Hevig stotterende/bokkende VTS16V
BlaBla
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 15-03-2010

Gepost: 15 maart 2010 09:32 AM

Mijn 1998 Saxo VTS 16V heeft het volgende probleem.

Starten is geen enkel probleem en de motor loopt dan ook netjes stationair.

Na een paar kilometer/minuten begint de motor stationair meer toeren te maken en als er gereden wordt dan bokt en hapert de motor zeer hevig. Veel vermogen wil ie dan ook niet leveren en versnellen is moeizaam. Als ik op dat moment de motor af laat slaan gaat ie ook maar zeer moeilijk weer aan de gang (gaspedaal vol intrappen en 30 seconden of langer doorstarten om ‘m weer aan de praat te krijgen).

Dit stotteren duurt ook weer een paar kilometer/minuten waarna het weer volledig verdwenen is en de motor weer loopt als een zonnetje.

Na een nieuwe start met afgekoelde motor is het dan weer hetzelfde liedje.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 15 maart 2010 10:33 AM
  [ # 1 ]
BlaBla schreef:

Dit stotteren duurt ook weer een paar kilometer/minuten waarna het weer volledig verdwenen is en de motor weer loopt als een zonnetje.

waneer hij dan weer loopt (dus warme motor) kun je daarna !! door blijven rijden zonder problemen ??
Lijkt wel of de tank vacuum trekt…...

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
BlaBla
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 15-03-2010

Gepost: 15 maart 2010 11:23 AM
  [ # 2 ]
citroen23 schreef:

waneer hij dan weer loopt (dus warme motor) kun je daarna !! door blijven rijden zonder problemen ??
Lijkt wel of de tank vacuum trekt…...

Ja, na de stotter-fase is er niets meer te merken. Motor loopt gewoon goed, juiste stationair toerental en heeft zo te merken ook het normale vermogen.

Ik kan er bijna de klok op gelijk zetten voor wat het moment van stotteren betreft: als ik thuis weg rij, dan is het steeds op hetzelfde punt op mijn woon-werk route waar het begint. Terugweg zelfde verhaal.

Vacuum in de tank en daardoor haperende benzinetoevoer zou misschien kunnen, maar dat het na een bepaalde tijd gewoon weer over is spreekt volgens mij daartegen.

Hoe dan ook makkelijk te testen door even de tankdop eraf te halen tijdens het stotteren, toch?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 15 maart 2010 06:37 PM
  [ # 3 ]
BlaBla schreef:

Vacuum in de tank en daardoor haperende benzinetoevoer zou misschien kunnen, maar dat het na een bepaalde tijd gewoon weer over is spreekt volgens mij daartegen.

Precies; daarom wou ik weten of het een “snel terug kerend” probleem is/was.

 

BlaBla schreef:

Hoe dan ook makkelijk te testen door even de tankdop eraf te halen tijdens het stotteren, toch?

dat kan nooit kwaad.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Martin 1.6 VTS 16V
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 18-10-2008

Gepost: 05 mei 2010 05:16 PM
  [ # 4 ]

Ik zou het gokken op een niet goed werkende lambda sonde.

Dit heb ik in den beginne met mijn saxo ook gehad. door het onjuist werken van de sonde gaat je auto óf te rijk óf te arm rijden, met als gevolg gestotttttter.

beetje dealer/cit.specialist kan je motor uitlezen. scheelt heel veel ergernis, en kost niets/niet veel.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook