Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
ariecitroen schreef:Voor mijn c5 heb ik oa een xm td gehad, die ik keurig elke 80 d km naar soesterberg stuurde om de bollen op druk te alten brengen ( en uiteraard volgens schema LHM vervangen en reinigen)
Toen mijn C5 “niet meer zo lekker reed” bij 100 d vertelde de garage mij dat de bollen slap waren geworden en eigenlijk vernieuwd moetsen worden. Slap is dus te vertalen als versleten
Daar de auto toen bijna twee jaar oud was zijn ze toen nog onder garantie van citroen (voorbollen) en coulance (garage) vervangen. Gelukkig maar want de prijs van de grijze bollen is extreem hoog!!!Hopelijk komt daar snel een goed en getest alternatief voor want anders zullen heel wat citroen rijders voor vervelende kosten komen te staan zo rond de 120-150 d km
om iedereen op het juiste spoor te houden toch even het volgende:
slap is comfort, hard is stug en dus versleten
althans dat is mijn opvatting
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:ariecitroen schreef:Voor mijn c5 heb ik oa een xm td gehad, die ik keurig elke 80 d km naar soesterberg stuurde om de bollen op druk te alten brengen ( en uiteraard volgens schema LHM vervangen en reinigen)
Toen mijn C5 “niet meer zo lekker reed” bij 100 d vertelde de garage mij dat de bollen slap waren geworden en eigenlijk vernieuwd moetsen worden. Slap is dus te vertalen als versleten
Daar de auto toen bijna twee jaar oud was zijn ze toen nog onder garantie van citroen (voorbollen) en coulance (garage) vervangen. Gelukkig maar want de prijs van de grijze bollen is extreem hoog!!!Hopelijk komt daar snel een goed en getest alternatief voor want anders zullen heel wat citroen rijders voor vervelende kosten komen te staan zo rond de 120-150 d km
om iedereen op het juiste spoor te houden toch even het volgende:
slap is comfort, hard is stug en dus versletenalthans dat is mijn opvatting
Neen hoor : net andersom !!!!
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
dit loopt uit in een oneidige discussie, een welles nietes verhaal,
ik dacht zo; als er in de bollen totaal geen gas meer aanwezig is…. veer je op de vloeistof, maar ja vloeistof is niet samendrukbaar, dus veer je niet meer op je bollen. Je zegt dan de bollen zijn hard. Zo komen de meeste dus aan de uitspraak je bollen zijn hard….
Ga je het benaderen vanuit het gas, wat bijna op is dan, dan zou je inderdaad kunnen zeggen de druk is minder dus de bollen zijn slap.
Al kan je hier ook weer lekker op door discusieren, want bij een afname van de druk, (het wagengewicht blijft gelijk) wordt het volume van de vloeistof in de bol meer en neemt de gasdruk in de bol weer toe..
zo zie je iedereen heeft gelijk
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
ik ben het weer met oldenhage eens! :cheer1
nu nog even afspreken wat wij hier met zijn allen gaan gebruiken: “harde bollen zijn op” dan maar? hoor ik het meest
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Doe mij maar een oliebol!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
dan moet je nog bijna drie maanden wachten :12
Aan een oliebol heb je geen RUK!
Die is gevuld met olie en veert dus niet…..
Ik herhaal Johan
Maar heb wel gelijk
hel1 schreef:ik ben het weer met oldenhage eens! :cheer1
nu nog even afspreken wat wij hier met zijn allen gaan gebruiken: “harde bollen zijn op” dan maar? hoor ik het meest
Zoals jullie het verkiezen hoor !
Ik had een te harde vering met bollen van 25bar achteraan en 52 bar vooraan. Ik zou zeggen met zachte bollen dus, of niet soms ... want :
Nadat ik ze heb laten vervangen door bollen van 31 bar achteraan en 57bar vooraan heb ik een véééééél zachtere vering. Zachtere vering met hardere bollen dus.
Kies maar wat jullie hard en zacht vinden. Terwijl jullie op hollandse wijze blijven door-discussieren is mijn probleem allang opgelost
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
Tjonge, ik kan het niet laten
Hoe MEER stikstof in een veerbol hoe MEER je kan samendrukken….DAT IS ZACHT een lege bol is HARD..
Lege bol? niks samendrukken…
ik had op de xant 70 bar! MEER samengedrukt
Langere veerslagen!
Check it out…
ik moet zeggen Frenchie heb hier wel een punt maar ik denk dat jullie allebij gelijk hebben het is maar hoe je het ziet
Nee hoor het is een feit
Als je zachtere vering wil hebben heb je bollen nodig met meer druk…
flikken we bij de xantia, de 55bar voorbollen eraf en 70 bar monteren…
Meer stikstof, meer samenpersen = zachter.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
het gaat hier niet om wie er gelijk heeft! We zijn geen kleine kinderen toch? (doe ik er zelf aan mee?) Alleen om een Babilonische spraakverwaring tegen te gaan, moeten we het maar hebben over goede en slechte bollen, ok?
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
klaar!!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
:neenee
Wat is dan een goede bol? ik kies voor een bol met VEEL stikstof…
Een zachte dus…
een goede bol veert en dempt goed, is dus in ieder geval geen oliebol
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar