Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Uiteindelijk heb ik het EGR systeem bij mijn Berlingo 1.9 met DW8B motor afgesloten:
Mijn oorspronkelijke plan was de EGR buis aan de uitlaatzijde af te sluiten met een plaatje.
De EGR buis zit bij een DW8B motor achter de motor met 2 inbus boutjes vast op het uitlaatspruitstuk.
De boutjes zitten moervast, en een van de boutjes draaide in de 6kant dol dus dat was klaar..
Plan B:
Plug de EGR buis af bij de inlaat.
Haal eerst bij uw vriendelijke citroendealer een schroefbare citroenklem voor de
bevestiging van de EGR buis aan het EGR klephuis (14 euri!!).
Haal de sier/beschermplaat van de motor af, een plastic schroef links en
het schuifdopje boven op de plaat.
Maak de citroenklem los van de EGR buis door het groene klemmetje los te wrikken
met een kleine schroevendraaier.
Deze kan niet een tweede keer gebruikt worden.
Verwijder de bodem van een conservenblikje.
Hieruit een plaatje van 34mm diameter knippen met de keukenschaar.
Het randje (scherp!!) licht ombuigen met een combinatietang.
De EGR buis van binnen schoonmaken met een oude poetsdoek,er zit droge roet in.
De EGR buis ongeveer 2cm opvullen met siliconenkit (hittebestendig tot 150 graden?).
Het plaatje met de holle kant naar buiten in de flens tegen de siliconenkit duwen.
De buis met de nieuwe citroenklem weer aan het EGR klephuis bevestigen, gaat heel makkelijk.
Vanaf nu zou er dus geen uitlaatgas meer de inlaat kunnen bereiken.
Alles is makkelijk toegankelijk, het is in een half uurtje klaar.
De auto een dag laten staan om de kit gelegenheid te geven wat uit te harden.
Ik merk eigenlijk niet veel van de ingreep na een 1000km rijden.
De motor lijkt ietsje beter op te pakken, maar lijkt ook wat -hakkelig- geworden bij
langzaam rijden in 1e en 2e versnelling bij gas loslaten en een beetje gas geven.
Ik kijk het aan, als het niet bevalt kan ik de oorspronkelijke situatie zo herstellen..
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Jakkerma, als Siliconen kit inderdaad bij 150 graden begint te smelten zou ik het er maar GOUW er uit halen, uitlaat gassen halen makelijk een 800-900 graden, dan is die siliconen kit zo weg gesmolten en loopt je motor in met alle gevolgen.
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
Bij de HDI kan je gewoon het vacuumslangetje af doppen, veel simpeler. Volgens mij kan dit bij de DW8 ook. Siliconenkit zou ik nooit gebruiken als afdichting!
krijg je dan geen foutmelding met vacuumslang af te koppelen bij een HDI??
Bij mijn Peugeot 2.0 HDI van 2005 is er ook een plaatje gestoken om zo de EGR uit te schakelen. Helaas zat er nog ergens een sensor (ik denk een sensor die de druk van de uitlaatgassen meet maar daar ben ik totaal niet zeker van) waardoor het motormanagement alarm gaf en de wagen in noodloop ging. Het plaatje is er terug uitgehaald en alles was terug ok. Ik heb me dan maar bij een werkende EGR neergelegd…
Groeten,
Pj.
Je uitleg van die sensor zal juist zijn en zeker in de buurt komen.
Het gemakkelijkste zou zijn dat je de software(kenveld) kan aanpassen waar de erg-klep info krijgt om open en dicht te gaan.
Maar gezien de moderne wagens(commonrail) zijn ze zo wel opgebouwd dat alles zo wat met elkaar communiceerd.
Egr in werking : (verbeter indien niet correct)
- mengeling lucht diesel veranderd.
- indien lambdasensor aanwezig deze andere waarden krijgen.
- verschil van druk in de inlaat.
- waarbij turbodruk ook zal veranderen en andere waarde lmm zal dorkomen.
enz….Conclussie als je egrklep dicht doe,zullen al deze waarden niet overeenkomen met de waarden die vastgesteld zijn in de kenvelden van ecu,gevolg NOODLOOP als die te ver overschreden zijn (je hebt wat spelling).
Is eigenlijk volledig herschrijven van software waarbij andere kenvelden ook moeten veranderd worden.
Wat bij VAGgroup wel door “sommige” mogelijk is.
Wat ook al zou mogelijk zijn is de vervelende Partikelfilter weg te doen.
Deze vervangen door buis en uiteraard software aanpassen dat er geen opzit anders zeker noodloop.
Voor keuring(belgie) heb je elke jaar terug werk om deze op en af te doen.
Iedereen nog zo wat mee
mvg
crusty123
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Inmiddels heb ik 15.000 km gereden met zonder EGR.
Omdat het af en toe hakkelen en inhouden bij rustig rijden eerder erger dan minder werd
heb ik de siliconen plug maar eens uit de roestvrijstalen buis gehaald die de uitlaatgassen
terugleid naar de inlaat.
De siliconen plug zag er prima uit, is dus bestand tegen de condities aldaar.
Meteen weer proberen en presto, het hakkelen is nu echt helemaal weg.
Dus nu maar verder rijden met EGR..
Kan iemand mij uitleggen waarom het afdichten van de EGR dit hakkelen veroorzaakt?
De Lucas inspuitpomp van de DW8 dieselmotor heeft toch geen electronische aansturing??
Groeten, Jaap.
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
ik heb al jaren geleden de EGR buiten werking gesteld door het vacuumslangetje los te halen en “af te doppen” (1.9D DW8). Met rijden merk ik geen enkel verschil. Zo nu en dan (met name voor de APK) zet ik het slangetje terug omdat dan de roetmeting wellicht iets gunstigere getallen laat zien. Geen idee of dat feitelijk nodig is. Ik merk alleen bij zeer koud weer, bijv. tijdens wintersport dat de opwarmtijd van de motor duidelijk langer is dan met EGR. Dus ik kan je hakkelen niet verklaren.
edit mod: gelieve het direct voorgaande bericht niet te citeren
Kan u misschien een foto plaatsen van het juiste slangetje dat dient afgeplugd te worden aub,of een duidelijke omschrijving waar het zich bevindt.
alvast bedankt.
Georges
Berlingo multispace-multitop 19D-DW8-2003
Hoi Allemaal
... nog een - misschien in jullie ogen belachelijk - vraagje: het ‘in noodloop gaan’, hoe uit zich dat en wat is het eventuele risico/de oplossing hiervoor?
HAUG
07-11-2012
Berlingo Fresh 1.6 HDi 55KW/75PK (van 02/2006)
Dat uit zich in het het vermogen en toerental, het toerental word begrensd op 3000 omw/min en het vermogen is ook behoorlijk minder als normaal.