Ik vroeg me af waarom een motor met meer kleppen (bijv 16v) meer vermogen levert dan een een motor met minder kleppen (bijv 8v).
Een motor werkt alsvolgt:
1. benzine zuigen via klep
2. compressie van de benzine
3. verbranding van de benzine
4. uitlaatgassen verdwijnen via klep
Is het zo dat je dan gewoon meer benzine aan kan zuigen en meer uitlaatgassen weg kan duwen. Of gebruik je de kleppen om en om oid?
Brand maar los .. ik ben benieuwd!
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
het eerste dus….
als je meer dan 2 kleppen gebruikt kun je dus een grotere opening creeren.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
En even belangrijk, de benzine is maar een klein deel wat je aanzuigt via die klep, de rest, wat heel belangrijk is, is lucht. Meer kleppen betekent gewoon betere beademing van de cylinder. De zuiger is minder energie kwijt aan het aanzuigen, en bij de uitlaatslag blijft er minder spul hangen. Op alle fronten dus gewoon net wat efficienter, dus, meer vermogen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
En motoren met meer dan 2 kleppen per cilinder hebben relatief kleinere kleppen ( 2 kleintje ipv 1 grote) en deze kunnen de hoge toeren beter aan en zo ook meer vermogen leveren.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
sans-pareil schreef:En even belangrijk, de benzine is maar een klein deel wat je aanzuigt via die klep, de rest, wat heel belangrijk is, is lucht. Meer kleppen betekent gewoon betere beademing van de cylinder. De zuiger is minder energie kwijt aan het aanzuigen, en bij de uitlaatslag blijft er minder spul hangen. Op alle fronten dus gewoon net wat efficienter, dus, meer vermogen.
Het speelt vooral een rol als het qua tijd echt krap komt om de boel nog gevuld te krijgen. Ofwel, bij hoge toeren bereik je veel winst met zoveel mogelijk kleppen, korte en grote aanzuigpijpen. Bij lage toerentallen gaat dit “vreemd genoeg” niet zo op.. Probleem is dat je niet alleen statisch moet berekenen wat ie kan verpompen, maar dat je ook allerlei pulsaties in het inlaatkanaal krijgt die mee of zelfs tegen kunnen werken. Daardoor hebben 4-kleppen motoren nog wel eens last van minder koppel onderin.
maar kunnen ze dan niet gewoon 2 hele grote kleppen met een vorm van halve cirkels maken? of kost het de motor dan meer energie om de benzine en lucht aan te zuigen?
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
erwt schreef:maar kunnen ze dan niet gewoon 2 hele grote kleppen met een vorm van halve cirkels maken? of kost het de motor dan meer energie om de benzine en lucht aan te zuigen?
Lastig als je dan je kleppen op de zetels moet inslijpen. Rond is natuurlijk verreweg de makkelijkste vorm. Anders gezegd: ik denk dat een niet ronde klep in de praktijk niet te doen is.
mpostma schreef:erwt schreef:maar kunnen ze dan niet gewoon 2 hele grote kleppen met een vorm van halve cirkels maken? of kost het de motor dan meer energie om de benzine en lucht aan te zuigen?
Lastig als je dan je kleppen op de zetels moet inslijpen. Rond is natuurlijk verreweg de makkelijkste vorm. Anders gezegd: ik denk dat een niet ronde klep in de praktijk niet te doen is.
ze kiezen dus voor de makkelijkste weg. ff meer moeite en je kunt meer power uit de motor persen lijkt me!
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Daarnaast is het een kwestie van koeling (kleinere kleppen zijn makkelijker te koelen) en gewicht (door de kleinere massa van kleinere kleppen gaan ze minder snel ‘zweven’ waardoor hogere toerentallen mogelijk zijn)
Vr gr Martijn de Ruijter
erwt schreef:maar kunnen ze dan niet gewoon 2 hele grote kleppen met een vorm van halve cirkels maken? of kost het de motor dan meer energie om de benzine en lucht aan te zuigen?
Grappig, deze vraag stelde ik ook op school toen we het hadden over 16-kleppers.
De docent vertelde dat 2 grote kleppen de constructie een stuk zwakker maken en relatief zwaar zijn.
Nog een bijkomstigheid is de diameter van de klep maal de lichthoogte bepalende doorstroming van de klep
twee iets kleinere kleppen hebben bij elkaar opgeteld vaak een groter doorstroming’s oppervlakte dan 1 grote.
En er komt nog eens bij dat de lichthoogte vaak belemmerd wordt door A; de ideale verbrandingsruimte (zuiger mag klep net niet raken)en B; doordat de kleppen in V-vorm in de kop worden geplaatst is het kruismoment (uitlaatklep gaat dicht - inlaatklep open) bepalend voor de afstand van de kleppen tegen over elkaar (uitlaat en inlaat mogen elkaar niet raken)
Bij motoren met maar twee kleppen per cilinder wordt de afstand van de kleppen belemmerd, en ook de lichthoogte is net iets minder
Dus bij vier kleppen kan de lichthoogte ietsjes grote, timing van het openstaan iets langer, waardoor dus de spoeling iets gunstiger is, meer schone lucht in een cilinder volledigere verbrandingen met meer schonere lucht kan er gewoon iets meer brandstof worden verbrand uitkomst meer vermogen.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën