Blooper1963 schreef:Ja had ik ook begrepen! dus verdenk ik er de ontsteking van,welke niet goed genoeg vonkt???
Er staat nochtans een 123 ignition zooi op?? Als op menig andere SM’s wel verschillende soorten kaarsen
kunnen!!Wat kan dan nog het probleem zijn??? Motor
is volledig gereviseerd en in orde. De carb’s? Tja daar hebben we geen kaas van gegeten om
nu voor 100 % te kunnen oordelen of die in orde zijn of niet?? Deze zijn door mij gereviseerd
en nagekeken door(vroeger) W.Bogaerts,door Waterman door mijn reviseur en zijn mechanieker
en zijn door allen goed bevonden. Dus denk ik niet dat daar het probleem ligt. Eigenlijk feitelijk is mijn
grootste probleem begonnen toen ik een brandstof reinigings product van Marly in mijn tank had gekiept!!
Sindsdien heeft ze nooit meer voor lang lekker gelopen. En dat voor,zowel na de revisie!! Dus nu mijn grote vraag:
Wat scheelt er aan mijn SM???? Johan,als ik je topic vervuil,dan vraag je maar aan een mod om dit geschrijf naar
mijn draad van mijn SM te verplaatsen???
EDIT MOD: Volgende keer dus wél aan mod vragen om berichten te verplaatsen. Anders wordt het een puinhoop.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Wat bedoel je trouwens precies met: houden het niet lang uit ???? worden ze vroeg zwart of breken ze af t.o.v. de champions of…...??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Neen. Het probleem is eerst zwart branden en nog iets verder zelfs vervormen. (BOSCH kaarsen)
Gevolg: op 5 daarna op 4 poten lopen en zo verder…
De laatste keer met NGK’s waren er al 2 kapot (lees geen of weinig vonk) enkel bij proefritten en afstellen
van de carbs. Zoals eerder gezegd,is het probleem eigelijk begonnen,na dat product van Marly in de benzine
tank te hebben gedaan.(vermoed ik toch,of anders zou het een samenvallend toeval zijn???)
Dus heb ik de carbs gereinigd en gereviseerd,dus de dingen vervangen,welke in zo een
standaard setje zitten,zoals verschillende pakkingen,vlotternaalden,filters, choke membraan enz…
Dan is de pomp gereinigd,filters vervangen. Misschien de carbs eens Ultrasoon laten reinigen??? En mijn zelf gemaakte
ontsteking monteren! Die 123 ignition betrouw ik voor geen haar. Ik heb ook een nieuwe set bougiekabels van de Franse
club,dus die zijn ook nieuw???
Blooper:
Als het van de marly komt vervuilen je bougies waarschijnlijk te snel, en dat wordt alleen maar erger als je ontsteking niet super is ( bij lage toerentallen).
Je kan dat “tijdelijk” oplossen door “hetere” bougies te monteren die beter schoonbranden, d.w.z. met langere neus. Ga dan in plaats van BP6 gebruik dan BP5ES van NGK of equivalent ( Bosch W 8 DC ipv W7DC ). Die hete bougies gaan wel minder lang mee,
Wat gebruikte je van champion? N9YC ? Volgens de vergelijkingstabel die ik heb kun je ipv N12Y BP5ES gebruiken en ipv N10Y BP6 ES, bij Citroen zijn ze dus later “koudere” bougies gaan monteren, maar ik zou bij problemen eens hetere bougies proberen.
Typisch verschijnsel: Een SM start slecht en loopt slecht stationair, als je veel langere afstanden rijdt ( 2 x 100 KM of meer ) op de snelweg loopt de motor veel beter, en als je terugkeert naar korte ritjes slechter => Te koude bougies die snel vervuilen bij laag vermogen gebruik.
Zoals gezegd, met een zeer krachtige onsteking heb je altijd genoeg vonk, maar dat werkt niet altijd.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Hoi Peter,
Exact! De Champion’s die er in zitten zijn de NY9C’s.
Oorspronkelijk voor grasmachines ontworpen!
Maar daar reed ze behoorlijk op! Ok,ik kan de 5’s van NGK nog eens
overwegen,maar blijf erbij dat de vonk van mijn 123 toch zwak is bij stationair
of lage toerentallen. Ik ga een dezer dagen toch eens mijn zelf gemaakte ontsteking
monteren om te zien of er verschil in vonk sterkte is,ten opzichte van de 123 ignition.
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik rijd met de 123 en NGK BPR6ES. Gaat prima.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Maar jij hebt een injectie en Blooper carbs. Kan het zijn dat door betere mengsels een injectie toleranter is v.w.b. de bougies?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Brian, U ziet klaar door het donkere bos! Met een injectie is het probleem inderdaad minder,want de brandstof verdeling is iets beter geregeld dan bij een Carb.
Ik weet goed dat er hier nog SM rijders zijn die merk gebonden zijn Op gebied van bougies,met een 2.7 carb SM.
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Brian schreef:Maar jij hebt een injectie en Blooper carbs. Kan het zijn dat door betere mengsels een injectie toleranter is v.w.b. de bougies?
Helemaal niet !!!
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Problems!!
We zijn herbegonnen met het afstellen van de carbs. Nu hebben wij ontdekt dat,eerst en vooral de achterste carb, cilinder 3 en 4,vooraf reeds een raar zuigend geluid maakte bij gas geven. Nu zijn we ook tot de vaststelling gekomen dat deze carb NIET afstelbaar is,en op de synchro meters duidelijk een veel te laag vacuum geeft. Zoals gezegd krijgen we hier geen verandering in door 1) aan de luchtmengsel schroefjes te draaien en 2) ook niet door aan de benzine mengsel schroef te draaien. Positief is dan weer,als ik er mijn Midlock’s op zet,deze wel uitslaan naar een waarde,en dit bij licht verhoogd stationair. De middelste carb geeft geen uitslag op de midlock’s,bij stationair,enkel bij gas geven. De voorste carbs zijn in orde. Deze geven een waarde aan en zijn verstelbaar met de synchroontesters. Nu de vraag: wat is het probleem met de middelste en zeker de achterste carb?? De middelste zou eventueel nog verkeerd kunnen afgesteld staan,opdat we toch niet verder kunnen opdat de achterste geen signaal van leven geeft. Iemand een idee wat hier het probleem zou kunnen zijn??
Halo:
Waarschijnlijk heeft dat Marly spul de aanslag in de tank verplaatst naar de carburateurs… ( tenzij je een micro-filter gebruikt hebt?), begrijp trouwens ook niet waarom die Marly er in moest? Over die Carburateurs: d.w.z. je kan ze helaas opnieuw schoonmaken, want als je vervuiling in je spoeiers hebt dat werkt er niets meer goeg, helaas.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Om niemand zijn topic te vervuilen: Wie O wie kan mij een ultrasoon reiniger in bruikleen geven?? Heb naar de prijzen gekeken en een nieuw toestel kost al gauw 230 tot 500 €. En dit vind ik wat duur voor die een of twee keer dat je het nodig hebt.
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou die carbu’s gewoon even wegdoen naar een bedrijf met zo’n reiniger als je per sé wil dat ze ultrasoon gereinigd worden. Trouwens, door de boel eens écht goed schoon te maken met alles gedemonteerd en veel carbu-cleaner en lucht krijg je ze prima schoon hoor. Uw garagist kan dat toch ook?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Bon! Ik heb de carbs er terug af en op het eerste zicht is er niks mis. Dus ultrasoon reinigen is de eerste stap. Ook heb ik alle sproeiers nieuw besteld en komen er nieuwe mengselschroeven op, want deze zijn ingesleten. De rest zoals filters en membranen zijn pas nieuw. Ook ga ik de vlotternaalden vervangen door “Grose Jets” en dan kijken of ze werkend te krijgen zijn.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ja die wil dat zo doen,maar ik had dit al gedaan voor de revisie en jij hebt ze dan ook nog eens nabehandeld. Ik weet niet of je er werkelijk zo alles uit krijgt.