Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 06-03-2009
- 2CV Électrique
- 2CV 2cv
- C5 Tourer 2.0 16v
- ID/DS DS 23 Break bv5
- Ami 6 club break
- Traction Avant 11 BL
- GS/GSA GS Club Break
- ID/DS DS Pallas électrique performance
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI
Vanuit de franse heuvels even een vraag:
Als ik start duurt het iets langer dan gebruikelijk voordat de stop-lamp samen met het hydrauliek-lampje dooft. Soms blijven beide lampjes zachtjes branden. Af en toe gaan ze ook tijdens het rijden aan, tot nu toe gaan ze uit wanneer ik op het testknopje voor de controlelampjes druk. Het gedrag van de lampjes lijkt weinig te maken te hebben met de druk in het systeem. De auto komt vlot omhoog en de diravi hapert niet.
Bij mijn weten is er geen niveauvlotter aanwezeig bij de SM, zoals bij latere types.
Waar vind ik het manocontact, gaan deze vaak stuk op zo’n manier dat ze onterecht contact maken, of moet ik me toch wat meer zorgen gaan maken over de druk in het systeem?
Onlangs heb ik de Van der Laan HD-leiding tussen pomp en regelaar geplaatst gekregen en is de LHM ververst.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De ‘sensor’ die dat regelt zit naast je remservo. Is een drukgestuurd contact dat je kan afstellen. Ik dacht dat er in het DS deel net een topic over geweest is van driverD.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maar voor je wat dan ook gaat losmaken/openmaken:
Eerst meten hoe hoog de druk is die op de diverse onderdelen komt te staan. Te beginnen met de afregeldrukken.
Niets meten is niets weten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 06-03-2009
- 2CV Électrique
- 2CV 2cv
- C5 Tourer 2.0 16v
- ID/DS DS 23 Break bv5
- Ami 6 club break
- Traction Avant 11 BL
- GS/GSA GS Club Break
- ID/DS DS Pallas électrique performance
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI
Groot gelijk Waterman, al kan ik hier (in Frankrijk) op dat gebied niets uitrichten.
Gaat de lamp ook branden bij een te hoge werkdruk?
Zo niet, dan waag ik de terugreis, en negeer de signalen zo lang de diravi druk heeft.
Ik ga er dan van uit dat de lamp onterecht waarschuwt voor te weinig druk. Mij ervaring met te lage druk in het systeem is dat ik dat vrijwel onmiddellijk kan merken aan het sturen.
Een te hoge werkdruk geeft volgens mij het gevaar van ploffende voorraadbol of remaccu, en lekkage dan wel brekende leidingen in het hoge-druk gedeelte van het circuit, dus naar de remaccu en remklep toe, en naar stuurhuis en centrifugaalregelaar, oh, en naar de hoogteregelaars. Zo’n beetje overal dus. Am I wrong?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, je zit goed hoor. De lamp gaat alleen bij te lage druk branden en niet bij een te hoge druk. Te hoge druk merk je wel: de auto gaat namelijk te licht sturen en als een debiel remmen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Kijk even naar
- Te weinig LHM Sm in hoogste stand zetten en dan naar het pijlglas kijken.Kan een kleine lekkkage zijn, gewoon bijvullen als dit het geval is.
- Lucht aanzuigen in de aanzuigleiding tussen voorraadvat en pomp: Dat klopt je pomp lucht in de LHM en krijgt de druk niet hoog genoeg. Meestal door haarscheurtje op de aansluiting van de slang op de pomp. Afdichten met tape werkt tijdelijk.
Groet
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 06-03-2009
- 2CV Électrique
- 2CV 2cv
- C5 Tourer 2.0 16v
- ID/DS DS 23 Break bv5
- Ami 6 club break
- Traction Avant 11 BL
- GS/GSA GS Club Break
- ID/DS DS Pallas électrique performance
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI
Dat valse lucht aanzuigen is een goeie, ik ga het controleren!
Dank voor alle reacties tot nu toe.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Lampje kan ook branden als er iets mis is met de remsensor of manocontact onder de paddestoel doos.
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 06-03-2009
- 2CV Électrique
- 2CV 2cv
- C5 Tourer 2.0 16v
- ID/DS DS 23 Break bv5
- Ami 6 club break
- Traction Avant 11 BL
- GS/GSA GS Club Break
- ID/DS DS Pallas électrique performance
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI
Sinds het is gestopt met regenen is het probleem ook verdwenen. Althans op korte ritten. Morgen maar eens 800 km lang testen…
Wat leuk, een regensensor ! Wat was de SM toch vooruitstrevend…
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het lampje, en dus ook de stoplamp, kan volgens het schema door 2 manocontacten worden aangestuurd.
Een zit er op de remservo; de andere zit op de vanne de priorité. Elk van deze kan dus defect zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 06-03-2009
- 2CV Électrique
- 2CV 2cv
- C5 Tourer 2.0 16v
- ID/DS DS 23 Break bv5
- Ami 6 club break
- Traction Avant 11 BL
- GS/GSA GS Club Break
- ID/DS DS Pallas électrique performance
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI
Dank voor de input. De terugreis uit Frankrijk (900 km) was probleemloos, en erg prettig bovendien!
(Gemiddeld verbruik 1:9,3) Ik denk dat het een kwestie is van stekkertjes schoonmaken en in de vaseline setten.