Over op een apart topic, voor het geval het echt serieus opgepakt kan worden.
Jelte Feenstra schreef:Zouden we dat gezamenlijk kunnen doen in de zin dat de een z’n mechanische vaardigheden inzet voor meerdere exemplaren en een ander een wat groter deel van de kosten draagt?
Het elektrisch deel van een (GTI) S1 lijkt redelijk in orde (volgens Haynes); er zit al een relais en een zekering. De overgang van voorgeschakelde weerstand naar direct geschakeld hoog vermogen zal wat groter zijn door het groter vermogen, maar dat lijkt me geen probleem.
Of je zou de elektro van een S2 kunnen pakken en koppelen aan de S1 blower regeling.
par eXeMple! schreef:Nou, we zouden met een aantal S1´ers eens een brainstormpje over dit issue kunnen houden…
CitroMobile, zaterdag eind van de middag, stand van CX-Forum??
Ree schreef:Ik heb het hier al eens met Waterman over gehad. Je kan hem er in principe volgens de handleiding in leggen, maar de lagers zullen zwaarder belast worden, en die houden het met de huidige blower al niet zo lang vol.
Waar zitten die lagers dan? In het motortje toch! Die zouden bij het nieuwe geval dus beter moeten zijn.
Ik neem tenminste aan dat die extra beugel waar het artikel over spreekt, CX_S2_Geblaese, bedoelt is om het (krachtiger) motortje beter te fixeren. Dat is ook het mechanisch (denk)werk waar ik op doel.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Hier in ieder geval een linkje voor de modificatie: http://www.citdoks.de/anleitung.php?cr_id=418
Sla ‘t pdf’je wel op, want steeds meer dingen op citdoks.de zijn offline.
Edit: je had zelf ‘t linkje al geplaatst
Ik heb op CM nog eens wat rondgevraagd over een dergelijke blower modificatie maar ben niet veel verder gekomen. Zelfs de CXA’s voor de Amerikaanse markt zouden dezelfde blower en airco configuratie gehad hebben. Ligt het probleem wel aan de blower, behalve als die versleten is, of airco?
Persoonlijk krijg ik voldoende lucht uit de blower, met warmtewisselaar en airco verdamper.
Alle S1 schema’s die ik heb kunnen vinden (Haynes) laten de blower via een relais direct van 12V voeden (in tegenstelling tot de S2 waar de blower via het contactslot gevoed wordt). Het relais wordt nog wel uitgeschakeld tijdens het starten.
Wat nog wel in de weg kan zitten zijn niet goed functionerende lucht inlaat sluiter(s).
Samenvattend: Ik ga niet verder achter die blower modificatie (BMW motor) aan. Ik ga wel bij gelegenheid het spanningsverloop rond de blower nog eens nakijken en indien nodig aanpassen (ook hierover is voor een S2 configuratie op het web het een en ander gepubliceerd).
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl