Bunny:
http://link.marktplaats.nl/341974573
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Hey Bedankt. Heb hem meteen een mail gestuurd (zou mooi zijn )
Ok, ik ga morgen waarschijnlijk kijken naar een andere BX… (en mogelijk meteen meenemen) Het gaat over een witte 16 RS van 1989 met (maar) 50K km.
Doel is dat hij gedemonteerd zal worden, de onderdelen zullen in de garage gestald worden en de (voor mij) nutteloze onderdelen zullen verkocht worden. De koets zal waarschijnlijk klein geslepen worden (misschien slijp ik de A-stijlen en de dorpels er wel uit als die nog goed zijn).
Uiteraard ga ik wat dingen checken,
- keer met de hoogteregelaar spelen, aan het stuur draaien paar keer op de rem duwen en kijken of het lampje van de hydrauliek uitblijft
- remblokken checken (zou tof zijn als die achter nog goed zijn, want de mijne zijn ver versleten)
- uitlaat checken (is dat gewoon -bij koude motor- je hand of schoen tegen de uitlaat houden en horen of je hem ergens hoort sissen? Of is er een betere manier?)
- na het starten van de auto naar de KVS kijken om te zien of ik belletjes zie die duiden op een kapotte cilinderkoppakking. Of is er hier nog een andere manier voor?
- ADALs bekijken (is dat een reden om hem niet te nemen -> zou ik op termijn willen reviseren en onder de zwarte hangen, zeker omdat die toch een schroefdraadprobleem heeft in zijn linker-naaf)
Zijn er zo nog wat standaard-dingen die makkelijk te checken zijn? Want wil niet zeggen dat ik er niet mee ga rijden dat hij ook niet hoeft te rijden (wil wel een mooie sloper waar ik wat aan heb).
-hoe test je de koppeling trouwens nu weer?
Alvast bedankt
(en je gaat zien, ga ik deze ophalen en gaat die zoveel beter blijken dan de mijne )
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Koppeling testen is niet al te moeilijk;
Handrem erop, koppeling omhoog laten komen, dan als hij niet te hoog aangrijpt moet er beweging in zitten. als je helemaal omhoog hebt de koppeling en hij blijft staan is dat niet goed
Handrem erop, versnelling in zijn 4. koppeling omhoog en dan moet hij vrij snel afslaan. (direct)
Koppeling moet soepel ingetrapt worden niet ontzettend zwaar.
Koppeling intrappen tijdens rijden en alle versnellingen is een keer langs gaan. dit moet gaan zoals het hoort en geen tandenpoets geluiden.
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Tweedehands remblokken?
Dat is inderdaad een goede om de uitlaat te testen. Als er wat condens in zit begint die te sputteren en sissen bij gaatjes.
Koppakking kan idd bubbelen zijn bij koude of warme motor, blauwe walmen uit de uitlaat, slecht starten, witte prut bij de olie of een vet laagje in de koelvloeistof. Grote drukopbouw etc.
Verder misschien de aankooptips nalopen?
http://citroenbx.hyves.nl/blog/27377358/Aankooptips_Citroen_BX/oMXH/
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Als de remblokken nog dik genoeg zijn zie ik geen reden om ze niet te gebruiken.
Aankooptips neem ik meteen door (was net al aan het zoeken maar vond ze niet meteen).
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
De remblokjes zijn ingesleten op de huidige remschijf. Tegen de tijd dat de remblokjes zijn ingesleten op jouw remschijf ben je misschien al twee ongelukken verder. Stop je geld niet in een momentleutel, maar in een nieuw set remblokjes
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Wat dan bij nieuwe blokken? Die zijn nog niet ingesleten ? (en achteraan remt die toch sowieso amper tot niet?). En anders zijn ze ook nog af te frezen of af te vijlen dat ze terug glad zijn.
Die momentsleutel vraag ik waarschijnlijk voor mijn verjaardag
Totaal aantal Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
BunnY schreef:Wat dan bij nieuwe blokken? Die zijn nog niet ingesleten ? (en achteraan remt die toch sowieso amper tot niet?). En anders zijn ze ook nog af te frezen of af te vijlen dat ze terug glad zijn.
Die momentsleutel vraag ik waarschijnlijk voor mijn verjaardag
Zo werkt dat helaas niet. De bovenlaag van een remblokje is zachter, om in te slijten op het onregelmatige patroon van een remschijf. Als jij dus een ingesleten remblok overzet is die zachtere laag al weg en slijt dat dus nauwelijks meer in. Het helpt dus ook niet als je ze zelf af gaat vijlen, omdat je dan weer het patroon van de andere remschijven er in moet vijlen…
En wat kost een set remblokjes…
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
30 euro, zo’n beetje.
Totaal aantal Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ik bedoel maar. Daar koop je een halve momentsleutel voor…
Het is eerder uit ‘zonde om die weg te gooien’ dan omdat ik er geen 30,- euro aan wil geven hoor . Zal wel zien. Eerst maar eens zien dat de auto zelf meevalt
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 13-02-2008
- BX Bx 1.6 TZI Automaat
Bunny, doe ons alsjeblieft een lol en bespaar zeker niet op je remmen, ga geen schijven van de ene en blokken van de andere combineren dat is vragen om problemen…
Ikzelf heb niet zo gek lang geleden de wagen voorzien van verse schijven en blokken (Brembo) en was totaal 150 euro ex btw kwijt…
Zo zie je dat goede remmen helemaal niet veel hoeven te kosten, persoonlijk zie ik liever dat je je geld aan goede remmen spandeerd dan aan de aanschaf van nog een wagen….
if you believe in it you can make it happen
Even snel laten weten, hij staat in de garage
Eerste zicht super hard (en nergens roest) en maar 70K km
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En waarom ga je dat ding dan slopen? Hij klinkt een stuk gezonder als je eigen wagen namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste