




Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Vandaag heb ik m’n CX opgehaald, maar er is 1 hardnekkig euvel, wat niet constant optreed:
Na de proefrit van vorige week heeft is er getankt (plm 5 liter), waarna de auto flink is gaan sputteren. Midden deze week leek dat opgelost (door de vorige eigenaar), maar na een nieuwe tankbeurt (weer 5 ltr of zo) begon de heisa opnieuw. Vanochtend was het weer opgelost, nadat in de vlotterkamer iets los bleek te zitten.
Het “oplossen” lijkt steeds door een toevalstreffer te gebeuren, zonder duidelijke oorzaak/gevolgtrekkingen. Enkel het tanken lijkt een vast gegeven, steeds plm 5 liter, op een toch al redelijk lege tank. Dit zou kunnen duiden op vuiligheid in de tank, die door het tanken door de benzine wordt gemengd; direct ermee rijden > vuiligheid in de carb.
Echter, steeds als de eigenaar de carb openmaakte, waren de sproeiers schoon (er zit overigens ook een filter vlak voor de carb, net vernieuwd).
De maiden-trip van vandaag (Geleen-Eindhoven) ging voor de eerste 20 km goed, iets inhouden af en toe, maar geen reden om te stoppen. In Roermond toch maar even getankt (15 liter), fingers crossed, en daarna plm 40 km heerlijk gereden. Geen stotteren, niks inhouden…
... tot we Eindhoven naderden. Ineens begon ze ontzettend in te houden. Koppeling in en gas bij geven ging goed, gelukkig wilde de motor niet afslaan. Op het moment dat ik de motor weer belastte (koppeling op laten komen), hield de auto weer (flink) in, af en toe backfige.
Gelukkig toch thuisgekomen, waar het duiveltje op m’n rechterschouder bedacht dat ik misschien onderweg beter de ANWB had kunnen bellen, dan had ik nu waarschijnlijk ook de reden geweten. Het engeltje op m’n andere schouder bedacht dat de wegenwacht daar niet voor is.
Vandaar dat ik jullie nu om raad en expertise vraag.
In diverse draadjes op dit forum mbt inhouden lees ik over valse lucht; iets waar ik specifiek op kan letten?
gr Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als eerste van harte met je nieuwe aanwinst! Ik zou beginnen met de carburateur compleet te reinigen, incl demontage van het bovendeksel om bij de vlotter te kunnen komen. Meteen een filter in de benzineslang naar de carburateur toe en grote kans dat je probleem daar mee opgelost is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Carb is afgelopen week zo’n 10 keer open geweest, steeds schoon… Er zit al een filter in de slang, ook net vernieuwd
Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken
Ik ben absoluut geen expert en ben zelf ook pas sinds een paar weken in het bezit van een CX 2000 Pallas uit ‘76, maar heb een soortgelijke ervaring. Toen ik de CX kocht had ik hetzelfde probleem: motor liep op zich goed, gas geven ging ook goed, maar als ik echt vaart wilde maken op de snelweg hield ie ontzettend in, sputteren, kon met moeite met 30 km/uur van de snelweg af gaan. Daar stond ik dus vast, ik kon echt niet weg en heb de wegenwacht dus gebeld. Die kwam al vrij snel bij de carburateur uit (nadat de sympathieke ANWB’er de sproeiers had gereinigd reed ze weer een tijdje heel fijn, maar na een 10 minuten ging ze toch weer sputteren). Er zit trouwens bij mij ook ook al een nieuw bezinefilter voor de carburateur. De wegenwachtmeneer vond uiteindelijk dieper in de carburateur piepkleine stukjes rubber die af en toe de sproeiers verstopten. Ze kwamen waarschijnlijk nog van oude benzineslangen af, moderne benzine schijnt daar te agressief voor te zijn. Carburateur helemaal schoongeblazen met een apparaat en voila, hij liep heerlijk. Dat lijkt bij mij uiteindelijk het euvel te zijn, want de 80 km die erop volgden reed de Pallas heerlijk. Maar ik hou dit topic in de gaten, want wie weet is het iets anders. Ik hoor graag de mening van de experts die jouw verhaal ook bekend in de oren klinkt





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Als er telkens maar 5 liter op een (vervuilde ?) tankbodem terechtkomt, is de concentratie viezigheid in je brandstof systeem waarschijnlijk aardig hoog.
Verkeerde zuinigheid geweest ben ik bang, van de vorige eigenaar.
Been there, done that, namelijk. Heb ooit eens een volle tank van een afgeschreven SAAB van mij overgeheveld in de nieuwe, waarbij de slang waarschijnlijk op de bodem van de tank heeft liggen slurpen. Wat een ellende heb ik me daarmee op de hals gehaald.





Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Het is verholpen. Geen vuil, maar een scheurtje in de pakking bij een sproeiertje die net boven de carb uitpiept. Nu even provisorisch gedicht met vloeibare pakking. Dank allen voor het meedenken.
Gr Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken
Ah goed dat je dat meldt, misschien is dat bij mij ook het euvel (mocht ie spontaan weer slecht gaan lopen). Het was dus niet de gewone pakking van de caburateur, maar een andere pakking?