Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat zal best een zuinige tank worden
Maar meestal is het hoger als dat de boardcomputer aangeeft.
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Geen idee wat daar allemaal op van invloed is, maar mijn rij-patroon zorgt er voor dat de BC meestal ietsje pessimistischer is bij weergave van verbruik: het daadwerkelijke gebruik ligt vaak nog ietsje (0,1 of 0,2) gunstiger.
Maar goed, de BC is voor wat verbruik betreft sowieso niet echt te vertrouwen. Ik kreeg op een gegeven moment een actieradius voorgeschoteld van 1124 km. Nou, zelfs al rij ik een volledige tank op 1:18, dan nog ga ik die 1124 niet halen. Ik krijg het idee dat de BC uitgaat van een tankinhoud van méér dan de gestelde 54 liter capaciteit. Ook het dashboard doet daar in mee. Dan heb ik 450 km gereden en staat de naald van het brandstofniveau nog boven de helft.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Dat red ik iig nooit. Als ik de 1 op 13 haal is het al netjes. Gemiddeld zit ik op 1 0p 11 a 12. Rij dann ook alleen maar korte afstanden en zie eigenlijk nooit snelweg.
Citroen DS4 thp200 Sport Chic
vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
...
La vie en 2750 tr/min!
De afgelopen tank heb ik dus, na die 370 km afgelopen zondag, maar verder verbruikt in standje ‘relaxed’. Woon/werkverkeer over de A4 en A15, 66 km per dag. Ik ben nauwelijks boven de 110 km/u geweest, heb vrijwel geen moment de gasklep volledig open gehad en verder ook geen file gereden of de airco aan moeten doen. Gewoon op m’n dooie gemak van- en naar mijn werk, met 100 km/u op de teller, bij 2750 rpm. De BC bleef de hele week vinden dat ik een gemiddeld verbruik had van 6,0l/100km, en vandaag was het zelfs 5,9l/100km geworden.
Bij 700 km sinds de laatste tankbeurt (700,3 om precies te zijn) stond ik opnieuw bij de Shell, en ging er opnieuw V-Power in de tank. Die was opnieuw vol bij 40,92 liter. Merde!!
Ik zat volgens de BC op 5,9l/100km. 700,3/40,92 is dus gewoon nog iets beter: 5,84l/100km of, in prettiger notatie, 1:17,11. Niet op een rit, maar op de hele tank. Daarmee heb ik dan ook een nieuw persoonlijk zuinigheidsrecord gezet, dat stond op 1:17,06.
(Voor wie nieuwsgierig is: Rondom zitten Michellin Energy Savers, de oudere zuiniger uitvoering in maat 195x55 R15, op 2,4 bar.)
En ja, die BC denkt nog steeds dat de tank te groot is:
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Zo hey 1:17.11 dan rij je wel echt heel erg beheerst! Dat heb ik met mijn 1.6 nooit kunnen halen ik was al blij met 1:15.3 toen haha
En tegenwoordig ben ik blij als ik over een tankbeurt 1:11.3 haal haha
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Beheerst? Neuh, dat suggereert dat ik me in moet houden. Ik rij gewoon relaxed, heb geen haast, want die paar minuten kunnen me over het algemeen niet zo boeien. Ben ik wat later op mijn werk? Dan ga ik wat langer door. En als ik me daar toch geen zorgen over maak, waarom zou ik dan nog jakkeren?
Nou heb ik wel de mazzel dat ik op slechts een paar honderd meter van de oprit naar de snelweg woon en mijn werk ligt ook binnen een paar honderd meter van de afrit. Ik sluit dus gewoon aan in het forenzenverkeer en kachel rustig met het verkeer mee. Ik heb 7 stoplichten op de route heen, en 6 terug, op een dagtotaal van 66 km. Minstens 60 daarvan is snelweg waar je 100 mag. Daarbij heb ik dan ook nog eens geluk dat er op mijn traject weinig file staat. Dan wordt het zuinig rijden je ook wel makkelijker gemaakt dan wanneer je korte stukjes stadsverkeer en/of file moet rijden.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Ja ok daar heb je gelijk in! En vaak heeft het op dat soort trajecten als het spit is ook geen zin om harder te rijden want dan moet je constant remmen.
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Bon, komende vrijdag gaat ze dus verwend worden. Controles, airco check, nieuwe vloeistoffen, filters en bougies, een splinternieuwe distributieriem en een nieuw interieurfilter. Dat krijg je met (dan) zo ongeveer exact 120.000 km op de teller.
Bij de Citroën dealer ook maar meteen de nieuwe remschijven en remblokken besteld. Die ga ik, met hulp van een bekende alhier, zelf vervangen.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Der zijn mooie foto’s van het vervangen van de remmerij..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De mijne heeft net een vergelijkbare beurt gehad
Vergeet de waterpomp en spanrol niet
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Schei uit zeg!
Dit gaat ergens voorbij de €700 kosten. De losse onderdelen erbij, en dat wordt voorbij de €900.
@ Gertjan: Ik had ze al eens bekeken ja. Ik denk dat we ze wel bij de hand houden als we er niet uitkomen. Ik ga zelf trouwens ook nog wel foto’s maken denk ik.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
K#T! Dat is nog even €172 extra
Het was al flink aftikken:
120k km beurt: €329
Distributieriem: €349
Interieurfilter: €39
Remschijven (voor) en blokken rondom (ga ik zelf vervangen) €255
Nou blijkt de waterpomp ook vervangen te moeten worden. Ach ja, dat kan er dan ook nog wel bij. Het motorblok ligt toch al half kaal vanwege de distributieriem, dus is het in ieder geval goedkoper dan appart nog een keer de waterpomp moeten vervangen.
Garage gaf wel aan dat ze nog wel wat van de prijs af zullen schaven.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Okay… In de eerste plaats had ik m’n bedragen niet goed in m’n hoofd zitten. Het kwam wat anders uit. De plannen om zelf de remschijven en -blokken te doen… Wel, lees verder.
Oh, deze eerst even: 100 op de teller bij ongeveer 2750 rpm
Het was even slikken: (Alle bedragen incl. BTW)
- De standaard 120k km beurt (inclusief nieuwe motorsteun!): €339
- Distributieriem + spanrollen vervangen: €329
- Pollenfilter vervangen: €40
- Waterpomp vervangen: €190
- Set remschijven voor: €146
- Set remblokken voor: €77
- Set remblokken achter: €57
- APK keuring: €10
- Vervangen/Montage van schijven en blokken: gratuit!
In het Frans zou je misschien “Attend, Quoi?” roepen. (Zo niet, misschien “Wait, what?”) Die remmen wilde ik toch zelf doen? Ja. Zie verder.
In totaal even €1187,35 af mogen tikken. De waterpomp lekte, en aangezien de hele santekraam al van het TU5JP4 blok lag was het wel zo verstandig om die meteen maar te vervangen. Na het telefoontje hierover, en mijn goedkeuring, bleek ook een van de motorsteunen gescheurd te zijn. Die hebben ze ook maar vervangen. De kosten hiervan verdwenen in de 120k beurt. Aan de andere kant, vanwege de K&N inlegfilter scheelt het hun weer een luchtfilter. Al met al toch erg schappelijk van ze.
De APK keurmeester was officieel op vakantie, maar bleek toch even bij de vestiging langsgekomen te zijn. Hij heeft dus ook gewoon de auto gekeurd en z’n handtekening op het rapport gezet. Dat scheelt een extra keer terugkomen.
Goed, de remmen. Die wilde ik dus graag zelf doen, samen met broer. De schijven en blokken waren dus besteld, aanwezig, en zouden gewoon in de achterbak gelegd worden. Echter, Motorhuis Schiedam besloot, vanwege de forse rekening, om gratis en voor niets de schijven en blokken te monteren! Dat daarmee een sociaal en gezellig samenzijn in het water viel (nou ja, broer komt een paar uur later dan eerst was gepland) konden ze niet weten.
Volgende actie: Naar Motorhuis Rotterdam, waar ze wèl de airco apparatuur hebben. Die hebben ze bij Motorhuis Schiedam niet meer. Want ik wil de airco toch wel een keertje gecontroleerd hebben.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Leuke korting
Zo kan je weer even lekker vooruit.
Een vergelijkbaar beurtje heb ik ook net gehad, hopelijk goed voor vele km’s, want dat is het plan
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zolang de airco nog naar behoren werkt zou ik er niets aan laten doen.
Wordt de druk te laag (te weinig koudemiddel) dan kun je ‘m laten vullen en meteen ook het filter/droger laten vervangen. Vullen doe je trouwens beter op een zaterdagmiddag in Turnhout bij Auto5, kost maar acht tientjes
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!