Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
De laatste tijd heb ik soms last met het omdraaien van mijn sleutel vanuit de beginstand. Ik moet soms wel een minuut proberen voor dat hij ‘pakt’.
Het gaat om een DSuper uit ‘69, een van de eersten met het laatste dashboard.
Is dit een bekend probleem? Moet ik het hele contactslot vervangen? Of ligt het probleem meer bij een versleten sleutel?
Ik gebruik trouwens nooit het stuurslot, dus dat zal het wel niet zijn, toch?
Bram.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Lijkt wel heel erg op een versleten contactslot. Die dingen begeven het allemaal op een gegeven moment
Een versleten sleutel is het meestal niet en het heeft ook niets met het niet gebruiken van het stuurslot te maken.
Chyparse Soesterberg levert nieuwe sloten. Het demonteren van het oude slot is wel lastig als dat nog nooit gebeurd is. Dan moet je de afbreekmoeren doorslijpen of doorslaan met een beitel.
Suc6
Dan moet je de afbreekmoeren doorslijpen of doorslaan met een beitel.
Suc6
een ds slaan schaam je ops:
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Marten schreef:Lijkt wel heel erg op een versleten contactslot. Die dingen begeven het allemaal op een gegeven moment
Ik was al bang dat het zoiets zou zijn.
Ik hoop dat ik het nog kan uitzingen tot de winter, typisch winterklus(je). Ik mag zeker ook het hele dashboard weghalen?
bram
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Een 69’er heeft meen ik normaal gesproken een “overgangsdashbord”. Het oude dashbord maar dan helemaal zwart.
Dit is wat er in mijn 69’er zit. Als je het dash met de 3 klokken bedoelt kun je erbij zonder het hele dash te demonteren. Als ik het me goed herinner kun je in geval van het oudere dashbord er ook zo bij.
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Ik wou dat ik een overgangsdashboard had, ik vind persoonlijk elk ander dashboard mooier dan het laatste. Maar ja, je kunt niet alles hebben.
Mijn DSuper is van november 1969, toen waren ze net begonnen met het nieuwe dashboard. Het is ook een modeljaar 1970, want de kleur die ik heb is alleen in modeljaar 1970 gebruikt.
Maar goed nieuws om te horen dat niet mijn hele dashboard eruit hoeft. Alleen mijn klokken en het bovenste deel van de stuurkolom zeker?
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Het is erg lang geleden dat ik een contactslot bij een 3-klokken dash heb vervangen. Weet dus niet meer uit mijn hoofd wat er allemaal uit moet. Het grootste gekloot kan ik mij nog wel goed herinneren. En dat was om de breekbouten los te krijgen. Heb op mijn kop onder hat dashbord gehangen om alles er onder uit te slijpen. Ik meen dat je idd de klokken er uit moet halen.
Nou, die kokken eruit dat is nou niet het grootste probleem: 4 parkers en de km tellerkabel in het midden los en je trekt het spul zo naar voren.
Maar die afbreekmoeren zijn wel moeilijk los te krijgen. . Daar zijn ze ook voor gemaakt. Koop maqar een staalbeiteltje en sla het spul langs de schroefdraad door. Het kan allemaal van onderaf, maar je moet wel even je rug en nekspieren trainen.
Als je het nieuwe slot monteert: geen afbreekmoeren meer gebruiken maar gewone.. is safe genoeg.
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Dat van de klokken wist ik, sterker nog, ik heb het hele dashboard er al eens uitgehad. Ik heb al eens de complete kabelboom vervangen omdat de oude helemaal verdroogd was.
En ik denk dat ik voor het slijpen ga, al moet ik wel even voor de vonken oppassen natuurlijk…. want we willen geen BBQ in de auto
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Ik zou niet slijpen: geeft veel vuur en dus schade. Neem maar een klein scherp staalbeiteltje: ik heb het ermee gedaan.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Nou, die kokken eruit dat is nou niet het grootste probleem: 4 parkers en de km tellerkabel in het midden los en je trekt het spul zo naar voren.
Helemaal mee eens. Let wel op bij terugplaatsen dat je deze parkers niet te vast aandraait. Je kunt de klokkenwinkel gemakkelijk beschadigen.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Ik zou niet slijpen: geeft veel vuur en dus schade. Neem maar een klein scherp staalbeiteltje: ik heb het ermee gedaan.
Klopt helemaal als je dus toch gaat slijpen neem dan je voorzorgsmaatreglen. Vond slijpen toch de makkelijkste oplossing. Maar dek wel het e.e.a af met lasdekens.
Re: Contactslot vervangen?
boeman schreef:De laatste tijd heb ik soms last met het omdraaien van mijn sleutel vanuit de beginstand. Ik moet soms wel een minuut proberen voor dat hij ‘pakt’.
Het gaat om een DSuper uit ‘69, een van de eersten met het laatste dashboard.
Is dit een bekend probleem? Moet ik het hele contactslot vervangen? Of ligt het probleem meer bij een versleten sleutel?
Ik gebruik trouwens nooit het stuurslot, dus dat zal het wel niet zijn, toch?
Bram.
je kunt ook proberen om een pijpsleuteltje 10 of 11 erop te tikken. Zo lukte het mij een aantal jaren geleden.
Harry Martens
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Re: Contactslot vervangen?
dsvitesse1 schreef:
je kunt ook proberen om een pijpsleuteltje 10 of 11 erop te tikken. Zo lukte het mij een aantal jaren geleden.
Harry Martens
Heb je het over loshalen van het contactslot (ipv slijpen of wegbeitelen) of over ‘repareren’ van het contactslot terwijl het op zijn plek blijft? Of over nog iets anders?
Bram
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik heb vorig jaar met het eroptikken van een pijpsleuteltje 11 ook hakken en zagen weten te voorkomen. Sla het pijpje met een hamer met enkele fikse klappen van onder op de breekbus zodat het pijpje vastgrijpt met een soort kraag. Dan kun je met beleid de bouten zo losdraaien. Het eruithalen van het contactslot is dan nog na het losdraaien van twee boutjes een gehannes.
Vaak zie je dat de kern van het contactslot is gebroken. Dat was bij mij ook zo. Het omdraaien van de sleutel ging steeds moeizamer. Ik heb het slotje na lang zoeken en bellen bij Hagen en Schildkamp besteld. Opletten voor het juiste type contactslot mèt startfunctie. Gebruikt voor ik meen 70 euri. Ze hadden er vorig jaar nog een kist vol van…
Oh ja…zorg dat je de sleutel in het slot steekt en het stuurslot ontgrendelt tijdens de operatie. Anders krijg je de zaak er nooit (nou nooit?) meer uit.
vanmorgen wilde ik mijn DS starten—- kreeg ik mijn contactsleutel niet
om .Het was net of ik de verkeerde sleutel had.
‘s middags wat vet aan de sleutel en Hopla draaien en starten
hoe lang kan een contact slot mee??????