inleiding
Een aantal hier weten misschien al wel dat ik vorige week een 2de BX gekocht heb. Hij was bedoeld om te slopen om zo Grafspee (de zwarte BX) in leven te houden maar eigenlijk is dat wel zonde. Daarstraks met mijn garagist het er nog over gehad, met vrienden, kennissen enzovoort en allemaal zeggen ze dat ik beter mijn automaat op de motor van Sneeuwitje kan zetten.
Echter ga ik hier NIET aan beginnen. Daarstraks in de auto onderweg naar kamers heb ik echter zitten denken en denken. Het is echt wel zonde om zo’n harde koets in stukjes te slijpen en zo een perfecte basis weg te gooien. Tegelijkertijd vind ik het rijden in een BX écht wel fijn en tof en zou ik dat dus zo lang mogelijk willen blijven doen. Ik erger mij dan weer wél aan het feit dat aan Grafspee voortdurend alles kapot gaat en ik precies bezig blijf.
Na een gesprek met een vriend (met Opel GT) ben ik echter tot een inzicht gekomen Hij brengt zijn GT pas op de baan als die tip top is. Dat in combinatie met het zinnetje dat ik vanmorgen tegen mama zei ‘eigenlijk zonde dat ik nu pas ‘kan’ sleutelen, anders had ik Grafspee voor hij ingeschreven was meteen helemáál goed gemaakt’. Welnu, het inzicht.
Het inzicht
Waarom niet met Sneeuwitje een nieuwe start maken? Dus, haar helemaal in orde maken zoals ik ze wil en zoals IK er mee tevreden ben, zoveel mogelijk gebruik maken van GOEDE materialen zodat ze gewoon GOED is en ze pas dan op de weg krijgen.
Ik weet echter wél dat ik niet de ervaring heb van de mensen hier maar ik wil wel graag bijleren.
Wat is nu een mogelijk plan (mogelijk omdat ik eerst jullie advies hierover wil ) ? Wel, ik wil geen carburateur (behalve als een carbu geen computer heeft, maar dat heeft ie wel… toch?).
Mijn idee nu is, de motor van Sneeuwitje eruit halen, inclusief boite enzovoort en die te verkopen. Dan ergens een motor met automaat (liefst met weinig kilometers, of een hele auto, die dan hopelijk wél goed rot is) zoeken en die in Sneeuwitje hangen. Ideaal zou zijn met airco en CC maar ik kan ook nog wel leven zonder airco (en CC is er altijd nog in te bouwen).
Ik denk specifiek aan een 1600 injectie (Magnetti Mirelli liefst) met automaat, de configuratie zoals in Grafspee zit (die ken ik nu een beetje en altijd handig om 2 identieke motorisaties te hebben staan).
Maar nu, is dit te doen qua techniek? Ik heb géén brug, géén takel en géén smeerput. Want het moet natuurlijk wel te doen zijn.
De 1600 carbu met manuele boîte er in laten zitten en het zo doen is voor mij géén optie. Ik zal en wil automaat rijden. En van een carbu heb ik dan weer te veel schrik omdat het volgens mij een grote bron van ellende is.
Uiteraard ook wel een servo-stuur inbouwen dan en de nodige aanpassingen vanbinnen zodat die echt is zoals ik wil. En uiteraard moet er dan een oplossing gevonden worden voor die kromme voorkant (en moet er mij bevestigd worden dat dit terug recht te trekken of te lassen is).
Op voorwaarde natuurlijk dat onder de bekledingen nergens roest tevoorschijn komt. Als er toch roest aan zou zitten dan gaat dit plan meteen de vuilbak in.
Dus, wat is jullie opinie hierover? En bijhorend kostenplaatje?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Is het niet makkelijker om een BX automaat met stuurbekrachtiging te kopen dan deze om te bouwen??
Met een beetje geduld komt ie vanzelf een keer te koop.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
2 vragen voordat ik mijn mening geef, wat gebeurt er met Grafspee? En waarom geen carb? (heeft geen computer nodig hoor)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hey Konijntje, als ik dit zo lees heb ik wederom de indruk dat je de verkeerde sloper gekocht hebt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Om maar met de deur in huis te vallen: Ik zie het niet gebeuren. No offence hoor, maar je wil al besparen op remblokken…
Overigens heeft een carburatie-motor géén computer. En een goed bijgehouden en afgestelde carburateur geeft net zo veel (of weinig) ellende als een injectiesysteem.
Alles is te doen. Ook zonder brug. Sommige dingen zullen wat lastiger zijn, maar alles is te doen. Kijk anders maar eens op Discovery naar Bangla Bangers en hoe ze daar een auto opbouwen
Het kostenplaatje is wat jijzelf redelijk vindt natuurlijk. Je zult een donor moeten hebben die alle spullen heeft die jij zoekt. Ook zul je nog een aardig beetje gereedschap nodig hebben. En gaandeweg zulke projecten kom je altijd dingen tegen die tegenzitten, en dus meer gaan kosten.
Goed. Succes met beslissen (alweer).
Tja, die zwarte heeft natuurlijk wel al beginnen rotterij in de langsliggers achter. Maarja, ik vind een zwarte BX mooier dan een witte dus de keus zou snel gemaakt zijn.
@McDean :
-Wat er uiteindelijk met Grafspee zal gebeuren zal pas duidelijk worden als Sneeuwitje in orde is. Maar ik vrees dat ik het niet over mijn hart zal krijgen om die te slopen, ze zouden dus naast elkaar blijven bestaan hoogstwaarschijnlijk (of Grafspee wordt aangepakt na Sneeuwitje).
-Geen carb omdat ik op dit forum alleen maar problemen hoor over de carbs van een BX. Dit samen met het feit dat ik de motor van de mijne nu wat snap + het gunstigere verbruik van een injectie laat me voor een injectie kiezen. Enige reden om een carbu te kiezen zou zijn dat deze zonder computer werkt. En als de computer het opgeeft is het sowieso over en uit voor een BX… toch? Er wordt trouwens sowieso LPG ingebouwd achteraf.
@CitroPower: neen, want ik heb een automaat met stuurbekrachtiging (en SB heb ik niet nodig, maar als de motor er toch uit ligt dan is dat ‘snel’ omgebouwd).
@Waterman: erg hé Heb ook nooit geluk.
Het is dus puur om de koets te doen. Omdat die er op het 1e en 2e zicht nog zo goed uitziet (en het 3e zicht kan ik pas zien als de binnenbekleding eruit ligt).
@Hilko: wil niet bezuinigen op blokken maar wil het geld ook niet buitensmijten. Als die remblokken herbruikt konden worden, mooi toch
Gewoon die zwarte slopen en alles met je daarvan nog kunt gebruiken in de witte hangen! Gewoon alles in 1 keer goed doen is beter dan alles met enorem weinig geld + ducktape en tyribs te fixen. En als je het niet zelf kan dan of samen dingen doen of sparen en uitbesteden.
Btw had je nou het kenteken van de zwarte of de witte geplakt en toen ben je gaan rijden? Want dat is natuurlijk ook een risico. Besef het iig. Succes nogmaals!
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
BunnY schreef:
Het is dus puur om de koets te doen. Omdat die er op het 1e en 2e zicht nog zo goed uitziet (en het 3e zicht kan ik pas zien als de binnenbekleding eruit ligt
maar je hebt toch geen inschrijvingsbewijs bij die witte auto? Hoe wil je die koets gaan gebruiken dan als je er geen papieren van hebt?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@Waterman
Daar is blijkbaar een oplossing voor te vinden (die regelgeving is aangepast en nu kan je met énkel de factuur opnieuw je papieren aanvragen… wordt uiteraard allemaal eerst nagekeken voor ik iets onderneem qua behouden van de witte).
@BX19TZi:
De Zwarte slopen is echter géén optie En jep, ben met de platen van de zwarte naar huis gereden. Valt onder een berekend risico. Maar die conversatie is al vaker gevoerd.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Als het je om de koets te doen is, vind ik het plan van BX19TZI zo gek nog niet! Tenslotte heb je dan een perfecte donor. Maar wil je zelf een witte? Wel zou ik eerst een blokje gaan klaarmaken, rest kan je dan van de zwarte pakken. Dan houd je het zo goedkoop mogelijk. Zodra je je de witte hebt geprepareerd en het blok klaar hebt, dan sloop je de onderdelen van de zwarte die je dan nodig hebt.
IS het te doen zonder brug? Uiteraard! het is mij ook gelukt met een sport blok inbouwen in een 1400. Wel had ik een overdekte ruimte.
En de zwarte niet slopen vanwege sentimentele waarde? Dan bewaar je de koets 2 jaar en dan bedenk je je, ach hij kan ook wel weg.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Nu heb je zoveel tijd en geld in de zwarte gestoken dat ze bijna perfect moet zijn,en wil je weer aan een heel nieuw ombouw project beginnen?
Dat worden weer 75 forum pagina’s vol problemen…
Sloop de witte en bewaar wat je nog nodig denk te hebben,probeer de rest te verkopen en wat je dan nog over hebt kan naar de oud ijzer boer.
Met z’n vieren in je Eendje.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Of Bunny heeft nu genoeg ervaring om het een keer goed aan te pakken! Maar ik blijf erbij. Of de zwarte of de witte.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Als de koets van de zwarte goed genoeg is, zou ik helemaal niet beginnen aan zulke projecten. De koets staat of valt alles mee. Al het andere kun je blijven schroeven.
Persoonlijk vind ik een automaat alleen verstandig in combinatie met een diesel. Ik zie voorlopig nog geen einde aan het stijgen van de brandstofprijzen.
Oh en je vroeg een keer via de PB om een foto van de motorruimte waar een 159A in ligt. Ik heb een filmpje. http://www.youtube.com/watch?v=tTLKNSTvhkc
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
zonder materiaal en kennis van zaken zou ik al niet beginnen met een manuele om te bouwen naar automaat, inclusief motorswap etc bij.
rij dan gewoon even met de witte terwijl je de zwarte in orde zet, gaat je veel ellende besparen.
voorts is “in orde zetten en dan mee gaan rijden” een idile, al rijdende merk je maar wat de gebreken zijn en wat er al dan niet vervangen moet worden. zelfs al staat ie in orde volgens jou, 9 van de 10 lig je der de maand erachter weer onder.
maar der zou een eind moeten komen aan eronder liggen
zoals ik het zie steek je ofwel nog meer geld en tijd in de zwarte ofwel zoek je een andere zoals je eentje wilt (automaat etc) en zet je die in orde.
en slopen doe je niet met je hart maar uit noodzaak. als je der zonde van gaat maken zal je nooit een goede sloper vinden want een rotte is meestal niet deftig onderhouden ook niet wat maakt dat de onderdelen die je dan wilt gebruiken ook niet zo ideaal meer zijn.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Een carburatiemotor met handbak is ook gewoon zuinig genoeg toch?
Zou je de automaatbak niet aan de carburateurmotor kunnen maken?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist