

































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
david.tb schreef:Robin Visser schreef:Geen overdrive, maar slechts 3 versnellingen. En altijd 150 ermee als het verkeer het toelaat. Gaat prima. Meer is niet fijn.
Maar jouw 2500IE moet theoretisch 195 kunnen. Klik Hier Als je bij 150 5500 draait, moet ‘ie bij z’n theoretisch top meer dan 7300tpm draaien. Klopt iets niet idd denk ik met je mee.
@Graddus
Wat bedoel je precies? Na 4500 geeft ‘ie niet nauwkeurig meer aan wat het blok draait?
Precies zoals ik het zeg. De toerenteller van een serie 1 CX is geen mechanische verbinding, maar een elektronisch ding dat werkt met een pulsgever die over een van de bougiekabels zit geschoven. Erg nauwkeurig werkt dit niet.


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De CX heeft nog een ‘ouderwetse’ drieversnellingsautomaat met koppelomvormer zonder lock-up in de hogere versnellingen. De eerste versnellingen zijn langer dan bij een handbak, dat moet de koppelomvormer opvangen. De overbrenginsverhouding in de hoogste versnelling is voor zover ik weet korter dan bij een vijfbak (correct me if I’m wrong), waardoor de topsnelheid van een automaat lager is. Met de koppelomvormer is het toerental ook in de hoogste versnelling enigszins variabel ten opzichte van de snelheid. Helling afwaarts kàn de auto dan bij gelijkblijvend toerental wat sneller rijden. Ik ga ‘t filmpje niet bekijken, maar iemand die werkelijk een hekel heeft aan zijn/haar CX zou ‘t een keertje op een lange autobahn-helling kunnen naspelen ...












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zat er ook niet nog eens verschil tussen een serie 1 en 2?
Andere bak geplaatst?
Misschien is het wel een handbak met een verkeerd dash
@graddus
Ok, heeft dus last van allerlei storingen. Duidelijk.
@break23m
Ik ben ook van mening dat iemand die zo om gaat met een bejaarde dame haar niet waard is. Op topsnelheid hoor je de motor echt brullen in het filmpje. Dood zonde.
Jij rijd zelf in een prestige turbo zie ik. -kwijl- Mooi hoor, chapeau! Is het zo dat de wielbasis zo lang en de wagenhoogte zo laag is dat veel drempels voor bijzonder vervelende bijgeluiden zorgen…?
@Arjen
Originele filmpje komt van een Bulgaar. Met respect voor onze -voormalig Oostblok- mede europeanen, de Citroen cultuur kennen ze niet…
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
waterman schreef:Aan de lampjes onder de tellers. Maar: een 2400IE automaat kan amper 180 km/h bij 5500 toeren. De teller klopt dus niet
Hier zit gewoon een handbak in. De onderkant van het dash is zo overgezet. Laurens heeft ook zo’n onderkant in zijn auto terwijl het toch écht een handbak in zijn trubo2 heeft.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
originele filmpje:
HIER
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Arjan Verkade schreef:Zat er ook niet nog eens verschil tussen een serie 1 en 2? Andere bak geplaatst? Misschien is het wel een handbak met een verkeerd dash
Een serie 1 met een 2500 blok en langere bak. Dat scheelt iets. Ik reed pas mee met onze voorzitter met een serie 2 GTI automaat en reed toch wel een stuk rustiger dan de mijne, met lagere toeren.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
david.tb schreef:Jij rijd zelf in een prestige turbo zie ik. -kwijl- Mooi hoor, chapeau! Is het zo dat de wielbasis zo lang en de wagenhoogte zo laag is dat veel drempels voor bijzonder vervelende bijgeluiden zorgen…?
Beetje off topic, maar toch: De wielbasis is vergelijkbaar met die van m’n vorige auto - een DS Break. Dat is dus wel lang, maar dat zijn we bij Citroen gewend. De bodemvrijheid van de CX zou iets minder kunnen zijn dan bij de DS, maar ik heb nog nooit iets raars gehoord. Moet ik wel bij zeggen dat ik de CX iets langzamer over drempels trek: de vering van deze Turbo is net iets stugger dan de DS.
En on topic maar weer.
Nou ja, mijn initiele vraag is beantwoord. 3 lange versnellingen dus waarvan de 1 en 2 via koppelomvormer hun lange overbrenging compenseren en de 3e net iets korter is als de normale 5. Hetgeen alles verduidelijkt. En hoe (on-,) nauwkeurig ze ook zijn, de bollen blijven mooier dan de tellers
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Nou, een Jaeger tableau in een gti, daar zou ik ook hebberig van worden….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Robin Visser schreef:Nou, een Jaeger tableau in een gti, daar zou ik ook hebberig van worden….
Dat hangt er van af, ik heb in de zx ook een “tableau” van Jaeger. Niets exotisch aan Wel aardig nauwkeurig, dat dan weer wel.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Bij een CX wel exotisch, echwel !
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
In een CX is het exotisch er erg lelijk. Vooral omdat het niet past. Niet doen, Robin!
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Robin Visser schreef:Nou, een Jaeger tableau in een gti, daar zou ik ook hebberig van worden….
Volgens mij word je er vooral scheel van. Wat is dat een rommelig zooitje. En nog lelijk ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zo, nu ga ik ‘ns de proef op de som nemen met de 3-bak automaat, toerenschommelingen, maximum en meer van dat soort dingen. Ik ga geen 180 doen. Kan ik iedereen afraden. Heeft me al ‘ns de kop gekost. Letterlijk. Vanmiddag de ervaring alhier.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl