Daar heb je gelijk in…
René van Maren schreef:Aan een oliebol heb je geen RUK!
Die is gevuld met olie en veert dus niet…..
Ik herhaal Johan
Maar heb wel gelijk
Maar is wel lekker!
BBQ
grg
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Nou zeker..
zeker, maar zoals mijn vader, zo bakt niemand ze. en zoveel slechte dingen zijn lekker, dus…
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Meer stikstof, meer samenpersen = zachter
Helemaal mee eens. Maar zou dat dan niet met gelijkblijvende druk zijn bij een groter volume. Bij een gelijkblijvende volume met een hogere druk heb je wel meer stikstof maar kost het ook meer moeite om die stikstof verder te comprimeren. Dus krijg je een kortere veerweg. Wat denk ik synoniem is met stugger veren.
Ik denk dat je hem dan moet vullen totdat de lasnaden gaan kraken..
een bar of 150 ofzo
Gisteren bij Chyparse geweest. De comfort bollen kosten 300 Euro excl. btw. voor 4 stuks. Voor zover ik het goed begreep hadden ze ook nog geen klanten gehad voor de comfort bollen. Ik ben een beetje geschrokken van de prijs, en heb besloten om nog maar even te wachten.
De C5 bollen kunnen niet bij gevuld worden. Dus helaas, de bollen op een hogere druk zetten is niet mogelijk (bij Chyparse).
Overigens: Vriendelijke mensen bij Chyparse en ze gaven duidelijke uitleg.
:lhm
C5 HDi 110pk Break Ligne Prestige Automaat 293.000km + DS21 Pallas 1968
Je maakt helaas een denkfout,
jeroentje schreef:Meer stikstof, meer samenpersen = zachter
Helemaal mee eens. Maar zou dat dan niet met gelijkblijvende druk zijn bij een groter volume. Bij een gelijkblijvende volume met een hogere druk heb je wel meer stikstof maar kost het ook meer moeite om die stikstof verder te comprimeren. Dus krijg je een kortere veerweg. Wat denk ik synoniem is met stugger veren.
In de eerste plaats is de druk, die er op staat als de bollen in de auto zitten, altijd afhankelijk van de belading, de originele druk maakt niet uit. Die druk is bij normale belading zo’n 100bar. Van je oorspronkelijke volume (bij 70bar) blijft meer over op 100bar, dan wanneer je met 50bar of 30bar begint.
Het resulterende volume staat dus op 100bar, bij het inveren verminderd het volume, met de slag maal het oppervlak van de veerpoot, hoe groter deze verandering is t.o.v het volume hoe groter de veerstijheid is. En hoe meer de veerstijfheid toeneemt bij groter wordende invering (dit noemt men progressief veergedrag)
Dus hoe meer druk je in de bol hebt om mee te beginnen hoe zachter de vering. Ook heb je meer veerweg, een bijna lege bol, echter, heeft een extreem progressieve veerwerking.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
De bollen onder de c5 zijn van het type kevlar.
Het membraam laat geen stikstof door.
De bollen zijn goed of stuk.
Ik had onder mijn vorige auto (xantia) ook twee van deze bollen
bleven keurig op druk, de andere moesten regelmatig op druk gebracht worden.
c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.
mazda mx5 1.8 16v
c5willem schreef:De bollen onder de c5 zijn van het type kevlar.
Het membraam laat geen stikstof door.
De bollen zijn goed of stuk.
Ik had onder mijn vorige auto (xantia) ook twee van deze bollen
bleven keurig op druk, de andere moesten regelmatig op druk gebracht worden.
Begrijp ik het goed dat de druk in de bollen van de C5 NIET kan teruglopen : :
En wat is Kevlar, de fabrikant, merknaam :
Hoe kan het dan zijn dat puur gevoelsmatig mijn C5 stugger is gaan veren, zou dan het gewoon gewenning kunnen zijn, terwijl er objectief misschien niets aan de hand is :
Als de druk niet kan teruglopen, waarom biedt Oldenhage (een Citroendealer) mij dan aan om de druk op te meten van de veerbollen :
Phritz schreef:
Als de druk niet kan teruglopen, waarom biedt Oldenhage (een Citroendealer) mij dan aan om de druk op te meten van de veerbollen :
Meten is weten…gissen is missen..
Een Citroëndealer? DE Citroëndealer..
René van Maren schreef:Een Citroëndealer? DE Citroëndealer..
Sorry hoor….......
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
c5willem schreef:De bollen onder de c5 zijn van het type kevlar.
Het membraam laat geen stikstof door.
De bollen zijn goed of stuk.
Ik had onder mijn vorige auto (xantia) ook twee van deze bollen
bleven keurig op druk, de andere moesten regelmatig op druk gebracht worden.
Ik ben het eens met Willem!
Ik heb maar één keer getwijfeld een veerbollen van een C5, en die bleken na testen( wat nog helemaal zo makkelijk niet is met een veerbollentester, want de bol paste niet echt fijn door een dikkere lasnaad nabij het schroefdraad) nog prima in orde…..
Gr Martijn
De imitatiebollen, waar hier zoveel over gesproken is, van IFHS zijn dan NIET van het type Kevlar??
hier een doorsnede van de C5 bollen, je ziet dat het membraan meervoudig is uitgevoerd, of het hier idd om een aramide membraan gaat laat ik even in het midden.
poly-Aramide is normaal gesproken alleen te krijgen als vezel (Kevlar van Dupont of de andere bekende para-aramide: Twaron, oorspronkelijk van ons aller Akzo ) deze vezels kan je weven waardoor er een weefsel ontstaat (vermarkt als Nomex, bekend van de brandveilige Formule 1 pakken en de CWU45 ) Ook de meeste kogelwerende toepassingen gebruiken aramide vezels, of natuurlijk Dyneema van DSM . Lees meer in het stukje over de uitvindster .
Maar zo’n weefsel zou, hoe dicht geweven ook, nog steeds makkelijk stikstof doorlaten. Het lijkt me eerder, dat de Kevlar als middenlaag sterkte geeft aan het membraan, terwijl de echte barriere-functie door een elastomeer vervuld wordt. Aramide vezels zijn erg sterk en stijf maar itt. bijv. koolstof vezels niet erg buigstijf. Voor een membraan kan dat een voordeel zijn. In het volgende plaatje zie je dat het membraan idd. uit drie lagen bestaat:
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije