Hulp nodig bij kleppenstellen c15
twan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 18-08-2006

Gepost: 08 mei 2010 12:43 PM

Hallo allemaal,

ik heb een vraag over het afstellen van de klep-speling van mijn c15.Ik moet binnenkort op keuring en vorig jaar was mijn co2 nog net op het randje. Hopelijk zorgen goed afgestelde kleppen net voor de waarde die nodig zijn om door de keuring te komen.
Mijn vraag is het volgende: Als ik de kleppen wil stellen en mijn voelermaatje tussen de klepsteel en de tuimelaar stop, zit er een speling in de tuimelaar (niet zeker of dit onderdeel zo heet). Als ik de tuimelaar helemaal naar boven haal is de afstand dus groter als dat ik hem naar beneden duw. Welke afstand moet ik nu gebruiken? Ik zou denken de meest hoge stand, maar ben er niet zeker van. Iemand ervaring of ideeen hierover?
Ik neem overigens aan dat de speling komt door slijtage. Auto heeft 200K gereden met benzine motor. Wil hem echter nog even op de weg houden.
Als er nog andere tips zijn om co2 omlaag te krijgen graag Smile (behalve dan nieuwe motor kopen Smile

Groet Twan

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 08 mei 2010 08:39 PM
  [ # 1 ]

Op CO2 kan je auto niet afgekeurd worden, het betreft CO uitstoot.

Wat voor motor ligt er in de C15? een met carburateur of met monopoint injectie?

Eventueel kan dan je katalysator of lambdasonde ook nog eens voor een te hoog CO percentage zorgen.

Emiel

Profiel  
 
twan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 18-08-2006

Gepost: 09 mei 2010 12:02 AM
  [ # 2 ]

Hallo, CO zal ik wel bedoelen. Klimaatcrisis in m’n hoofd denk ik. Het gaat om een benzinemotor 1.4 met carburateur.
Je gelooft overigens niet wat er is gebeurd. Bij het kleppen stellen gleed de voelermaat uit mijn vingers bij het stellen van de laatste klep. Ongelooflijk maar waar; hij valt precies in een kanaaltje waar de olie doorheen gaat. Niet meer te zien. Met een magneet op een stokje wat liggen prutsen zonder resultaat. Ik heb het idee dat hij helemaal is doorgevallen dus nu moet ik eerst de carterpan eraf halen en kijken of ik mijn voelermaat terug vind. Anders is co of co2 of wat voor uitstoot dan ook mijn laatste probleem.
Fijn dat klussen haha. Wordt vervolgd Sad

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook