1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

Contactslot vervangen?
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 807

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 03 oktober 2005 11:19 PM

De laatste tijd heb ik soms last met het omdraaien van mijn sleutel vanuit de beginstand. Ik moet soms wel een minuut proberen voor dat hij ‘pakt’.

Het gaat om een DSuper uit ‘69, een van de eersten met het laatste dashboard.

Is dit een bekend probleem? Moet ik het hele contactslot vervangen? Of ligt het probleem meer bij een versleten sleutel?

Ik gebruik trouwens nooit het stuurslot, dus dat zal het wel niet zijn, toch?

Bram.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  

Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 912

Gepost: 04 oktober 2005 12:27 AM
  [ # 1 ]

Lijkt wel heel erg op een versleten contactslot. Die dingen begeven het allemaal op een gegeven moment
Een versleten sleutel is het meestal niet en het heeft ook niets met het niet gebruiken van het stuurslot te maken.
Chyparse Soesterberg levert nieuwe sloten. Het demonteren van het oude slot is wel lastig als dat nog nooit gebeurd is. Dan moet je de afbreekmoeren doorslijpen of doorslaan met een beitel.
Suc6

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 04 oktober 2005 12:28 AM
  [ # 2 ]

Dan moet je de afbreekmoeren doorslijpen of doorslaan met een beitel.
Suc6

een ds slaan schaam je Surprisedops:

Profiel  

boeman
> 800 berichten

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 04 oktober 2005 12:39 AM
  [ # 3 ]
Marten schreef:

Lijkt wel heel erg op een versleten contactslot. Die dingen begeven het allemaal op een gegeven moment

Ik was al bang dat het zoiets zou zijn.  Sad

Ik hoop dat ik het nog kan uitzingen tot de winter, typisch winterklus(je). Ik mag zeker ook het hele dashboard weghalen?

bram

Profiel  

jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 591

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 04 oktober 2005 01:25 AM
  [ # 4 ]

Een 69’er heeft meen ik normaal gesproken een “overgangsdashbord”. Het oude dashbord maar dan helemaal zwart.

Dit is wat er in mijn 69’er zit. Als je het dash met de 3 klokken bedoelt kun je erbij zonder het hele dash te demonteren. Als ik het me goed herinner kun je in geval van het oudere dashbord er ook zo bij.

Profiel  

boeman
> 800 berichten

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 04 oktober 2005 01:33 AM
  [ # 5 ]

Ik wou dat ik een overgangsdashboard had, ik vind persoonlijk elk ander dashboard mooier dan het laatste. Maar ja, je kunt niet alles hebben.

Mijn DSuper is van november 1969, toen waren ze net begonnen met het nieuwe dashboard. Het is ook een modeljaar 1970, want de kleur die ik heb is alleen in modeljaar 1970 gebruikt.

Maar goed nieuws om te horen dat niet mijn hele dashboard eruit hoeft. Alleen mijn klokken en het bovenste deel van de stuurkolom zeker?

Profiel  

jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 04 oktober 2005 01:39 AM
  [ # 6 ]

Het is erg lang geleden dat ik een contactslot bij een 3-klokken dash heb vervangen. Weet dus niet meer uit mijn hoofd wat er allemaal uit moet. Het grootste gekloot kan ik mij nog wel goed herinneren. En dat was om de breekbouten los te krijgen. Heb op mijn kop onder hat dashbord gehangen om alles er onder uit te slijpen. Ik meen dat je idd de klokken er uit moet halen.

Profiel  

Marten
> 900 berichten

Gepost: 04 oktober 2005 01:50 AM
  [ # 7 ]

Nou, die kokken eruit dat is nou niet het grootste probleem: 4 parkers en de km tellerkabel in het midden los en je trekt het spul zo naar voren.
Maar die afbreekmoeren zijn wel moeilijk los te krijgen. . Daar zijn ze ook voor gemaakt. Koop maqar een staalbeiteltje en sla het spul langs de schroefdraad door. Het kan allemaal van onderaf, maar je moet wel even je rug en nekspieren trainen.
Als je het nieuwe slot monteert: geen afbreekmoeren meer gebruiken maar gewone.. is safe genoeg.

Profiel  

boeman
> 800 berichten

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 04 oktober 2005 01:58 AM
  [ # 8 ]

Dat van de klokken wist ik, sterker nog, ik heb het hele dashboard er al eens uitgehad. Ik heb al eens de complete kabelboom vervangen omdat de oude helemaal verdroogd was.

En ik denk dat ik voor het slijpen ga, al moet ik wel even voor de vonken oppassen natuurlijk…. want we willen geen BBQ in de auto

Profiel  

Marten
> 900 berichten

Gepost: 04 oktober 2005 02:03 AM
  [ # 9 ]

Ik zou niet slijpen: geeft veel vuur en dus schade. Neem maar een klein scherp staalbeiteltje: ik heb het ermee gedaan.

Profiel  

jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 04 oktober 2005 02:04 AM
  [ # 10 ]

Nou, die kokken eruit dat is nou niet het grootste probleem: 4 parkers en de km tellerkabel in het midden los en je trekt het spul zo naar voren.

Helemaal mee eens. Let wel op bij terugplaatsen dat je deze parkers niet te vast aandraait. Je kunt de klokkenwinkel gemakkelijk beschadigen.

Profiel  

jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 04 oktober 2005 02:08 AM
  [ # 11 ]

Ik zou niet slijpen: geeft veel vuur en dus schade. Neem maar een klein scherp staalbeiteltje: ik heb het ermee gedaan.

Klopt helemaal als je dus toch gaat slijpen neem dan je voorzorgsmaatreglen. Vond slijpen toch de makkelijkste oplossing. Maar dek wel het e.e.a af met lasdekens.

Profiel  

dsvitesse1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 137

Gepost: 04 oktober 2005 10:29 AM
  [ # 12 ]

Re: Contactslot vervangen?

boeman schreef:

De laatste tijd heb ik soms last met het omdraaien van mijn sleutel vanuit de beginstand. Ik moet soms wel een minuut proberen voor dat hij ‘pakt’.

Het gaat om een DSuper uit ‘69, een van de eersten met het laatste dashboard.

Is dit een bekend probleem? Moet ik het hele contactslot vervangen? Of ligt het probleem meer bij een versleten sleutel?

Ik gebruik trouwens nooit het stuurslot, dus dat zal het wel niet zijn, toch?

Bram.

je kunt ook proberen om een pijpsleuteltje 10 of 11 erop te tikken. Zo lukte het mij een aantal jaren geleden.

Harry Martens

Profiel  

boeman
> 800 berichten

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 04 oktober 2005 11:27 AM
  [ # 13 ]

Re: Contactslot vervangen?

dsvitesse1 schreef:

je kunt ook proberen om een pijpsleuteltje 10 of 11 erop te tikken. Zo lukte het mij een aantal jaren geleden.

Harry Martens

Confused

Heb je het over loshalen van het contactslot (ipv slijpen of wegbeitelen) of over ‘repareren’ van het contactslot terwijl het op zijn plek blijft? Of over nog iets anders?

Bram

Profiel  

GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 04 oktober 2005 12:14 PM
  [ # 14 ]

Ik heb vorig jaar met het eroptikken van een pijpsleuteltje 11 ook hakken en zagen weten te voorkomen. Sla het pijpje met een hamer met enkele fikse klappen van onder op de breekbus zodat het pijpje vastgrijpt met een soort kraag. Dan kun je met beleid de bouten zo losdraaien. Het eruithalen van het contactslot is dan nog na het losdraaien van twee boutjes een gehannes.
Vaak zie je dat de kern van het contactslot is gebroken. Dat was bij mij ook zo. Het omdraaien van de sleutel ging steeds moeizamer. Ik heb het slotje na lang zoeken en bellen bij Hagen en Schildkamp besteld. Opletten voor het juiste type contactslot mèt startfunctie. Gebruikt voor ik meen 70 euri. Ze hadden er vorig jaar nog een kist vol van…

Oh ja…zorg dat je de sleutel in het slot steekt en het stuurslot ontgrendelt tijdens de operatie. Anders krijg je de zaak er nooit (nou nooit?) meer uit.

Profiel  

macdoedel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100

Gepost: 26 november 2005 11:25 PM
  [ # 15 ]

vanmorgen wilde ik mijn DS starten—- kreeg ik mijn contactsleutel niet
om .Het was net of ik de verkeerde sleutel had.

‘s middags wat vet aan de sleutel en   Hopla draaien en starten

hoe lang kan een contact slot mee??????

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook