7 van de 8
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 Volgende > 
   
Goofblikscha’s Xantia’s—> nummer 3…
JanS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-07-2004

Gepost: 05 mei 2010 11:07 PM
  [ # 91 ]

Bij de sloop in Nunspeet lag er enkele weken geleden een in een Xantia. Toen gespot door Prutsy.
Wil van de week wel even kijken. Sterker nog, ik stuur mijn Kawasaki er morgen wel langs.

Overigens is de injector er echt zo’n twee en een half jaar geleden nieuw in gegaan!

2CV R.I.P (1977) 
2CV R.I.P. (1980) 
BX 16rs R.I.P. (1985) 
BX 19TZI R.I.P. (1991) 
BX 16 TZI R.I.P. (1992) 
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)

Profiel  
 
JanS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-07-2004

Gepost: 05 mei 2010 11:14 PM
  [ # 92 ]

Ik ga er vanuit dat je de computer nog gereset hebt? Na resetten inlopen op benzine en na enige (tientallen) kilometers pas weer op LPG.

2CV R.I.P (1977) 
2CV R.I.P. (1980) 
BX 16rs R.I.P. (1985) 
BX 19TZI R.I.P. (1991) 
BX 16 TZI R.I.P. (1992) 
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 05 mei 2010 11:36 PM
  [ # 93 ]

Ik heb de computer meerdere malen gereset, tot groot genoegen van de buurt   Laughing Het alarm wil nog wel eens afgaan..

Ik denk dat de ‘nieuwe’ injector eentje uit een old stock was, aangezien er datumstempels uit 2000 in staan. Maar hij ziet er van binnen zo goed uit, dat ik vermoed dat het in de spoel zit, die de plunjer aan moet trekken. (dat rammelt lekker tegen de motor aan namelijk)

Als je hem mee kan krijgen op de sloop (tegen een redelijke prijs natuurlijk) dan heel graag!

Ik ga morgen nog een middagje actief zoeken…

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 06 mei 2010 10:32 PM
  [ # 94 ]

Net weer meegenomen van de garage, moet er toch mee naar Vlissingen. Dat gaat dus niet lukken, hij wil nou helemaal niets meer op gas. Of 1900 toeren stationair, of afslaan. 0-100 in 40 seconden, al bokkend en stotend.

DGI zooi is nergens meer te krijgen, zelfs alle slopen zijn kaal. (gaat allemaal naar Polen)

Mocht ik morgen niets vinden ga ik zsm de BX TRD turbo ontschorsen…

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
BX19TZI
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 974
Geregistreerd: 04-03-2007

Gepost: 06 mei 2010 10:42 PM
  [ # 95 ]

Hier in Nunspeet stonden laatst nog een paar xantia’s. Verwacht dat je het daar wel van af kan plukken. Is Jan er niet voor je naar toe geweest vandaag?

Aan de anders kant is de wagen ook wel een keer op natuurlijk na zo’n kilomterstand. Zo niet dan zou ik zeggen hou vol, want de aanhouder wint. (meestal, want kijk maar naar mijn lpm)

BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 06 mei 2010 10:47 PM
  [ # 96 ]
BX19TZI schreef:

Hier in Nunspeet stonden laatst nog een paar xantia’s. Verwacht dat je het daar wel van af kan plukken. Is Jan er niet voor je naar toe geweest vandaag?

Aan de anders kant is de wagen ook wel een keer op natuurlijk na zo’n kilomterstand. Zo niet dan zou ik zeggen hou vol, want de aanhouder wint. (meestal, want kijk maar naar mijn lpm)

Eigenlijk is de auto nog lang niet op. Hij rijdt echt heerlijk, op benzine. (dan stottert hij altijd wat, vuile injectoren enzo) Het is gewoon zonde dat AG zo’n zootje van de onderdelenvoorziening gemaakt heeft. anders was er mooi een nieuwe injector op gekomen.
Ik dacht dat DGC een drama was. DGI is dus ook alleen maar leuk als het perfect werkt.  Laughing

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 06 mei 2010 11:16 PM
  [ # 97 ]

Er is nog hoop!

JanS heeft er nog een kunnen vinden! Nou hopen dat die het nog goed gaat doen.

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 16 mei 2010 11:47 PM
  [ # 98 ]

Zoals misschien al bekend: ik rijd weer in de BX, DGI verhaal is nog steeds stuk. Ik ben door de drukte met school nog niet aan sleutelen toegekomen. Toen ik de Xantia vanochtend wou starten (na 2 weken stilstand) sloeg hij helemaal niet meer aan, niet op LPG en benzine. Na heel lang aandringen (en een lege accu) startte hij toch nog, en liep ook meteen perfect op benzine….  Confused

Maarrrr:

Dat is nummer 3!

Een leuke 2.0 16V met kromme kleppen. De 1.8 16V uit de blauwe sloper gaat hier in, wat ik er daarna mee ga doen weet ik nog niet. (wrs verkopen)

De blauwe is vorige week volledig uit elkaar getrokken, en de restanten zijn afgevoerd naar de sloop…

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 18 mei 2010 11:42 PM
  [ # 99 ]

Weet iemand trouwens of xantia’s ook wel eens last hebben van verlopende krukaspoelies?
Ik ben de distributie van het donorblok aan het vervangen, de nokkenaswielen zijn keurig te blokkeren, maar het krukaswiel zit er een graad of 20 naast… Blok liep prima toen het uit de auto kwam.

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 19 mei 2010 01:25 PM
  [ # 100 ]

huh Krukaspoelie zit toch met een spie gemonteerd?
Hoe zou die dan moeten verlopen? Heb je wel de pen achter de startmotor
in het vliegwiel zitten?

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 19 mei 2010 01:55 PM
  [ # 101 ]
GW-tje schreef:

huh Krukaspoelie zit toch met een spie gemonteerd?
Hoe zou die dan moeten verlopen? Heb je wel de pen achter de startmotor
in het vliegwiel zitten?

de krukaspoelie bestaat uit 2 delen, met een rubberen stuk er tussen. Bij vele citroëns een bron van problemen, maar bij een benzine Xantia had ik er nog niet van gehoord…

Blokkeren doe je door een pen in de krukaspoelie te steken voor zo ver ik (en de vraagbaak) weet..

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 19 mei 2010 02:11 PM
  [ # 102 ]

Nu haal je even 2 dingen door elkaar, denk ik. De krukaspoelie zit met een spie gemonteerd op de krukas. Over het deel wat tegen de motor aanligt wordt de distributieriem aangedreven. Het grotere wiel met de beruchte gevulcaniseerde rubberen tussenring drijft de micro-v-riem aan. Die heeft niets met je nokkenas te maken, maar drijft de accesoires als dynamo, HP-pomp en eventuele aircopomp aan. Het distributieriemwiel is onlosmakelijk met de naaf verbonden en kan tov de krukas geen andere stand innemen.

Als je de boel “op tijd” zet om een distributieriem te kunnen wisselen kun je achter de startmotor een gat vinden waar je een 6mm boor/pen in kan prikken. Als de boel op tijd staat, correspondeert dit gat met een gat in het vliegwiel en past die boor/pen daar in en blokkeert zo de stand van je krukas. Dan kijken of je nokkenasriemwiel ook met bouten in die stand te borgen is en anders de krukas nog een keer doordraaien.

Dat verhaal van jou met die 20 graden kan ik echt niet plaatsen…..

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 19 mei 2010 02:17 PM
  [ # 103 ]

Bij een 2.0 16v dus wel..
Dit blok heeft idd de verlopende blokkering. Het blokkeergat voor de riem zit hier in de krukaspoullie. Citroen was zo handig om dit in de buitenste ring te doen, waar je multiriem over loopt..
Deze verloopt door veroudering van het rubber en het timingsgat klopt meer. Het zal niet het eerste blok zijn waar het mis gaat.
Enige manier om zeker te weten dat de blokkering goed zit is een nieuwe poulie er op…

Marco

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 19 mei 2010 02:32 PM
  [ # 104 ]

Kijk, die was nieuw voor mij. Wat een ontzettend domme gevaarlijke constructie! Inderdaad dan zo snel mogelijk een nieuwe poelie erop anders kun je kleppen en zuigers gaan rapen…...

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
JanS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-07-2004

Gepost: 19 mei 2010 05:30 PM
  [ # 105 ]

Dat is de reden dat ik altijd werk met merkstrepen op de oude riem en tandwielen. Deze overbrengen op de nieuwe en klaar is Kees. Echt een goeie tip van mij ,...maar helaas te laat.

Lars, je kunt op zich wel weer monteren zonder nieuwe poelie. Controleer dan via het bougiegat met een lange pen wanneer cilinder 1 in BDP staat. Nauwkeurig werken en de eerste keer een paar keer met de hand rond tornen. Zo niet: nieuwe poelie kost zo’n 80 euro’s dacht ik. L-J heeft ooit een keer hetzelfde probleem gehad. Trouwens je hebt PB.

2CV R.I.P (1977) 
2CV R.I.P. (1980) 
BX 16rs R.I.P. (1985) 
BX 19TZI R.I.P. (1991) 
BX 16 TZI R.I.P. (1992) 
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)

Profiel  
 
 
7 van de 8
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook