Hallo,
Helaas weer pech met de xsara.
Ik heb een Xsara break 2001 1.6 automaat (woon in brazilië).
Waarom ik hier op het forum nu vraag is dat ik naar Citroen ben geweest en mij weer naar huis gestuurd hebben na de auto te hebben gereset.. Nu voordat ik verder ga voor een echte garage die me wel wil helpen wil ik proberen het probleem te ontdekken of eventuele mogelijk problemen om dat zo aan de volgende garage voor te leggen.
Probleem:
Ik heb een 4-traps automaat. Nu is sinds kort het probleem dat wanneer de motor “gewoon” warm is en wanneer ik afrem voor het stoplicht hij niet automatisch terug wilt schakelen naar 1. Hij blijft in 2 en dan wilt hij niet weg rijden. Wanneer ik dan flink wat gas geef knalt hij terug in zijn 1 en werkt ie weer totdat ik weer moet afremmen tot nul. Wanneer ik in de file sta wordt het alleen maar erger tot dat hij zelfs helemaal niet terug knalt naar 1 en ik uiteindelijk door de rem ingedrukt hou wel genoeg koppel heeft om weg te komen in 2. Soms knipperen de S en *(sneeuw) en staat er in de display System gear error.
Goed, ik begrijp er is iets niet goed. Citroen beweert dat ze de computer hebben uitgelezen en dat ze niks konden vinden met de gearbox. Ik heb ook niks betaald, dus laat ik het zo.
Ik denk dat er eventueel 3 dingen fout kunnen.
1, olie is laag (lekt geen olie) en moet vervangen worden.
2, motormanagement en automaat werken niet meer samen.
3, koppelingsplaten zijn kapot.
Ik ben zelf geen technicie o.i.d, maar begrijp heus wel wat .
Ik wil het niet zelf oplossen, maar misschien kent iemand dit probleem en weet wat er toen is gebeurd.
Citroen zei tegen mij, dat wanneer het niet opgelost is dan moet de automaat eruit gehaald worden en getestd/nagekeken worden door een automaten specialist. Goed, begrijp dat een specialist er naar moet kijken. Maar met mijn uitleg moet een specialist toch wel al weten wat het eventueel kan zijn voordat je de hele gearbox eruit moet halen, of niet?.
Dat Citroen (1 dealer) hem zogenaamd reset en dan zegt het probleem niet te voelen/merken is raar.
Resetten ok, maar wanneer ik dan bij de eerste beste stoplicht bij het uit rijden van de garage al gelijk het probleem weer heb, hoe kunnen zij het dan niet voelen/merken?
Ik begrijp dat ik gelijk terug had moeten gaan, maar ik heb gewoon twijfels bij hem
Goed hoop iets verder te komen.
Owja,
Ik woon dus in Niteroi (rio de janeiro).
Ik woon net in deze stad en weet dus helaas niet de weg. In Sao paulo waren er wel wat gerenomeerde automaat bedrijven, maar kan ze hier nog niet vinden.
Ok, alvast bedankt
Heb even topic naam aangepast.
Het gaat dus om wanneer de motor op normale temperatuur is.
Helaas is het hier altijd +30 graden en gaat dat snel
Heb 1x gereden in de bergen stuk verderop, toen was het buiten niet warmer dan 16graden. Toen merkte ik dat hij het probleem niet had. Het heeft dus vooral te maken wanneer de motor “op temperauur” is.
thanks
Geen idee of dat makkelijk gaat bij een Xsara maar het op peil brengen (of nog beter: verversen) van de ATF zou wel eens kunnen helpen. En anders is dat toch al uitgeschakeld
Klinkt als een ventiel dat blijft hangen. Dit kunnen ze als het goed is testen met de lexia bij de dealer. Mocht dit het zijn dan moet zeer waarschijnlijk de bak uit elkaar.
Sprak vandaag ook met iemand, en die zei hetzelfde. Het zou wel eens de ventielen kunnen zijn en dan ben ik de lul
Goed dinsdag zal ik eens 2 bedrijven bellen die iets kunnen betekenen.
Zal wel op de hoogte brengen, zodra ik nieuws heb.
Ik blijf graag wel tips ontvangen, je weet maar nooit.
Bunny, Citroen vertelde dat ze de olie hadden gechecked en bijgevuld hebben. Durf het niet te zeggen, want waarom zou je daar niks voor rekenen? Ik zal het de volgende garage navragen of het echt gebeurd is.