Een tikje overmoedig wilde ik vandaag mijn remblokken gaan vervangen. De blokken heb ik al gekocht. Het zijn die van een Peugeot 307, maar die schijnen te passen (kabeltje afknippen).
Echter, na het afnemen van het wiel bleek het met de slijtage mee te vallen. Ik heb nog zo’n 5 mm voering.
1) Weet iemand de minimale dikte?
En nu ik de zaak zo bekijk begin ik toch een beetje twijfels over mijn eigen kunnen te krijgen. Het is immers alweer een heel tijdje geleden dat ik bij mijn vorige auto (Corsa) de blokken vervangen heb. Voordat ik domme dingen ga doen,
2) Heeft iemand nog punten waar ik op moet letten?
Is het een kwestie van spanclip loswrikken, remcilinder terugduwen en blokken omwisselen? Ik las iets van draaien en terugduwen v/d remcilinder ivm handrem.; geldt dat ook voor een Xsara type 1? Ik heb in elk geval een imbus sleutel van 7 mm nodig?
Bedankt,
rene
Tot slot nog wat fotos:
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Re: Doe het zelf remblokken vervangen -> HOE?
reneke schreef:Een tikje overmoedig wilde ik vandaag mijn remblokken gaan vervangen. De blokken heb ik al gekocht. Het zijn die van een Peugeot 307, maar die schijnen te passen (kabeltje afknippen).
Echter, na het afnemen van het wiel bleek het met de slijtage mee te vallen. Ik heb nog zo’n 5 mm voering.
1) Weet iemand de minimale dikte?En nu ik de zaak zo bekijk begin ik toch een beetje twijfels over mijn eigen kunnen te krijgen. Het is immers alweer een heel tijdje geleden dat ik bij mijn vorige auto (Corsa) de blokken vervangen heb. Voordat ik domme dingen ga doen,
2) Heeft iemand nog punten waar ik op moet letten?
Is het een kwestie van spanclip loswrikken, remcilinder terugduwen en blokken omwisselen? Ik las iets van draaien en terugduwen v/d remcilinder ivm handrem.; geldt dat ook voor een Xsara type 1? Ik heb in elk geval een imbus sleutel van 7 mm nodig?Bedankt,
reneTot slot nog wat fotos:
wat is deminimale dikte van een remblok…. meestal als er een slijtage indicator op zit gaat ie branden bij een dikte van ongeveer 1 a 2 mm.
Het vervangen is eenvoudig, clip lostrekken, twee maal inbus 7mm. aan de achtekant losdraaien, met ee ngrote waterpomptang de zuiger terug knijpen. Alles goed schoon maken, dus de aanlegpunten van de remblokken in de klauwen. Deze punten ook voorzien van een klein beetje vet. Daarna de inbusbouten weer vastzetten, borgen met een druppeltje borgmiddel. Ook kijken of deze (geleidepennen) mooi schoon zijn, eventueel voorzien van vet. Alles goed vastzetten en de clip weer monteren.
Mochten de schijven een roestrand hebben deze ook even verwijderen, of nieuwe schijven monteren.
Als alles in elkaar zit en de wielen ook goed vast zitten (Moment..) de rem weer op druk trappen en daarna voorzichtig inremmen..
succes
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Re: Doe het zelf remblokken vervangen -> HOE?
oldenhage schreef:inbus 7mm. aan de achtekant losdraaien
Is dat niet een speciale maat?? de meeste setjes hebben toch geen Inbus-7 :
Re: Doe het zelf remblokken vervangen -> HOE?
ZX1.4i schreef:de meeste setjes hebben toch geen Inbus-7 :
Inderdaad, ga daar eerst naar op zoek voordat je met je smerige handen beteutert staat te grommen.
Oldenhage, bedankt voor je reactie. Dit geeft de burger moed.
Nog 1 vraag: het lostrekken van de clip gebeurt door hem aan een uiteinde vast te klemmen en hem dan uit 1 van de 2 gaatjes te trekken?
Beetje naar beneden duwen en dan er uit trekken…
Oh, en als je kant voor kant doet en je hebt de boel uit elkaar, kan je nog aan de andere kant kijken hoe het moet zitten
Succes
Heren bedankt voor al jullie tips. Het was een redelijk eenvoudige klus met jullie hulp. Helaas ben ik er nog niet en moet ik de remschijven vervangen. Jullie reacties worden wederom op prijs gesteld in deze topic .
Mooi, een nieuw topic voor de schijven was niet echt nodig hoor, maar goed…
Deze dan maar aan de ketting.