Beste CX rijders,
Puur omdat ik de CX nog steeds als persoonlijke, onbereikbare favoriet heb, zit ik tijdens de verloren uurtjes op internet alles over deze voiture te bekijken.
Op youtube vond ik een filmpje van een 2400 Automaat die 200kmh reed. Het viel mij op dat bij die 200, de toerenteller 5500 (ongeveer) aangaf. Bij 180 was 5000 zichtbaar. De automaat heeft 3 trappen, zit er een overdrive op of zijn de 3 versnellingen zo lang?
Danku!
Ps. Dit filmpje
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Misschien kijk ik er overheen.. Maar hoe zie je dat het een automaat is?














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Aan de lampjes onder de tellers. Maar: een 2400IE automaat kan amper 180 km/h bij 5500 toeren. De teller klopt dus niet
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik moet eens in een serie 1 gaan rijden en kijken hoe dat allemaal werkt, dat is wel weer duidelijk
De top volgens Autoweek is 185 km/h.


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Niet originele bandenmaat waarschijnlijk.
Iets klopt er niet. Ik rijd elke dag met een automaat. Ik droom van 5500 bij 180. Haha, wat een giller, iets van 150 met zo’n toerental. ‘t Is dat ik net lekker Top Gear zit te kijken met een glaasje wijn erbij. Anders zou ik het direct exact gaan vaststellen. Na 150 is het trouwens niet echt genieten geblazen. En dan schijnt die van mij echt mooi te lopen. Ik denk, dat zelfs een serie 2 automaat dat niet haalt. Ik laat graag aan de kenners van serie 2 automaat de info over de hoeveelheid toeren die dan worden gehaald. Dus zou deze serie 1 zijn voorzien van een 2500 motor met bijbehorende automaat, dan lijkt het me nog steeds niet haalbaar. Wel een aanrader voor de rest hoor. Heerlijke kar, zeker met de automaat ! Goed voor in Nederland met alle files. Voor de lange afstanden, gaat het wel ok, maar rijd ik liever met wat anders.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Naast het gegeven dat ik het mishandeling vind dat je zo plankt in zo’n oude dame is de afwijking denk ik best reëel.
De aanduiding van die bollen in de serie 1 cx zullen net zo “nauwkeurig” zijn als in de GS/A denk ik. Ik heb ff terug in een ‘83 GSA gereden en ik reeds keurig in het zog van een vrachtwagen maar al wel bijna 100 op de ‘bol’ Dan zal 180 in het echt dik 200 zijn op de bol.
Neem niet weg dat dat in de 3e versnelling bereikt wordt. Of zit er op de automaat een overdrive? Het lijkt me dat de versnellingen dan elle lang zijn?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Geen overdrive, maar slechts 3 versnellingen. En altijd 150 ermee als het verkeer het toelaat. Gaat prima. Meer is niet fijn.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De toerenteller van een serie 1 kan het boven de 4500 toeren niet echt meer volgen, dan trekt ie het signaal niet meer dat de opnemer die over een van de bougiekabels geschoven zit door probeert te geven.
Weewr wat geleerd. Maar hoe verklaar je, dat het toerental bij mij toch blijft stijgen na de 5500 toeren ? Of gaat het dan slechts over een mindere precisie ?
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het laatste. Bij mij doet ie het de ene keer ook nauwkeuriger dan de andere. Het toerental dat je rijdt bij bv 120 fluctueert ook aan de hand van hoe je naar die snelheid bent gekomen. Bij een rustige rijstijl is ze lager dan bij volle petrol. Althans, dat is mijn ervaring. Kan zomaar een paar honderd toeren schelen.
Volgens mij heb ik daar geen last van, maar met mijn automaat trek ik ook niet zo hard door tot 120.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Computer zat te . Dubbele post.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Robin Visser schreef:Geen overdrive, maar slechts 3 versnellingen. En altijd 150 ermee als het verkeer het toelaat. Gaat prima. Meer is niet fijn.
Maar jouw 2500IE moet theoretisch 195 kunnen. Klik Hier Als je bij 150 5500 draait, moet ‘ie bij z’n theoretisch top meer dan 7300tpm draaien. Klopt iets niet idd denk ik met je mee.
@Graddus
Wat bedoel je precies? Na 4500 geeft ‘ie niet nauwkeurig meer aan wat het blok draait?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Robin Visser schreef:Volgens mij heb ik daar geen last van, maar met mijn automaat trek ik ook niet zo hard door tot 120.
Dat zal zeker uitmaken ja, maar door de werking van de koppelomvormer merk je de opbouw van het toerental ook niet zo…
david.tb schreef:Maar jouw 2500IE moet theoretisch 195 kunnen. Klik Hier Als je bij 150 5500 draait, moet ‘ie bij z’n theoretisch top meer dan 7300tpm draaien. Klopt iets niet idd denk ik met je mee.
Bij mij staat er 25 weliswaar IE op de originele klep. Maar de auto heeft een 2400 blok, origineel. Yuri vertelde me pas, dat die een wat kortere bak hebben dan een 2500 automaat.
Top Gear is ouwe meuk trouwens, vandaar dat ik lekker meedoe hier. Na het beurtje reageert mijn bak trouwens strakker op de ‘pook’. Het zal dus nog wel even duren voordat er bij mij een 2500 met langere bak in komt. De rest van het werk aan mijn autopark laat die gewenste ingreep trouwens ook helemaal niet toe.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl