Volgens mij heb ik het al vaker gelezen hier, maar er zijn toch meer mensen op het forum waarvan de rechterachterband veel harder slijt dan de andere 3, de dealer heeft daar geen verklaring voor…. Bij mij zit de rechterachterban nu op de indicator….is niet fijn en verstandig met dit weer. Mijn vraag is nu, kan ik naar iedere bandenboer die ik wil. Ik heb de 18"velgen met bandenspanningssensor. In het instructieboekje staat dat je dat bij Citroen moet laten doen, maar daar kosten de bandjes 250 euro per stuk. Als ik naar een andere bandenboer ga, blijven de sensoren dan gewoon werken. Waar zitten de sensoren eigenlijk, op de velg ?
Gewoon naar de bandenboer gaan. Zoalang zij er maar om denken dat de velg rechtachter (voorbeeld) ook maar weer op de rechtachter positie wordt geplaatst na het omleggen van de nieuwe band.
Ik heb inmiddels ervaring en geen problemen. (van zomer- naar winterbanden vice versa meerdere malen)
Werk: C4 1.6 THP EGS L.B. Gris Alluminium
Prive: Volvo V70 D5 2008. 185 pk - 400 nm
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11557.jpg)
Totaal aantal Berichten: 190
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Veel alleen gereden in deze auto?? Dasn is dat de verklaring door de ongelijkmatige gewichtsverdeling. Is een normaal voorkomend euvel. Als je nu tijdens het gebruik regelmatig effe links en rechts voor verwisselt ( iedere 10000 km) dan is de slijtage gelijkmatig.
Groeten, Gerard
Met citroen zoef je over de wereld
Inderdaad veel alleen gereden, maar niet meer dan in al mijn vorige auto’s, en die hebben daar ook nooit last van gehad… Daarnaast zal een bescheiden 70 kilo niet de oorzaak zijn van bovengemiddelde slijtage van de rechterachterband lijkt me.
De bandenboer heeft er overigens ook geen verklaring voor. Het zal wel met de ‘exlusive’ uitvoering te maken hebben. Dat is mijn auto inmiddels wel (inmiddels toch een jaar probleemvrij (afkloppen))
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_15363.jpg)
Totaal aantal Berichten: 75
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 VTi by Loeb
- C2 1.4 VTR
In november banden van mijn C4 laten vervangen. Ook hier is rechtsachter verder versleten dan de andere kant. Dit viel mij ook op. Navraag bij de bandenboer leerde dat dit komt dat men meer linkerbochten neemt over het algemeen, denk maar eens aan rotonde’s, er meer gewicht en druk op het rechter achterwiel waardoor slijtage van deze band groter is.
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1343.jpg)
Totaal aantal Berichten: 165
- (Grand) C4 Picasso C4GP 1.8 16V Ligne Business
Conclusie van me verhaal: Voor de winter bij de citroen met een speciale actie 2 voorbanden vervangen 470 euro, Nu na de winter 2 banden achter vervangen 454 euro bij profile tyercenter. Totaal rondom 924 Euro. Maar wel orgineel Michelin 215/50/R17 95W. Als we het omrekenen naar guldens wordt ik gek…(niet doen dus)
Doordat mijn voorganger van deze auto ook winter banden had (dus wisselen) en onderhoud remmen (dus wiel er op en er af) en ik nu ook moest wisselen kwam er nog een vervelend verhaal bij. De slotbouten met inkepingen waren echt vermoerd. ( En geloof me geen een monteur zegt dat hij een wiel-tool (op lucht) gebruikt ze draaien het aan met een moment sleutel?)
Al met al heeft de citroen dealer ze los gekregen! Terug naar profile heb ik andere slot-bouten laten monteren die ik zelf ook los krijg (MCGard slot-bouten)
De hint in dit verhaal is:Beste C4 picasso rijders check ook je veiligheids bouten in je wielen en niet alleen maar kijken of het security verloop nippel heel is. (citroen dealer geeft aan dat het een zwak punt is)
Ik hoop dat de update andere C4 rijders kan helpen.
Ik kan niet anders zeggen maar de C4 ligt weer strak op de weg
Gr Frans
PS: Heb nog een foto van de vermoerde wiel-bout toegevoegd.
Ben na 37000 km al aan nieuwe banden toe, hoorde van een lokale garagist dat de C4 grand picasso bekend staat om extreme slijtage op de achteras. Ik heb wel een hele vreemde slijtage op mijn auto.
zo zijn alle 4 de wielen verschillend en met name de rechtsachter het slechtst. auto nieuw gekocht in 2008. rustige rijstijl. Is er bij iemand dergelijke slijtage bekend.
Grand C4 Picasso 2.0 ltr 16V Lumiere
Zwart met Roskilde wielen.
Voorheen: BX 1.4, BX 1.6 TRI, Xantia 1.8, Peugeot 406, Xantia 1.8 Break, C5 break 2.0
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5745.jpg)
Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Als je even de moeite neemt om wat terug te lezen en andere topics die hierover gaan erbij te pakken, dan zul je zien dat dat idd een veelgehoorde ‘klacht’ is.
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_15093.jpg)
Totaal aantal Berichten: 184
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Modactie: Topics samengevoegd. Laten we de bandentopics voor de GC4P bij mekaar houden.
De banden van mijn C4GP zijn aan vervanging toe.
Er zijn Michelin Primacy’s gemonteerd.
Ik ben me aan het oriënteren en gezien mijn ervaring met Continental banden ( op mijn vorige auto en winterbanden van deze)
Ik dacht dan aan deze: Continental PREMIUMCONTACT 2 (215/55 R16 93V)
Iemand ervaring met andere banden dan Michelin’s onder een C4GP?
Heb er dezelfde banden onder. Maar heb ook een bijvraagje: Wat is druk die je op de banden mag steken :
Michelin Primacy HP 215/55R 16 93v
Volgens sticker in de wagen voor : 2.4 achter : 3.4-3.2
Band toont 51 psi.
Volgens de garage zal auto te hard rijden en wordt max 2.4-2.5 aangeraden(zelf volledig beladen met caravan).
Wat is jullie ervaring? Heb al problemen met luchtvering en baanvastheid (zie topic over luchtvering met caravan en zijwindgevoeligheid).
groeten Peter
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9824.jpg)
Totaal aantal Berichten: 205
- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Goede ervaringen met de Nokian ZG2 215-50-17 W (loadindex 95). Prijs via Topbanden.com 580 euries inclusief montage. Geen merkbaar verschil zowel op natte als droge weg met de Michelin.
Wel 300 euro goedkoper. Aanrader!!