Toen ik mijn versnellingsbak wilde uitwisselen met een andere zag ik bij het reinigen van die bak dat er Athena op geschreven stond. Ik heb een 22trs dus??? Is een Athena bak gelijk aan een 22trs bak? Ik heb deze vraag voorgelegd bij de club en het antwoord was snel en duidelijk: Nee.
Ik heb dus een andere bak gebruikt die ook uit een 22trs kwam. Alles goed dus.
Nu heb ik dus een bak liggen waarvan ik het onduidelijk vind wat het nu is. Ik ben wat aan het uitzoeken gegaan maar ben nog niet zeker. De benaming athena behoort vlgs mij toe aan de 2.0 Serie 1. Dus de overbrengingen van 5 bak S1 en 5 bak S2 naast elkaar:
Duidelijk is dat de bak dezelfde overbrenging heeft maar dat de eindoverbrenging in het differienteel afwijkt. Dit wetende blijft nu de vraag hoe kan ik dit constateren aan een uitgebouwde bak? Is daar een andere handigere methode voor dan prise as draaien en uitgaande as roaties tellen?
Ofwel hoe kom ik er nu snel en eenvoudig achter of die bak idd een S1 athena bak is?
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er lijkt maar een manier: de tanden tellen op het dif.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja…..dan moet ie open en dat wilde ik nou net nog even niet doen..Is in ieder geval niet handiger dan nauwkeurig draaien en tellen.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Er zijn toch veel meer verschillende eindoverbrengingen? Alleen al in de 2400 GTi is de overbrenging gedurende de bouwtijd langer geworden. Zomaar vijfbakken vergelijken tussen serie 1 en 2 lijkt me dan ook niet op te gaan.
Het gaat me om een snelle en eenduidige methode voor het vasstellen van de overbrengverhouding van ‘n versnellingsbak.
Maakt niet uit waar ie vandaan komt. Als je een bak koopt kan iedereen je van alles vertellen over waar ie uitkomt of zo’n bak ligt los en de oorsprong is onduidelijk. Wat doe je dan om de overbrengverhouding te bepalen?
Ik weet niets beter te verzinnen dan een versnelling inschakelen (hoogste versnelling?) en draaien aan de primaire as en tellen bij het diff.. Diff. aan een zijde blokkeren omdat die anders de telling kan verstoren? Tja hoe handel je dan?
Stel we blokkeren een zijde van de diff. Dan draaid de andere zijde (telzijde) 2x zo vaak. Met een te maken zwengeltje draaien we de prise as 100 keer rond en tellen het aantal keer dat de uitgaande van het diff. heeft gedraaid.
aant. omw. diff / 2 / 100 = overbrengverhouding.
Het is lastig te bepalen hoe vaak een as rond is geweest als ie bv 3.2x rond is gegaan.
mmm geen echt ideale methode om kleine verschillen te merken.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik heb altijd begrepen dat de bakken van de Douvrin’s (S1 en S2) allemaal hetzelfde zijn…
Er zit iig geen verschil tussen een Athena 5-bak en een 20RE 5-bak.
‘Spirit of avant-garde’