Samen met mijn broer ben ik een 2CV aan het opknappen. We gaan onder meer de complete bodemplaat vervangen; ook die waar de stuurkolom doorheen gaat. Die moet er dus uit. Bovenaan, ter hoogte van het contactslot, zit de kolom vast met een beugel. Op de twee bevestigingsbouten (op het gevoel, want je kunt ze niet zien) krijgen we geen enkele soort sleutel. Ook een afgezaagd pijpsleuteltje (11) biedt geen soelaas. Graag tips om ze los te krijgen.
Groet Marcel Gosselink
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Die bouten zijn volgens mij afbreekbouten, ontworpen om éénmalig vastgedraaid te worden en dan af te breken, waarna het overblijfsel wat blijft zitten nooit meer los kan. Ik heb bij de mijne om het slot los te krijgen die beugel gesloopt en weggegooid. Montage met een nieuwe beugel (en nieuwe afbreekbouten).
Ik maak ze los of met een klein beiteltje, of met een griptang
Ik maak ze los of met een klein beiteltje, of met een griptang
Er is helemaal geen ruimte voor een beiteltje of tang! En er met een hamer op slaan (op het beiteltje) lukt volgens mij ook niet. Die boutjes liggen immers verzonken aan de achterkant in de beugel. Bovendien moet je je letterlijk in allerlei bochten wringen om er een beetje bij te kunnenn. Dus hoe doe jij dat?
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gewoon effe flink kleunen Marcel, dit moet niet meer dan 10 minuten kosten…
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Beetje laat (te?) maar je moet je stuurslot verwijderen. Zwart blikken busje verwijderen (boute 8 aan stuurkolom). Dat valt dan naar beneden. Je kunt nu draaien aan je stuurwile en door een gat in ‘t zwarte gietstuk zie je nu een imbus(je). Goed kijken, die losdraaien en er vallen twee halve manen langs je stuurkolom naar beneden. Slot is nu los. Bout/moer van de klem op je stuurbuis die op je stuurhuis zit vanonder de motorkap losmaken. Nu kan je je stuurbuis omhoog tikken (soms flinke klappen, beetje WD40, kan tegenvallen).
Beetje laat (te?)
Nog niet te laat hoor, we zijn er nog niet aan toegekomen. Bedankt voor de tip.
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-: