodiging. Carli en Jan kunnen meestal wel op zaterdag. Om dubbelingen met een klassieke Citroën rally in Heusden niet dwars te zitten, zouden 22 en 29 mei goede data zijn. De 29ste is helemaal prima natuurlijk omdat de heren dan zo ongeveer toch al aan het werk zouden moeten zijn met de zittingen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Gisteren de auto opgehaald van de onderhoudsbeurt. Dus toch nog even genieten voordat de auto wordt gestript. De lekzakken voor zijn vervangen vanwege incontinentie, er zijn raamrelais aangebracht en last but not least zijn de carburateurs schoongemaakt en gesynchroniseerd. Bij lage snelheid liep de motor wat onregelmatig. De diagnose was wat cristalvorming vanwege lang stilstaan. In ieder geval maakt het 100% verschil. De motor loopt nu veel beter. Ook weer wat geleerd over de ontsteking, een exemplaar van Van Rootselaar. Al Googlend naar de juiste spelling vond ik hierover een leuk artikeltje op de clubsite: http://www.sm-ignition.com/nl/de-ontsteking . Naar het schijnt is een klein nadeel van deze ontsteking, dat de toeren niet kloppen ten opzichte van hetgeen wordt aangegeven op de toerenteller. Benieuwd of één van de techneuten daar nog uitleg over heeft. Ik heb er overigens helemaal geen zorgen over. Ik prijs me gelukkig met een motortje, dat bijzonder lekker loopt. En volgens mij is de ontsteking daarbij een belangrijke factor. De toeren doe ik wel op gehoor. Niks meer aan doen dus. Wordt vervolgd.
Voor de workshop bekleden is zijn er trouwens ook nog plaatsen beschikbaar
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Uit Piet z’n draad:
PBuijsman schreef:Daarvoor Robin, heb je een blindklinkmoerentang nodig. Of zoiets. Een popnageltang die popnagels zet met binnendraad. Kun je dus een boutje indraaien. Ik gebruik daarvoor inbusboutjes, dat lijkt erg op popnagels (maar dan mooier).Die moerpopnagels heb je in verschillende maten. Ik heb M4 gebruikt bij de voorruit en het werkt heel goed.Is heel gemakkelijk om roest in de gaten te houden of te reinigen. Op die manier zitten trouwens ook de embleemhouders op de C-stijl vast, door Citroen !
Gisteren met het voorbereidende werk begonnen voor het spuiten. Eén van de vragen was, of de voorruit er ook uit moest. De opmerking van Piet over de roestcheck heb ik in m’n oren geknoopt. Ik had ‘m geholpen met het vasthouden van de motorkap bij een toevallige ontmoeting een paar weken geleden, toen Piet zijn auto weer aan het opbouwen was na dat die was gespoten. Terwijl ik de kap vasthield, schroefde Piet de onderste strip weer op de auto. Ik dacht, “dat is handig, zo’n schroefsysteem, dat wil ik ook “. Na gisteren heb ik alleen maar de bevestiging gehad. In eerste instantie was uit inspectie gebeleken, dat de voorruit met strips kon blijven zitten. Na het verwijderen van de onderste strip kwam er toch wat verborgen roest tevoorschijn. Op één pietepeuterig plekje tegen de kit aan was er een begin van roest en op een andere plek aan de overzijde van de ruit in het gootje, was het helemaal mis. Een grote maar vrij zittende roestplek die niet doorloopt onder de ruit en nu nog prima kan worden behandeld. Had ik de strip er niet afgehaald, dan hadden beide plekken het daglicht niet gezien en zou een rottingproces in gang zijn gezet met ongetwijfeld het noodzakelijk verwijderen van de voorruit binnen nu en een jaar of 2. Toch vervelend als je auto ‘net’ is gespoten. Deze ellende is me bespaard gebleven.
De achterruit eruit halen was een ellende. Samen met Jeroen de plaatwerker ben ik ongeveer 2,5 uur bezig geweest. Snijden met de klep op de auto, dat lukte niet. Klep er dus af en omgekeerd op een setje bokjes gelegd. Toen van binnen uit ieder een stuk voor onze rekening genomen en maar gewoon gewoon domweg kitmateriaal wegsnijden totdat het mogelijk werd tot op het metaal te snijden. Het allerlaatste laatste stukje konden we de ruit losscheuren uit de kit. Er bleek kit op kit te zijn gezet en er op sommige stukken ook nog wat 2-componentenlijm of zoiets toegepast, kennelijk om een lekkage te verhelpen. Dat mocht dus niet baten. De ruit was zolek als een mandje. En wat een ellende om in lijm te moeten snijden….. Ik mag van harte adviseren bij een lekkende ruit deze er maar gewoon uit te halen en opnieuw erin te laten zetten. Dat scheelt later een hoop werk.
Vandaag wordt de auto verder afgebroken en dan kan Jeroen aan de slag…. Ik ben heel benieuwd.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl